Kui töötaja annab ootamatut tagasisidet ja näiteks süüdistab, öeldes et vestlus on mõttetu, on see suurepärane võimalus töötajale eeskuju anda ja näidata, kuidas negatiivset tagasisidet vastu võtta.
Näiteks võib öelda: "Ma saan aru, et sinu arvates on praegune vestlus mõttetu, seda on kurb kuulda, kuid ma olen tänulik, et oled minuga avameelne. Minu jaoks on see vestlus oluline."
1. Negatiivne lahendus
"Teid ei huvita üldse meie arvamused." - "Kuidas ei huvita, huvitavad ju - sellepärast ma praegu räägingi teiega." (Vaidlemine)
"Sellest rääkimisest nagunii pole kasu, pärast lastakse veel lahti." - "Miks te nii arvate? Kas te olete proovinud rääkida?" (Süüdistamine)
Mõmin. - "Tegelikult pole ju asi üldse nii hull, te saate ju ise ka aru, et …" (Eitamine, manitsemine)
2. Positiivne lahendus
"Teid ei huvita üldse meie arvamused." - "Sul on tekkinud tunne, et meid töötajate arvamused üldse ei huvita. Kahju, et sulle selline mulje on jäänud. See on tõsi, ma olen tõesti teie arvamusi vähe küsinud ja mul on kahju, et see nii on. Tänane vestlus toimub ka selleks, et kuulata sinu arvamusi ja ettepanekuid."
"Rääkimisest nagunii pole kasu, pärast lastakse veel lahti." - "Sul on hirm, et tänasest rääkimisest pole kasu ja selle tulemus on töölt lahti laskmine. Hea, et sa sellest räägid. Vestluse eesmärk on hoopis meie koostöö ja selle parandamise võimalused. Luban, et tänane vestlus pole seotud mingite tööalaste otsustega. Mina tahan saavutada sinuga head koostööd ja paremini mõista sinu olukorda. Mis on praegu hästi ja mida saaks paremini teha. Kas oled nõus meie koostöö üle arutlema?
TASUB TEADA
Kuidas kritiseerida?
Valmistu kritiseerimiseks. Mõelge, mida tegelikult taotlete. Jätke endale meelde, et kriitika eesmärk ei saa olla võit kritiseeritu üle, kui meeskonna eesmärk eeldab koostööd (kaotaja ei tee koostööd).
Täpsusta kriitika objekt: see saab olla tegevus (tegevusetus), käitumine, olukord.
Vali esimene sobiv võimalus. Väldi pealtkuulajaid-nägijaid.
Väljendu lühidalt ja selgelt.
Räägi rahulikult ja kindlalt. Toeta oma sõnumit avatud kehakeelega. Väldi emotsionaalset reageeringut, irooniat, agressiivset kehakeelt.
Kirjelda taunitavat tegevust või olukorda konkreetselt. Väldi üldisi ja absoluutseid väljendeid ("alati", "kogu aeg", "jälle", "mitte kunagi") ning võimalusel hinnanguid. Nii tagad oma sõnumi kohalejõudmise ja sellest õppimise võimaluse.
Öeldu peab käsitlema töist tegevust või meeskonna suhtlemist ega tohi olla isikliku ebasümpaatia väljendus või rünnak isiku vastu.
Järgi reeglit "Kirjelda tegevust, ära hinda isikut".
Oluline on, et inimene annaks oma tegevusele hinnangu vabatahtlikult ise.
Kui soovid muuta suhtumist, kritiseeri suhtumist väljendavat tegevust, mitte suhtumist ennast. Suhtumine on isikuruumi valdkond ja kriitika objektiks sobimatu, sest mõjub rünnakuna. Suhtumist kirjeldavad näiteks mõisted "hoolimatu", "ükskõikne", "lohakas", "mugav", "laisk", "tähelepanematu", "omakasupüüdlik", "kade", "negatiivne", "agressiivne".
Saavutage toimunust ühene arusaamine.
Täpsustage vastutusvaldkonda, tegevusstandardeid, kokkuleppeid. Esitage täpsustavaid küsimusi ja kuulake, kuidas tõlgendab olukorda vastaspool. Vältige ennetavat hukkamõistvat suhtumist. Teil tuleb teise poole tegevusmotiivides selgusele jõuda.
Aidake tal oma tegevust analüüsida. Selgitage, millisesse olukorda satute teie, tema tegevusest sõltuvad kolleegid. Eksimuse korral kasutage toimunut inimese pädevuse arendamiseks ja õppimiseks.
Selgitage, miks on muutus oluline.
Inimene soovib tegeleda mõtestatud olulise tegevusega. Loobuge üleliia kiirustamisest ja põhjendage oma seisukohta. Selgitage tema rolli tähtsust ja panust ühise tulemuse saavutamisesse. Näidake, milline tegevus on vajalik ja miks. Näidake tegevuse muutusest tulenevat vastastikust kasu.
Kontrollige, kas teist saadi aru ja nõustuti.
Küsige ettepanekuid edukamaks toimetulekuks. Küsige, kuidas toimida edaspidi. Kas teemaga seoses on kerkinud küsimusi, millele vajadusel meelsasti vastake.
Lõpetage tunnustusega. Oluline on teise poole arusaam, et kritiseeritu oli vaid osa tema tegevusest ja tegelikult on ta töötajana endiselt vajalik ning väärtustatud. Nii toimides rahustate inimest ja ennetate ebasoovitavate fantaasiate ja hirmude tekkimise.
Seotud lood
Aleksandr Kostin ja Sergei Astafjev, Placet Group OÜ (
laen.ee,
smsraha.ee) asutajad, on võtnud endale sihiks arendada ja edendada Eesti jalgpalli ja futsali ehk saalijalgpalli nii Tallinnas kui ka Ida-Virumaal. Nende juhitav MTÜ PG Sport on tuntud oma pühendumuse ja panuse poolest Eesti spordi edendamises, pakkudes uusi võimalusi noortele talentidele ja aidates kaasa spordi kultuuri arengule.