Täna Tallinnas toimuval rahvusvahelisel tarbimiskeskkonna arengu konverentsil „Väljakutsed tarbimiskeskkonnas – kasutatud autode turg“ nenditi, et kasutatud autode turul ei saa paraku eetilisest ärist rääkida.
Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi kantsler Marika Priske märkis, et eetiline äri eeldab, et maksud on makstud ja tarbijat ei peteta. "Kasutatud autode turul ei saa aga praegu kahjuks eetilisest ärist rääkida: müüja ja ostja vastastikune kasu ja austus puudub ning tarbijale üritatakse müüa kaupa kõrgema hinnaga, kui see väärt on," ütles Priske.
Eetilist ja ausat tarbimiskeskkonda on vaja nii riigile, tarbijatele kui ettevõtjatele, rääkis Priske. "Seda on enim vaja just ettevõtjatele endile, kuna vastasel juhul pole võimalik ausatel firmadel turul konkureerida nende ettevõtetega, kes tegutsevad ebaausalt," selgitas ta.
Kantsler tunnustas tarbijakaitseameti, maksu- ja tolliameti ning maanteeameti ühist ettevõtmist parandada autoturul toimuvat, kuid lisaks sellele, et ametid teevad koostööd, peaksid tema hinnangul omavahel koostööd tegema ka ettevõtjad. „Asjal oleks rohkem efekti, kui turuosalised ise looksid sellise keskkonna, kus saaksid osaleda ainult ausalt tegutsevad ettevõtjad.“
„Mujal riikides eksisteerib nii era- kui avaliku sektori, aga ka ühistöös valminud keskkondi, kus saab vaadata auto ajalugu ja muud asjassepuutuvat ja mis on auto ostjale ostuotsuse tegemisel kriitilise tähtsusega,“ lausus Priske, lisades, et selline keskkond peaks välja kujunema ka Eestis.
Ettevõtjad peaksid tema sõnul ise ebaaususe vastu võitlema, ja seda mitte üksnes kasutatud autode turu puhul, vaid laiemalt. „Väga tahaks loota, et kasutatud autode turu korrastamise näol tekib eeskuju ka teistes valdkondades olukorra parandamiseks.“
Seotud lood
Koos maksuameti ja maanteeametiga kasutatud autode müüki uurinud tarbijakaitseamet lõpetas väärteomenetluse 11 ettevõtte suhtes.
Maanteeamet, maksu- ja tolliamet ning tarbijakaitseamet hoiatavad kasutatud autode ostjaid uute petuskeemide eest.
Reklaamides rakendatav sõnakasutus võib osutuda ultimatiivseks, ütles tarbimiskeskkonna arengu konverentsil Eesti Reklaaminõukogu liige Andres Jõesaar.
Suure osa kasutatud autode pettustest moodustavad käibemaksupettused ja odomeetrinäitude korrigeerimine ja avariilisuse varjamine, ütles AMTELi tegevjuht Arno Sillat.
Majanduses ja ka kinnisvaraturul on sügisel toimunud mõned muudatused, üheks neist euribori langus. Bigbanki ettevõtete panganduse üksuse juht Aimar Roosalu kinnitas, et kinnisvaraturul on märgata elavnemist – suuresti just järelturu korterite osas.