Autode maksumuudatuste üle võiks toimuda sisukas arutelu selle asemel, et kiirustades seadusemuudatusi läbi suruda, kommenteeris Eesti Kaubandus-Tööstuskoja peadirektor Mait Palts uusi seaduseelnõusid.
„Kui ministeeriumi hinnangul on kuskil probleemid, siis tuleks nendest avatult rääkida ja arutada alternatiivsete lahenduste üle,“ väljendas Palts rahulolematust praeguse olukorra suhtes.
Sarnaselt Lasse Lehisega leidis ta, et eile huvigruppidele saadetud autode maksumuudatuste eelnõusid ei ole oluliselt muudetud.
„Oli ootamatu ja veidi kummaline sellisel viisil nüüd uusi eelnõusid näha, milles olulistes küsimustes muudatusi pigem ei ole. On positiivne, et tulumaksuseaduse muudatustest on varasemaga võrreldes mitmed muret tekitanud osad välja jäänud, kuid käibemaksuseaduse muudatused on sisuliselt uuesti esitatud vanad, kus ainult detaile on silutud,“ tähendas ta.
Ta tõi välja, et olulisema muudatusena ei soovita tulumaksuseaduses enam muuta algselt kavas olnud mahus regulatsiooni, mis puudutab tööandja sõiduauto kasutamist ja töötaja töösõitudes kasutamist. Käibemaksuseaduse muudatuste osas on muudatused Paltsi sõnul pigem detailides, sisuliselt on kõik suuresti sama. Kirja on nüüd saanud ka mõned rakenduspoole sätted.
Küsimusele, kas kaubanduskoja ettepanekuid oli arvesse võetud, vastas Palts, et koja peamine soov oli teha selgeks, mis on reaalne probleem, miks on täna vaja kiirustades selliseid muudatusi teha.
„Iseenesest soov leida eelarvesse lisatulu on mõistetav, kuid meil on tõsised kahtlused, kas need muudatused aitavad kaasa soovitud mahus ega mõju negatiivselt kogu tänasele ausale ettevõtjaskonnale,“ ütles ta. Samuti jäi tema hinnangul õhku küsimus, millised oleksid sellisel juhul alternatiivid. Ka selles osas ei ole olukord palju selgem.
Palts märkis, et põhimõtteliselt võiks ju sõiduautode kasutamise ja maksustamise üle arutada, kuid seda tuleks teha oluliselt laiemalt ning mitte kiirustades.
„Kindlasti on põhjalikumalt eelnõudele selgitusi juurde kirjutatud, kuid põhiline – milles on probleem ja kuidas tekkis see sisuliselt üle öö, on ikka selgusetu,“ märkis Palts. Ta lisas, et paljude teiste riikide eeskuju järgimine ei ole argument. Nii tõi ta näiteks, et Saksamaa on minemas teist teed, Leedust on võtta negatiivsed kogemused ja Poolat ei ole mõistlik eeskujuks võtta, sest keskkond on paljuski erinev.
„Meie võiksime arutada sisukalt, mis on meie tee ja kas see peab erinema tänasest. Seda ei saa teha aga nii, et eile tuli mõte ja täna teeme seaduse,“ ütles ta.
Palts tõi välja, et ühe eesmärgina ei tohi silmist lasta, et ettevõtluskeskkond oleks ka edaspidi ettevõtlust ja ettevõtlikkust soosiv.
Eile saatis rahandusministeerium ministeeriumitele ja partneritele kooskõlastamiseks täiendatud eelnõu autode käibemaksu tagastamise piiramiseks.
Kuna maksumuudatustest on järgmisest aastast plaanitud tulu riigieelarvesse ja riigikogu ei saa eelarve menetlemise käigus valitsussektori eelarvepositsiooni halvendada, on kavas esitada eelnõud selle aasta jooksul uuesti parlamendile. See võimaldab 2014. aasta eelarves arvestada seniste tuludega.
Huvitatud osapooltel ja partneritel on võimalik arvamust avaldada ja ettepanekuid teha kuni 9. detsembrini.
Seotud lood
Autode maksumuudatusi puudutavate seaduseelnõude uued versioonid onn kompromissettepanek, teatas rahandusministeerium Äripäevale.
Rahandusministeerium saatis kooskõlastamiseks autode käibemaksu tagastamise piiramise täiendatud eelnõu.
Sõiduautode maksumuudatusi puudutava eelnõu uus versioon on sisuliselt muutmata, kommenteeris maksumaksjate liidu juhatuse liige Lasse Lehis.
Liiga palju auru on kulunud ühele sõnale – sõiduauto. Unustaks hetkeks selle üksiku nimetuse. Küsimus on palju sisulisem: küsimus on järjepidevuses, me paljukiidetud erandeid vältivas maksusüsteemis. Suhtekorraldaja Villy Paimets küsiks pigem: mis järgmiseks?
Majanduses ja ka kinnisvaraturul on sügisel toimunud mõned muudatused, üheks neist euribori langus. Bigbanki ettevõtete panganduse üksuse juht Aimar Roosalu kinnitas, et kinnisvaraturul on märgata elavnemist – suuresti just järelturu korterite osas.