Sõiduautode maksumuudatusi puudutava eelnõu uus versioon on sisuliselt muutmata, kommenteeris maksumaksjate liidu juhatuse liige Lasse Lehis.
"Seal ei ole väga palju teistmoodi. Sisuliselt on ta täpselt sama ja arvutused on ka samad," võttis Lehis eelnõu uue versiooni kokku. Muudatused on tema sõnul minimaalsed: välja on jäetud erisoodustuste teema, käibemaksu osas on juurde kirjutatud selgitus topeltmaksustamise kohta ja seletuskirja on natuke täiendatud.
Seega on
kuu alguses rahanduskomisjoni istungile kaasatud organisatsioonidel kavas esitada ühine arvamus, sest Lehis ei uskunud, et keegi neist uue versiooniga päri oleks.
"Ma ei näe väga põhjust, miks me nüüd järsku peaksime hirmsasti poolt olema või plaksutama. Vastuväited on ikka
samad, tuleb lihtsalt uuesti üle käia ja natuke läbi töötada. Sellist võimalust ma küll ei kujuta ette, et keegi nendest organisatsioonidest, kes varem vastu olid, järsku selle eelnõuga nõus oleks," rääkis Lehis.
Arutelu on näilineTa oli ka nördinud rahandusministeeriumi retoorikast, millest tundus, et reaalselt ei lähe liitude ja ühenduste arvamus neile korda. Lehise sõnul ei kuma eilsest ministeeriumi pressiteatest soovi millegi arutamiseks või et arutamine võiks muudatusi kaasa tuua.
"Seal on väga selgelt öeldud, et meil on eelarves raha planeeritud ja meid ei huvita ja kui te nüüd arvate, et me peame seda eelnõu enne kooskõlastama, hea küll, me siis kooskõlastame, aga see on ka kõik," tõlgendas Lehis. Ta lisas, et pressiteates on selgelt kirjas, et see on ainult vormi pärast tehtud.
"Me siin eile isegi arutasime, kas meil on üldse mõtet midagi vastata, aga jäi nii, et kui viisakalt küsitakse, siis me viisakalt ka vastame," ütles Lehis.
Kuigi ministeeriumile saadetavas lõplikus tekstis pole veel kokku lepitud, pooldavad organisatsioonid, et autode maksumuudatuste osas säiliks senine kord, kus sõidupäevikute alusel maksustatakse autode isiklik kasutus. Lehise sõnul võiks säilida ka maksuameti kontroll. "Kui hakkama ei saa, siis ärgu kontrolligu ja ärgu õiendagu," kinnitas ta.
Käibemaksu deklaratsioonilisa osas on aga organisatsioonidel pakkuda konkreetsed alternatiivid, mis aitaksid maksupettustega võidelda. Millised täpsemalt, selgub ühiste arutelude käigus, et oleks võimalik iga valdkonna esindajatega läbi arutada, märkis Lehis.
Eelarve tasakaal on ministri probleemKüsimusele, kust võiks muudatuste mitterakendamise korral leida eelarve tuludest puudujääva 24 miljonit eurot, vastas Lehis, et minister ei tohiks teha nägu, nagu ettevõtjate esindajad oleksid sel juhul võlgu.
"See on tema probleem. Kõigepealt tuleb ikka seadused vastu võtta ja siis eelarve teha. Sellega nüüd välja tulla, et riigikogu on kohustatud selle seaduse vastu võtma, sest valitsus on selle eelarvesse sisse kirjutanud, no vabandage väga, siis võib kõik asjad kõigepealt eelarvesse sisse kirjutada, siis riigikogul ei olegi midagi arutada," teatas Lehis.
Kui rahaleidmise osas väga palju norima hakatakse, siis pakkus Lehis, et saab tõstatada ministrite palgatõusu, katuseraha, riigikogu kuluhüvitiste, rahandusministeeriumi ja maksuameti uute hoonete küsimuse. "Aga ma ei usu, et nad seda väga tahavad."
Lehis ei osanud kommenteerida, kas maksumuudatused surutakse sel aastal läbi või mitte, märkides, et see sõltub otsustajaist. "Me ei ole täpselt kokku leppinud, kuidas selle arvamuse sõnastame, kui viisakad või karmid või kriitilised oleme. Peamine, et meil on vaja ühiselt tegutseda," tõdes Lehis.
Rahandusministeerium ootab partnerite arvamusi eelnõu kohta 9. detsembriks.
Eile saatis rahandusministeerium teistele ministeeriumitele ja partneritele kooskõlastamiseks täiendatud eelnõu autode käibemaksu tagastamise piiramiseks.
Kuna maksumuudatustest on järgmisest aastast plaanitud tulu riigieelarvesse ja riigikogu ei saa eelarve menetlemise käigus valitsussektori eelarvepositsiooni halvendada, on kavas esitada eelnõud selle aasta jooksul uuesti parlamendile. See võimaldab 2014. aasta eelarves arvestada seniste tuludega, kinnitas Jürgen Ligi juhitav ministeerium.
Seotud lood
Rahandusminister Jürgen Ligi kohtus täna Euroopa Komisjoni ja tolliliidu auditi ja pettusevastase võitluse voliniku Algirdas Šemetaga, kellelt Ligi päris seisukohti kahe Eestis tulist arutelu ja vastasseisu pälvinud maksu kohta.
Autode käibemaksustamise temaatika tuli valitsuse päevakorda väga kiireloomuliselt, sellele ei eelnenud isegi avalikku diskussiooni, nentis peaminister Andrus Ansip täna valitsuse pressikonverentsil.
Reformierakond ja IRL otsustasid võtta menetluses eelnõudest välja ettevõtluses kasutatava sõiduauto sisendkäibemaksu maha arvamise piiramise, era ja töösõitude regulatsioonide, 64eurose isikliku sõiduauto kasutamise hüvitise kaotamise ja sõiduautode erisoodustust puudutava osa.
Riigieelarvesse tekkis 24 miljoni eurone auk, sest osa ametiautode käibemaksustamise korra muudatusest lükati edasi.
Riigi loodud IT-majad pakuvad erasektori IT-ettevõtetele järjest rohkem konkurentsi. Võisteldakse tööjõuturul, IT-firmadel on oht muutuda tööjõurendi pakkujateks, selgitavad saatekülalised Äripäeva raadios.