Maanteeamet ja Tallinna linnavalitsus otsustasid lõpuks peatada Väo liiklussõlme detailplaneeringu menetlemise, kuigi maanteeamet püüdis viimse hetkeni suruda läbi lahendust, mille eksperdid ohtlikuks tunnistasid.
Äripäev on ligi aasta aega korduvalt kajastanud Väo liiklussõlme saagat, nimelt oli keset ristmikku planeeritud Olerexi tankla, mille ligipääsud otse ristmikult tekitanuks teedeinseneride hinnangul põhjendamatult ohtlikke olukordi. Maanteeamet ei nõustunud selliste hinnangutega ja rõhus sellele, et võrreldes praeguse olukorraga liiklusohutus piirkonnas kindlasti paraneb. Vahetult enne jõule aga teatas amet ootamatult, et sõlme liikluslahendus on siiski sobimatu.
“Maanteeamet leidis Väo liiklussõlme tehnilises projektis puudused, millele ei olnud viidatud viimases liiklusohutuse auditis,” ütles ameti peadirektori asetäitja Kaupo Sirk ameti pressiteates enne jõule. Ta tõi välja liialt kokkusurutud lahendusest tuleneva rambi kalde, mis võib tulevikus lume ja libeduse korral tekitada probleeme veokijuhtidele. Seega ei tunnistanud maanteeamet endiselt, et tankla rajamine keset ristmikku on ohtlik, vaid viitas ootamatult avastatud uutele puudustele.
Mis saab Olerexi krundist? Maanteeameti peadirektor Aivo Adamson ütles Äripäevale, et kommenteerib Väo ristmikuga seonduvat täiendavalt pärast seda, kui erinevad osapooled on saavutanud kokkuleppe. Edasine tegevus tuleb ametil kokku leppida esmalt Tallinna linnavalitsusega, aga võtmeküsimuseks kujuneb ametile hoopis kompromissi leidmine Olerexiga, kelle krunt jääb ristmikualasse. Olerex rahastas oma erahuvi tõttu liiklussõlme ehitusprojekti koostamist, mis Äripäeva andmetel võis maksma minna suurusjärgus 400 000 eurot. Olerexi jaoks võib olla tegemist “mahavisatud” rahaga, kuna uus lahendus ei pruugi tanklaga enam arvestada. Seda raskemaks muutub maanteeametile Olerexi krundi omandamine, teravalt kerkib üles krundi võimalik maksumus.
“Maanteeamet teeb teile ettepaneku alustada läbirääkimisi teile kuuluva maaüksuse omandamiseks,” kirjutas maanteeameti peadirektor Adamson Olerexi omanikele, selgub ameti dokumendiregistrist. Need läbirääkimised ei ole sugugi esimesed. Eelmise aasta alguses ütles maanteeameti planeeringute osakonna juht Tõnis Tagger, et vaatamata ameti püüdlustele ei ole Olerex näidanud üles valmisolekut riigiga üleüldse mingitki vabatahtlikku kokkulepet saavutada. Kütusefirmale on minevikus tema krundi eest pakutud umbes 3,7 miljonit krooni (u 240 000 eurot). Sellest suuremagi summa on aga praeguseks Olerex ise tulemuseta kulutanud sõlme ehitusprojekti rahastamiseks.
Üle kümneaastane teekond. Olerexi ühe omaniku Antti Moppeli sõnul on nemad kütusefirmas vaatamata tagasilöökidele veendunud, et ristmiku lõplik planeering arvestab kõigi osapoolte huve. “Omalt poolt aitame sellise lõpptulemuseni jõudmisele igati kaasa,” kinnitas ta. Moppel lisas, et uue Väo liiklussõlme planeerimine on vahelduva eduga kestnud juba enam kui kümmekond aastat. Selle aja sisse on mahtunud nii ehitusloa väljastamisi kui ka tühistamisi, detailplaneeringute kehtestamisi ja tühistamisi ning Olerexi kinnistu omandamise läbirääkimiste alustamist ja lõpetamist.
Väo ristmiku liikluslahenduse ohtlikkusele ja eelkõige keset liiklussõlme kavandatud tanklaga seotud probleemidele on eelmisel aastal viidanud mitmed asjatundjad – esimese liiklusohutusauditi ekspertiisi koostajad (mille maanteeamet tellis Äripäeva survel), sõltumatud teedeinsenerid oma kirjalikus vastuväites detailplaneeringule ning viimati täiendava liiklusohutusauditi koostajad.
Väo liiklussõlmega kiirustati, kuna sõlme rajamiseks sooviti kasutada praeguse eelarveperioodi euroraha. See oleks tähendanud, et ehitushange oleks tulnud korraldada kohe selle aasta alguses. Nüüd otsustati, et aeg võetakse siiski maha ning sõlme rajamist loodetakse alustada 2015. aastal.
Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium teeb valitsusele ettepaneku suunata Väo liiklussõlme ehituseks mõeldud raha Tallinna ringtee rekonstrueerimisse ja selle investeerimisega ei tohiks probleemi tekkida. Väo liiklussõlm on Euroopa Liidu järgmise eelarveperioodi teeobjektide prioriteet, teatas maanteeamet.
Mis on mis
Väo liiklussõlm
ühendab Muuga, Paldiski ja Tallinna kesklinna sadamaid ning rahvusvahelisi põhimaanteid, mistõttu liiklussõlm on Eesti maanteetranspordi üks tähtsamaid. Ristmik ühendab Rahu, Peterburi ja Lagedi teed ning praeguse planeeringu järgi kerkinuks mitmetasandilisena.ehitamise piirhind oli 19 mln eurot, ehitamist pidi 80% ulatuses rahastama ELi Ühtekuuluvusfond. Kuna sõlme ehitamine lükkub edasi, kasutatakse uue eelarveperioodi rahastust.detailplaneeringu algatas maanteeamet juba 2007. aastal, kuid algne versioon läks täielikult muutmisele 2011. aasta alguses. Nüüd läheb muutmisele ka 2011 algatatud detailplaneering.Väo liiklussõlme muutmisele minevat detailplaneeringut on võrreldud Rocca al Mare ringina tuntud Haabersti ristmikuga, mis on Eesti õnnetusterohkeim. Haabersti ringteel on otseühendus Statoili tanklaga, Väo ristmikule oli kavandatud Olerexi tankla.
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!
Seotud lood
TTÜ teetehnika lektor ja T-Konsult OÜ konsultant Ain Kendra hindab juba kolmandat korda ümber planeeritud Väo liiklussõlme uut lahendust ohtlikuks ja ühe kütusefirma huve eelistavaks.
Lähikuudel loodetakse punkt panna juba kümmekond aastat ja kaks luhtunud lahendust nõudnud Eesti ühe olulisema, Väo liiklussõlme saagale, mille eelmist ja liiklejate õnneks läbikukkunud lahendust dikteeris kodumaine kütusefirma Olerex, kelle tankla kerkinuks otse keset ristmikku.
Nädala suurimaks ja olulisemaks tehinguks Eestis võib pidada Lukoil Eesti müüki Olerexile, mis lõi kütuseturul kaardid sassi. Antti Moppelile ja Andres Linnasele kuuluv Olerex kasvatas nii oma tanklate arvu 87ni ja tõusis sellega suurimaks kütuse jaemüüjaks Eestis.
Ettevõtte müügihinna kujunemine on keerukas protsess, kus müüja teeb elus sageli ainukordse tehingu ja emotsionaalne faktor võib olla üsna suur. Paraku seda komponenti hinnastamise juures kasutada ei saa, tõdesid PwC Estonia tehingute nõustamise juhtivkonsultandid Allar Karu ja Sass Karemäe.