• OMX Baltic0,57%301,39
  • OMX Riga0,52%868,04
  • OMX Tallinn0,34%1 961,49
  • OMX Vilnius0,56%1 172,25
  • S&P 5000,74%5 525,21
  • DOW 300,05%40 113,5
  • Nasdaq 1,26%17 382,94
  • FTSE 1000,09%8 415,25
  • Nikkei 2251,9%35 705,74
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,88
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%93,86
  • OMX Baltic0,57%301,39
  • OMX Riga0,52%868,04
  • OMX Tallinn0,34%1 961,49
  • OMX Vilnius0,56%1 172,25
  • S&P 5000,74%5 525,21
  • DOW 300,05%40 113,5
  • Nasdaq 1,26%17 382,94
  • FTSE 1000,09%8 415,25
  • Nikkei 2251,9%35 705,74
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,88
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%93,86
  • 17.02.14, 23:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Logistika. Kuidas turvaliselt veost kinnitada?

Värske juhend teeb kiirelt ja lihtsalt selgeks, kuidas kinnitada transpordil kaup nii, et kahjustada ei saaks ei saadetis, veok ega veoki juht.
Veoste kinnitamine on laialdane probleem, millele pööratakse viimasel ajal rohkem tähele­panu. Hiljaaegu andis IRU ehk Rahvusvaheline Maanteevedude Liit välja koorma turvalise kinnitamise juhise, milles käsitletavad teemad kattuvad varem välja antud Euroopa hea tava suunisega.
OÜ Transring Tartu juhatuse liige ja Eesti Rahvusvaheliste Autovedajate Assotsiatsiooni volikogu liige Jaak Kivisild, kes tegeleb ka autojuhtide koolitusega, rääkis, et IRU juhend on kompaktsem, paremini struktueeritud, ülevaatlikum ja rohkema pildimaterjaliga praktiliste lahenduste kohta. “Arvan, et IRU materjal on arusaadav ka inimesele, kes pole selle valdkonna tippspetsialist,” lisas Kivisild.
Autojuhtidel pole head juhendit. Autojuhi jaoks on IRU juhend Kivisilla arvates liiga mahukas ja keerukas, ent olemasolev IRU koostatud kahelehe­küljeline juhend veose turvalise laadimise ja kinnitamise jaoks liialt üldine. “Lahenduseks oleks ­Euroopa ja IRU materjalide alusel ka autojuhtide tasandile sobivate abimaterjalide koostamine,” arvas Kivisild.
Eestis reguleerib kauba laadimist ja kinnitamist võlaõigusseadus ning teede- ja sideministri kinnitatud eeskiri veose laadimise ja kinnitamise kohta autoveol. Selle järgi peab Kivisilla sõnul kauba saatja laadima veose vedamiskindlalt ja selle kohale paigaldama. Lisaks peab vedaja looma võimaluse ja tingimused veose ohutuks peale- ja mahalaadimiseks ning seda teel jälgima. Praktikas on aga Kivisilla sõnul kõige lihtsam kontrollida vedajat – tema ainuisikuline ja täisvoliline esindaja maanteel on autojuht.
“Loodetavasti tuuakse uues autoveoseaduses välja kauba saatja kohustus ja vastutus koorma korrektse kinnitamise ja laadimise ning nõuetekohaste kinnitusskeemide väljatöötamise kohta,” sõnas Kivisild. “Selleks on IRU dokument kauba saatjatele hea abimees,” lisas ta.
Koolitama peaks koolitajaid. “Veoste kinnitamisele on viimasel ajal hakatud pöörama suurt tähele­panu,” märkis Kivisild. Probleemile lähenemise järjekord on aga tema sõnul küsitav, kuna kõigepealt said tipptasemel koolituse valdavalt kontrollijad ehk politsei.
“Seejärel toimunud kontrollreidide käigus selgus loomulikult, et olukord teedel on katastroofiline,” rääkis Kivisild.
Tema arvates oleks kõigepealt tulnud õpetada koolitajaid, kes oleks siis omakorda pakkunud koormate kinnituse õpet autojuhtide perioodilisel täiendkoolitusel.
“Tunnustuseks tuleb öelda, et politsei- ja piirivalveamet on nüüd korraldanud teemakohaseid infopäevi,” lisas Kivisild.
Autojuhid vajaks juhendamist. ASi Lajos transpordidirektor Mait Hein ei oska öelda, kui palju täpselt esineb veoste kinnitamisega probleeme, aga aastas kord või paar tuleb seda tema sõnul ikka ette.
“Probleemid on enamasti tingitud autojuhtide valedest koormakinnitusvõtetest, logistikute vähesest kontrollist ja autojuhtide teadmatusest,” selgitas Hein. Ta lisas, et nende ettevõte usaldab oma kogenud autojuhte, mistõttu süstemaatilist kontrolli kauba nõuetekohase kinnitamise üle ei tehta.
Kivisild leidis, et veoste vale kinnitamise probleemi aitaks ära hoida see, kui Eesti suurematel kaubasaatjatel oleks oma kauba kohta koostatud laadimis- ja kinnitusskeemid. “Praegul on internetist võimalik leida vaid paari suurema ettevõtte skeeme ja juhiseid,” lisas ta.
 
Tasub teada
Veose turvalise kinnitamise meetodid:
BlokeerimineTõkestada saab kaupa näiteks täitematerjali (õhkpadjad vms) või tugipostidega. Seejuures on tähtis, et tõkestusjõud oleks proportsioonis veose kogu­massiga.Blokeerida saab kaupa ka ­sidumismeetmetega. Näiteks pealtsidumine on kinnitusmeetod, mille puhul asetsevad sidumisvahendid veoste peal ja hoiavad ära kaubasektsiooni ümberkukkumise või libisemise.Silmussidemega veos kinnitatakse sõidukikere ühele küljele, et vältida koorma libisemist. Diagonaalsidet kasutatakse ümbermineku ja/või ette- või tahapoole libisemise vältimiseks. Ringside on koos teiste kinnitusvormidega meetod mitme paki kokkusidumiseks. Otsene side on see, kui veose kinnitusaasad sobivad sideme tugevusega. Sel juhul võib kinnitusaasad ühendada otse sõiduki sidumis­vahendite kinnituspunktidesse.Siduda saab näiteks koorma­rihma, keti või terastrossiga, sõltuvalt kinnitatavast kaubast.
LukustamineKaubakonteinereid, mille mass on üle 5,5 tonni, peaksid vedama ainult pöördlukkudega varustatud sõidukid. Kui pöördlukud on täielikult rakendatud ja lukustusasendis, on konteiner piisavalt kinnitatud ja täiendavaid tõkkeid ei ole vaja.Pöördlukud tuleb hoida töökorras ja iga konteiner peab olema varustatud vähemalt nelja lukuga.
Kombinatsioon kinnitus­meetoditestkahest või rohkemast kinnitusmeetodist on tavaliselt kõige praktilisem ja kulusäästlikum viis laadungit turvaliselt kinnitada.Näiteks võib kombineerida pealtsidumist põhjatõkestamisega.
Toetav varustusVõimalusel võiks kasutada vahendeid, mis toetavad kauba kinnitust, nagu näiteks hõõrdematid, vahelauad, äärekaitsed jms.
Allikas: IRU (International Road Transport Union) “International Guidelines on Safe Load Securing for Road Transport”
 
Mis on mis
20 sammu, kuidas kaup kahjustusteta kinnitada
Enne pealelaadimist
1. Vali kauba eripärast sõltuvalt õige veovahend.
2. Hoolitse, et kauba laadimispind ning veoruum oleksid puhtad, heas korras ja defektideta.
3. Kasuta kauba laadimiseks optimaalseid tööriistu.
4. Uuri välja, milline on parim viis konkreetse saadetise kinnitamiseks.
5. Hoolitse, et kauba kinnitusvahendid on puhtad, terved ja töökorras.
6. Veendu, et libisemisvastaseid vahendeid jagub piisavalt kogu koorma jaoks.
Laadimisel ja veose kinnitamisel
7. Laadi peale sõiduki kandevõimest lähtudes.
8. Laadi peale nii, et raskus oleks võrdselt telgede vahel jagatud.
9. Organiseeri kaup veoruumis – näiteks raskemad esemed põhja, kergemad üles.
10. Laadimisel kasuta loogikat, “esimesena peale-viimasena välja”.
11. Väldi ebavajalikku tühja ruumi esemete ja kaupade vahel.
12. Veendu ja kontrolli, et kinnitusviisid jagavad erinevaid tekkivad jõudusid võrdselt.
13. Kontrolli, et kinnitusrihmad oleksid fikseeritud optimaalseima nurga alt.
14. Veendu, et kinnitus­vahendid on töökorras, terved ja puhtad.
15. Kontrolli, et kinnitus­vahendite kvaliteedikinnitused vastavad nõuetele.
16. Kinnita nii, et kinnitusvahendid ei kahjusta pakke, ja vastupidi.
Veo ajal
17. Kontrolli saadetise kinnitust regulaarselt.
18. Pärast ootamatut pidurdust kontrolli saadetise kinnitusi erimesel võimalusel.
19. Pärast iga mahalaadimist veendu samuti, et peale jäänud kaup on turvaliselt kinnitatud.
20. Sõida sujuvalt, vältides kiireid suunamuutusi ja järske pidurdusi.
Allikas: IRU
 
Vaata ka
www.iru.orgLaadi omale alla tasuta 75 lk pikkune juhend, kuidas kaupa turvaliselt kinnitada.

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele