Ka need ettevõtted, kes on turul oma toodetega konkurendid, peaksid mõistma, et läbi koostöö on võimalik logistilist efektiivsust saavutada.
Ehkki Eestis kipub olema pigem nii, et igaüks liigub oma suunas, oleks tegevust mõttekam hoopis konsolideerida, kuna see tagab kliendi jaoks parema transpordihinna, kirjutab 19. augusti Äripäev logistika rubriigis.
Veoteenuse klient saab parima hinna, kui oskab oma kaubavoogusid planeerida, ühineb logistikafirma veoringiga ja on koostööaldis. Parimad kuluefektiivsed lahendused sünnivad, kui kliendi ja veoteenuse pakkuja vahel on avatud koostöösuhe: teenusepakkuja on kursis kliendi vajadustega ja saab soovitada võimalusi kokkuhoiuks.
Ära karda koostööd konkurendiga. Koostööd kliendi ja logistikaettevõtte vahel hindab ka Havi Logistics OÜ tegevjuht Roger Allas. "Kliendil tasuks kuulata oma logistikapartnereid, kes teavad, milline on mõistlik ja asjakohane lahendus, et tagada logistika efektiivsus. Logistikakulud on ju suured ja kui vastavalt mahule ja toodete liikumisele protsessid targalt üles ehitada, on võimalik koostööga päris suur sääst saavutada," rääkis ta.
Tuumprobleemiks on tema hinnangul vedude tiheduse paikapanek. "Eestis kipub olema nii, et igaüks liigub oma suunas. Ka need ettevõtted, kes on turul oma toodetega konkurendid, peaksid mõistma, et koostööga on võimalik logistilist efektiivsust saavutada. Tegevust on vaja konsolideerida, ent see on pikaajaline protsess. Õnneks on turg hakanud ses suunas liikuma," rõõmustas Allas.
Via3L juhi Elmer Maasi sõnul on konkurentsitihedamal turul, näiteks karastusjoogid ja maiustused, töötavad ettevõtted iga efektiivsust tõstva ettepaneku eest tänulikud ja võtavad teenusepakkuja. "Suurte marginaalidega ettevõtetele on olulisem paindlikkus ja kiirus," rääkis ta.
Teenusepakkujale arvestab soovidega. Logistikute sõnul on kliendid nende soovituste ja ettepanekutega üsna altid kaasa minema. ASi Smarten Logistics logistikadirektor Aivo Tamme hinnangul sõltub valmisolek muudatusteks paljuski sellest, kas teenuseostja näeb muudatusest enda jaoks tõusvat konkreetset kasu - kulude kokkuhoid, hinnatõusu vältimine, kvaliteedi paranemine.
"Suur roll on ka ettevõtte sisekultuuril. On neid, kes haaravad õhinal uutest võimalustest kinni ja on valmis kõike uut testima. Teisalt on ettevõtteid, kus protseduurid on kivisse raiutud ja muudatused võivad võtta aastaid," jagas ta oma kogemusi. Koostöös klientidega on Smartenis tehtud muudatusi tarnegraafikutes, et parandada tarnekindlust, ühtlustada nädala lõikes tarnemahtusid ja minimeerida kulude kasvu.
SAMM SAMMULT
Kuidas logistikakulusid vähendada?
1. Ära tee ise, vaid palka spetsialist
Esimene samm, mida ettevõte saab oma transpordikulude vähendamiseks teha, on kaaluda logistikateenuse sisseostmist. See, kes korraldab oma tarneringe, peab olema väga suure mahuga. Efektiivsem ja odavam on sättida ennast suurte logistikafirmade ringidesse ning vedada kaupa kindlatel päevadel kokkulepitud tarnepunktidesse. Mida vähem on äkktegevust ja mida enam rutiinsust, seda odavam on vedamine.
2. Sobita end veoringi.
Vedajad töötavad oma tarnegraafiku alusel, viivad igasse kioskisse, kohvikusse, poodi kaupa kindlal nädalapäeval. Kliendi huvides on end sättida sellesse tarnegraafikusse, siis on ka hind odavam. Logistikaettevõtte veoringidega arvestamine eeldab kliendilt oma müügitegevuse korrigeerimist ning kauplustes on mõistlik hoida ka kaubavarusid, et ei tekiks hädaolukorda, kuna operatiivkullerteenus on oluliselt kallim tavaveost. Veoteenuse pakkuja tarneringidega arvestamine ja kauba teelesaatmine koos teiste sama sektori tootjatega võib muuta kliendi kulud kordades väiksemaks.
3. Vähem vedusid ehk planeeri rohkem.
Oluline koostöökoht logistikapartneriga on tarnegraafik. Kui õnnestub veosagedust vähendada, on transpordikulu ühikule tavaliselt väiksem. Samas peab jälgima, et tarnesagedus ei saaks takistuseks müügile. Lisaks saab klient aidata kaasa elektroonilise ja täpse eelinfo saatmisega ning saadetise korrektse pakkimise ja markeerimisega.
4. Tulekahju kustutamine maksab rohkem.
Logistikateenuse kvaliteeti parandavad teenuse ostja aegsalt ja vastutustundlikult planeeritud vajadused. Suur osa ventilatsiooniseadmete tootja ETS NORD toodete ostjatest on ehitusettevõtted ja ventilatsioonisüsteemide paigaldajad. Üsna tavaliselt on kaupa/ teenust vaja nüüd kohe või oli vaja juba eile. See paneb tootja logistika surve alla ja toob ka täiendava kulu. Nii tahetakse "tulekahju kustutamisega" sisuliselt teenust, mida üldjuhul ei olda valmis kinni maksma. ETS NORD logistikajuht soovitab kliendil võtta suurem vastutus ja oma vajadusi aegsamalt planeerida.
5. Vanal karul tasub uusi trikke õppida.
Teenusepakkujate sõnul on oluline, et klient kuulaks teenusepakkuja soovitused ära avatud mõttemaailmaga. Logistikaettevõtted on hädas suhtumisega "nii me oleme ju aastaid teinud". Valmidus muutusi vastu võtta on väga oluline. Teenusepakkujail tuleb arvestada sellega, et ootused müügile ja klienditeenindusele on ühiskonnas järjest kasvanud, aga samas pole sageli mõtet4-5 korda nädalas sama toodet tarnida. Piisaks kahest korrast - see aitaks kuludelt säästa ja ka paremat hinda küsida.
Allikad: Aivo Tamm, Elmer Maas, Roger Allas, Indrek Reismann
Tootja: mõlemad pooled peavad võitma
Ventilatsiooniseadmeid ja -tarvikuid tootev ETS NORD AS kasutab välistranspordis kolme ja Eestis paari põhipartnerit. Ettevõtte logistikajuht Indrek Reismann hindab äris ja koostöös win-win lahendust, kus kõik osapooled võidavad. "Pean seda hea lõpptulemuse eelduseks. Välistranspordis teeme peamiste koostööpartneritega kord aastas põhisuundades hinnakokkulepped. Igapäevaselt suhtleme teenusepakkujatest koostööpartneritega päris palju: teenusekvaliteedi tagamiseks anname omalt poolt tagasisidet ja saame seda ka ise," kirjeldas ta koostööd.
Kuna ettevõtte kaup on mahukaup, mis kaalub vähe, aga võtab palju ruumi, siis panustatakse kaupade pakendamislahenduste arendamisesse, mis aitab kaasa toodete efektiivsemaks ladustamiseks ja koormasse mahutamiseks ning kaitsmiseks. Kauba transpordiks kasutatakse ka megatreilereid, mis võimaldavad korraga suuremaid kaubamahte vedada.
"Kuna osa kaubast on spetsiifiline ja müügimaht Soome turul päris suur, siis on meie sealne suurim transporditeenuse pakkuja ehitanud efektiivsema transpordi korraldamiseks veokid, mis võimaldavad koormasse rohkem kaupa mahutada, kiiremini koormaid peale ja maha laadida ning tagada ka kõige keerulisematel objektidel hea teenindamisvõimekuse," rääkis Reismann.
Eestis kasutab ettevõte piiratud mahus ka enda transporti - see on andnud võimaluse klientide paindlikumaks ja operatiivsemaks teenindamiseks.
"Transpordikulusid mõjutab meie tootmisvõimekusest sõltuv tarnekindlus. Kui toode on otsas, tingib see järeltoimetamise vajaduse - see on aga täiendav lisakulu," märkis logistikajuht.
KOMMENTAAR
Autod käiku ööpäevaringseltElmer Maas, Via3L juht
Transporditeenuste osutamisel pole enam probleem see, et autod sõidavad tühjalt, vaid pigem see, et näiteks linnade vahel sõidavad liiga väikesed autod. Efektiivsuse- ja hinnavahe tuleb sellest, kas Tallinnast Tartusse sõidab 20 alusega auto või 60 alusega masin. Suuremad autod on paremini koormatud, juht aga tahab ikka samamoodi palka saada. Teiseks, kes suudab oma autoparki ööpäevaringselt kasutada, on ka efektiivsem. Via3L autod veel pidevalt käigus ei ole, aga see on meie eesmärk ja usun, et mõne aasta pärast sõidab suur osa veopargist ööpäevaringselt. Mõistagi sõltub see kokkulepete saavutamisest jaeklientidega, sest kaup tuleb ju kuhugi maha panna. Vajadusel saab kasutada vaheterminale. Selveriga on meil üks projekt käivitunud, kus saame ka öösiti vedada. Ka linnadevaheline liiklus liigub ses suunas, et saame hakata suuremas mahus vedama öösiti.
Seotud lood
Vanas Euroopas tavaline firmade ja muu vara põlvest põlve pärandamine on eestlaste jaoks uus teema. Meil siin on alles esimene põlvkond varavahetuseks ettevalmistusi tegemas.