Ühe kaubiku ja leheveoga alustanud Jõgevamaa perefirma OÜ T.Y.M. on kasvanud oma nišis arvestatavaks transpordifirmaks, mille sõidukid teevad Eestis iga päev pikki leiva- ja puuviljaringe.
- Jõgevamaa perefirma, transporditeenust pakkuva OÜ T.Y.M. tegevjuht Ülle Mikita ja juhatuse liige Tõnu Mikita. Foto: Väinu Rozental
Tõnu ja Ülle Mikitale kuuluva väikeettevõtte peamised koostööpartnerid on pagaritootja AS Hallik ning puu- ja köögivilja hulgimüüja AS Bambona. OÜ T.Y.M., mille motoks on: kui kuidagi ei saa, siis kuidagi ikka saab, oli Gaselli TOPis 220. kohal.
Neid öid, kui perepea Tõnu peab unesoojast voodist tõusma ja kaubiku rooli istuma, oli varasematel aastatel ikka tunduvalt rohkem kui viimasel ajal. "Aga kui vaja, sõidan ise - täna ööselgi pean näiteks minema sõitu," kinnitab Tõnu Mikita tollel detsembrikuu alguse päeval, mil nad koos abikaasa Üllega ühes Tartu kohvikus ajakirjanikuga kohtuvad.
Muidugi on Tõnu Mikita nüüd roolis vaid siis, kui teisiti kuidagi välja ei mängi. Või kui ta seda ise vabatahtlikult teha tahab. Näiteks minna oma sünnipäevalauast otse tööle. "Meil on traditsioon, et minu sünnipäeval augusti keskel korraldame oma talus firma suvepäevi," räägib Tõnu Mikita. "Ja alati olen mina ainus kaine juht, kes läheb öösel varahommikusele leivaringile. Teised tahavad ju lõõgastuda, käia saunas ja võtta väikese napsi."
Kõik algas tööandja pakkumisest
Enne oma firma asutamist töötasid Ülle ja Tõnu Mikita üle paarikümne aasta ASis Express Post, kandes Tartus varahommikuti ajalehti laiali. "Palk oli väike, sest lehekandja on tööl vaid veerandi kohaga, ja samas oli terve päev vaba," põhjendab Ülle, miks nad hakkasid oma ettevõtte peale mõtlema. "Kui tööandja pakkus meile lehepakkide vedu piirkondadesse, ostime oma esimese väikese kaubabussi."
Ülle ja Tõnu asutasid transpordiettevõtte 2007. aasta lõpus. Firmale nime panek erilist peavalu ei tekitanud, selleks kasutati lihtsalt oma eesnimede ja perekonnanime esitähti. Õige pea lisandus leheveole ka Hagari pagaritoodete vedu ning selleks tuli liisida suurem kaubabuss.
"See oli õudne aeg, see ettevõtte algusaeg," ütleb perefirma tegevjuht Ülle Mikita. "Meil ei olnud siis palgalisi autojuhte, Tõnu ja väimees ja poeg tegid kõik sõidud. Ise oma jõududega punnitasime teha."
Tõnu Mikita räägib värvikalt, kuidas ta öösel vedas väiksema bussiga lehti laiali ja kui leheveoga lõpetas, võttis teise kaubiku ning tegi pikad leivaringid ära. "Reede õhtuks olid nagu zombi," iseloomustab ta oma tollast sagedast seisundit.
Palgaraha on tulnud isegi laenata
Praegu töötab T.Y.M.-is 11 inimest, neist üksjagu lähisugulasi: Ülle ja Tõnu Mikita, nende poeg ja kaks väimeest. Lisaks osutavad raamatupidamisteenust Ülle õde ja õetütar.
Suurema kriisi elas T.Y.M. üle paar aastat tagasi, kui nende peamisel koostööpartneril Hagaril oli omanikuvahetus. "Firma, kellele me allhanke korras transporditeenust tegime, jäi meile võlgu ja meil polnud käiberaha, et oma autojuhtidele palka maksta," meenutab Tõnu Mikita. "Käisin küla peal raha laenamas, me ei saanud ju oma autojuhtidele öelda, et meil pole palgaraha."
Taust
Mis on kiire kasvu põhjused?
Aastatel 2010-2012 kasvas OÜ T.Y.M. ärikasum 4,57 ja käive 3,20 korda.
1. Tööpiirkonna laienemine. Osa klientidest, keda OÜ T.Y.M. teenindas varem allhanke korras, sõlmisid transpordifirmaga otselepingud. Tänu sellele laienes T.Y.M.i tööpiirkond Ida-Virumaal ja Lõuna-Eestis. Ka Tallinnas saadi juurde uusi kliente.
2. Lisatööjõud. Kui varem püüti perekeskselt hakkama saada, siis 2011. aastal palgati juurde viis autojuhti ja mullu veel kolm. Autojuhtideks valitakse reeglina inimesi, keda väga hästi teatakse. Mitu juhti tuli üle Hagari toodangu endisest vedajafirmast ASist Tapa Autobussibaas.
3. Reservautod. Transpordifirma hoiab alati varus vähemalt ühe kaubiku ja tagaluukauto. Kui mõne sõidus oleva autoga ootamatult midagi juhtub, saab reservautoga töö ära teha ja tellija ees on kohustus täidetud.
T.Y.M.-i autopargis on praegu 18 sõidukit, tänavu sügisel liisiti viis jahutusseadmetega varustatud kaubikut. "Hagar on laiendanud oma toodete valikut, nad hakkasid kooke tootma ja suvel kuumaga vajame kookide vedamiseks külmikuid," seletab Ülle Mikita ning lisab, et samas kavatsevad nad osa oma vanematest autodest maha müüa. "Me kogu aeg uuendame oma autoparki. Tõsi, teise ringi autodega, sest tuttuusi ei jõua me osta."
Postiringist pulmasõitudeni
Perefirma koduleht on pretensioonika nimega kiirveod.ee. Firma on muu hulgas valmis osutama ekspress- ja kiirkullervedusid iga päev, olenemata kellaajast. "Poeg surus peale, et kui juba teha, siis täiega," ütleb Tõnu Mikita ja räägib loo, kuidas nad kord pidid hästi kiiresti muude sõitude kõrvalt toimetama Tartus trükitud kleepsud Tapal asuvasse leivatehasesse. Olukord lahendati nii, et Tamsalust tuli teine sõiduk poolele teele vastu ja võttis kleepsud üle.
Ülle Mikita sõnul on üks pakilisemaid muresid, kuidas leida autojuhtidele tööd pärastlõunaks. "Kõik meie veod on hommikupoole, mõnel päeval läheb viis autot hommikul üheaegselt välja," seletab ta. "Kaubaringi sõidavad nad läbi nelja-viie tunniga ja seepärast töötab osa autojuhte alakoormusega. Me ei ole neil keelanud päeva teisel poolel mujal töötamast. Aga kuhu neil minna on, sest enamikes transpordifirmades on kibe tööaeg just hommikupoole."
Ühe võimaliku lahendusena kavatseb T.Y.M. laiendada tegevust ja hakata pakkuma pulma- ja muid lustisõite Ameerika autoga Lincoln, mille väljalaskeaasta on 1988. See auto sattus perekond Mikita kätte tänavu kevadel.
Mis on mis?
OÜ T.Y.M.
Asutatud 21.11.2007.
Omanikud: tegevjuht Ülle Mikita (50%) ja Tartu piirkonna juht Tõnu Mikita (50%).
Osutab transporditeenust.
Gaselli TOPis 220. kohal.
Autopargis 13 kaubikut ja 5 tagaluukautot; sõidukid paiknevad Tartus, Tamsalus, Võrus ja Tallinnas.
2013. aasta käive oli 384 343 eurot ja kahjum 63410 eurot.
Töötajaid 11 (neist pooled lähisugulased).
Enne perefirma asutamist töötasid Ülle ja Tõnu Mikita üle 20 aasta ASis Express Post lehekandjatena, Tõnu Mikita on töötanud ka FIEna ehituses.
2007 - liisiti esimene kaubabuss, millega hakati Tartus laiali vedama ajalehepakke (koostöö Express Postiga kestis 2013. aastani).
2009 - alustati ASi Hagar saia- ja leivatoodangu veoga.
2010 - koostööpartneriks saadi puu- ja köögivilja hulgimüüja AS Bambona.
2014 - liisiti 5 külmikuga kaubikut.
Allikas: OÜ T.Y.M., Äripäev
Kommentaar
Raimo Raja, ASi Hagar logistikajuht:
Meie koostöö T.Y.M.iga algas 2009. aastal Hagari endiste omanike ajal ja jätkub tänini. Pikaajalises koostöös on kõiksugu probleeme ette tulnud, ent alati oleme suutnud need ära lahendada. Tõnu ja Ülle Mikitat iseloomustab operatiivsus ja paindlikkus probleemide lahendamisel. Kui vaja, istub Tõnu ise rooli, ja kui vaja, remondib autot nii palju, kui oskab ja suudab. Väikses pereettevõttes ei saagi see teistmoodi olla.Hagar kuulus varem perekond Hallikule ja kasvas aastatega arvestatavaks tegijaks Eestis. See on samuti hea näide pereettevõttest, kus tänu üksteise usaldavale toele on võimalik edukalt tegutseda.T.Y.M.i autod on alati puhtad ja autojuhid korrektsed. Paar autojuhti on neile üle läinud minu vanast meeskonnast ehk endisest Tapa Autobussipargist. Kõik on võitnud - T.Y.M. sai endale professionaalsed töötajad ja Hagar usaldusväärse teenuse.
Vedajate kolm soovitust
1. Ära ütle iial, et ei saa. Meie firma motoks on, et kui kuidagi ei saa, siis kuidagi ikka saab. Püüame alati klienti aidata ja oleme mingi lahenduse ka alati leidnud. Kui kliendil on väga vaja, teeme sõidu ära kas või öösel. Klient teab, et me oleme talle kindel partner.2. Ole paindlik. Kui sa oled jäärapäine ja jääd oma hinna juurde, võid kaotada kliendi. Iial ei tasu kliendiga tülli minna. Alati on võimalik kompromiss leida läbirääkimiste teel. Kuula teine pool ära ja leia üles ühised huvid.3. Koostöö alus on usaldus. Kui üks pool ei usalda teist, siis ei saagi teha koostööd. Meie oleme koostöö kõigi oma klientidega üles ehitanud aususe ja usalduse peale. Näiteks oleme klientidele öelnud, et kui neil tekib kahtlusi meie autode läbitud kilomeetrite osas, saame kohe iga sõiduki liikumise kohta ajas esitada detailse info. Siiani ei ole keegi sellist infot tahtnud.
OÜ T.Y.M. omanikud unistavad:
Firma võiks veel kaua tiksuda, sest see on meie pensionisammas. Kui kliente jätkub ja tööd on, saab firma tegevust korraldada ka näiteks 70-aastasena. Ei pea ju vanuigi ise kaubaautoga sõitma, las seda teevad nooremad. Aga arvutiklahve vajutada ja interneti teel arveid maksta või arveid koostada - nii palju me vananedes ikka suudame.
Seotud lood
Gasellfirmad jagunevad pooleks – ühed püüavad, teised väldivad tähelepanu. Lisaks tuntusele ja reklaamile on tähelepanu kohale meelitanud uued kunded, aga ka firma paljaks teinud vargad.
Kui majandusnäitajad langevad, tõuseb vajadus turvateenuste järele, sest kuritegevus hoogustub. G4Si juhatuse esimees Priit Sarapuu ütles, et enim toimub kuritegusid just mehitamata valvega väliobjektidel, kus pimeda aja saabudes on kurjategijatel mugav tegutseda.
Enimloetud
5
“Infortar on kodubörsi üks ambitsioonikamaid ettevõtteid”
Hetkel kuum
“Infortar on kodubörsi üks ambitsioonikamaid ettevõtteid”
Tagasi Äripäeva esilehele