Uue toote väljaarendamisprotsess võib olla kulukas ja aeganõudev: võib olla tarvidus hankida materjale ning seadmeid väljast, tuleb valmistada prototüüpe ning olla valmis praagiks.
- OÜ Pure Line Product juhatuse liige ja osanik Raul Altmäe kinnitas, et tarbijad on uudse meejäätise hästi vastu võtnud. Foto: Andras Kralla, Äripäev
Tootmise esimestel aastatel toimub pidev toote paremaks timmimine, et leida õige tasakaal klientide ootuste ja majandusliku otstarbekuse vahel, kirjutab 5. veebruari Äripäev tööstuse rubriigis.
Valukivi OÜ toodab Euroopas üsna ainulaadseid betoonist tooteid: tööpindasid, vannitoa valamuid ning eraldiseisvaid kraanikausse. Valamute väljatöötamine oli ettvõtte jaoks üsna kulukas ja aeganõudev protsess.
Toodete sihtgrupp on eelkõige lähiregiooni kliendid, kes eelistavad tavapärasest pisut erinevamat lähenemist ning kes soovivad koos ettevõttega katsetada uusi materjale. Uued kliendid jõuavad tootjani sisekujundajate kaudu, samuti on turunduses oluline koht internetiturundusel.
Valukivi idee valmistada betoonvalamuid pärineb Ameerikast, kus hakati betooni sisekujunduses kasutama juba 1980ndatel ja tänu millele on seal pikk kogemus selliste tööde vallas. “Seevastu meie regioonis on betooni kasutamine interjööris suhteliselt uus ja tundmatu asi. Sellest tekkis ka meie huvi betoonist lahenduste vastu,” selgitas Valukivi OÜ tehniline juht Leo Liiv.
Ettevõte võttiski idee töösse pärast tööreisi Ameerikasse, kus tekkisid esimesed kontaktid selles vallas ning tutvuti analoogsete toodetega. Seejärel algas toote väljatöötamisprotsess. Alustati kirjanduse läbitöötamisest ning hakati ette valmistama ressursse – ruume ja materjale.
Materjale hankis ettevõte mitmelt poolt. “Oleme segude alal koostööd teinud erinevate kohalike ehitussegude valmistajatega,” selgitas Liiv. Spetsiaalseid seadmeid hangiti üle Euroopa, kuna Eestis neid saada ei ole. Betooni lisanditega katsetab ettevõte senimaani, proovitakse nii Itaalia kui ka Taani päritolu tooteid.“Põlve peal tegime”
Toodete esimesed prototüübid tegi ettevõte iseseivalt. “Ise põlve peal proovisime asja,” meenutas Liiv. Ta lisas, et toote puhul oli palju tehnilist nuputamist, sest väikestele vormidele mõeldud materjal on üsnagi kapriisne. Lisaks oli keeruline leida tootmispinda, kuid lõpuks saatis ettevõtet siiski edu. Tootmisruumide puhul tuli arvestada ka betooni raskusega, mis muudab detailide käsitlemise ja transpordi keeruliseks.
Ehkki Valukivi küsis toote väljatöötamisel abi ja infot nii segutootjatelt kui ka lisandite müüjatelt, tuli siiski enamik asju ise välja nuputada ja järele proovida, lisas Liiv. Ettevõte alustas 2013. aasta jaanuaris ning veel tänaseni toimub pidev õppimine. Liiv selgitas, et pisut rohkem kui aasta on läinud tehnoloogilise protsessi kinnistamiseks. Esimesel aastal tekkis palju praaki, mis tuli ära visata, kuid ettevõte suhtus sellesse kui õppematerjali.
Keeruline algus
Ettevõte hindab toote väljatöötamisprotsessi keeruliseks, sest siseinterjööris on nõudmised materjalidele hoopis teised kui välitingimustes, kus betooni peamiselt kasutatakse. Ka ressursse kulus palju. “Kogu protsessi kulukust võib mõõta kümnetes tuhandetes eurodes,” märkis Liiv.
Liiv lisas, et kindlasti oleks olnud lihtsam teha esimesed tooted Ameerikas, kuid ise tehes on palju avastatud ja leitud. “Asjad on läinud nii nagu plaanitud – mõnikord kiiremini, mõnikord aeglasemalt,” sõnas Liiv.
Liivi sõnul on praeguseks saavutatud väike käive, mis vastab ettevõtte tehtud plaanidele. “Töötame selle nimel, et käivet kasvatada,” lisas Liiv. Hetkel on tööd piisavalt ning väike meeskond tööga hõivatud. “Meie töö põhineb tellimustel ning seetõttu on tulemus kuude lõikes erinev. Üldiselt kulub toormaterjali (segu) ühe kuu jooksul ligi 2000 kilogrammi.”
Konkursi Eesti keskkonnasõbralikeim ettevõte 2013 üldvõitja OÜ Werrowool valmistab tselluvilla Werre Wool Eestist kogutud vanapaberist. Kuna villas on vanapaberit kuni 90%, annab see olulise panuse taaskasutuse suurenemisse majandusringluses. Ka tselluvill ise on taaskasutatav.
Werrowool OÜ toetus toote tootmise käivitamisel lisaks ettevõttesisesele kompetentsile kahele välisallikale, milleks olid klientide nõuded ja tarnijate kogemused. Werrowooli arendusjuhi ja asutaja Ivar Heinola sõnul pärines info töövõtete ja tooraine mõjust valmistoodangule tarnijatelt, kes jagasid omi teadmisi vajaliku tootlikkuse saavutamiseks. Ettevõtte partnerid paigalduse valdkonnas ehk kliendid lõid omakorda standardi, millele toode peab vastama, et nad seda kasutama hakkaksid.Soomes tuntuim puistevill
Heinola selgitas, et toode ise ei ole maailmas ainulaadne. Tselluvill, mis on soojustusmaterjalina kasutuses olnud üle 100 aasta, võeti esimesena kasutusele Põhja-Ameerikas. Soomes näiteks on see kõige populaarsem puistevill. Kuna ettevõte tegeles varem tselluvilla müügiga, oli kogunenud kliendibaas, kelle peal oma toodet testida.
Heinola hinnangul oli toote väljatöötamisprotsessis kõige positiivsemaks asjaks see, et ettevõte ei kaotanud selle käigus ühtegi klienti. Neid leiti hoopis juurde. “Samuti oli positiivne avastus, millised nõuded võib seada mittehomogeensele toorainele ning millises ulatuses saab kutseoskuste abil toodangu omadusi mõjutada,” selgitas Heinola.
Negatiivsema poole pealt tõi ta välja, et ei osatud arvestada, kui kaua kulub aega õppimisele ning et väliselt lihtsa toote valmistamine võib olla nii teadmistemahukas.Heinola sõnul jätkub toote paremaks timmimine edaspidigi. “Tasakaalu otsimine ja paremaks muutmine on pidev protsess.”
Pane tähele
Werroool OÜ kogemus uue toote loomisel
Tootmise käivitamise etapid
Tehnoloogiline käivitusfaasi. Tulemust hinnati vaatluse ja määratud testide põhjal. Lisaks veenduti, et peamised omadused lõppkliendi ehk soojustatava hoone omaniku jaoks oleks tagatud.
Testimisfaas. Paigalduspartnerid töötasid tootega lõppklientide objektidel. Ühtlasi andsid nad tagasisidet, mida muuta efektiivsemaks.
Tootmisfaas. Oluliseks osaks võib nimetada pidevat tootearenduslikku timmimist, et leida õige tasakaal klientide ootuste ja majandusliku otstarbekuse vahel.
Uue toote väljatöötamisel on info saamiseks abiks: Kirjandus. Tooraine tootjad ja müüjad. Analoogse toote valmistajad ja müüjad.Ise testimine. Kliendi ootused ja kasutusmugavus.
Meejäätis jõudis turule väga kiiresti
Kui olemas on sobilik tooraine ja toote väljatöötamises osalevad kogenud spetsialistid, võib toode valmida ka väga kiiresti.
OÜ Pure Line Product võitis konkursil “Parim toiduaine 2014” pronksmärgise meega plombiirijäätise eest. Ettevõtte juhatuse liige ja osanik Raul Altmäe selgitas, kust toote idee pärineb nii: “Mõtteni jõudsime sortimendiarutelude käigus teiste ettevõtte osanikega ja kuna Euroopas sellesarnast toodet ei ole, otsustasime selle tootmisesse võtta.”
Toote juures on uuenduslik ka pakend – kasutatakse loodussõbralikku paberkotti. Varem ei ole Euroopas jäätist paberisse pakendatud, ettevõte soovib sellega märku anda, et hoolitakse ümbritsevast loodusest ja keskkonnast. “Loomulikult on oluline ka pakendile tarbijale vajaliku info lisamine,” lisas Altmäe.Sobilik toore tagab hea maitse
Toote väljatöötamisprosessis oli olulisim õige toormaterjali leidmine – tooraine peab olema kõrge kvaliteediga ning puhas ehk naturaalne. Altmäe sõnul on meejäätise puhul oluline ka see, et mesi oleks kodumaine ja muid magustajaid täiendavalt jäätises ei kasutataks. “Samuti ei ole üheski meie jäätistes taimseid rasvu,” rõhutas Altmäe.
Ta lisas, et toote väljatöötamisedu sõltub eelkõige headest spetsialistidest ning ettevõte osanikel on tootearenduses teadmised olemas, mis annab ettevõttele võimaluse alati midagi uut rakendada. Meega plombiirijäätise proovipartiisid tehti vähe ning valmistoode valmis väga kiiresti. “Jäätise koostis ja retsept oli meie jaoks lihtne,” põhjendas Altmäe. Edasi tutvustati uut toodet juba kaubanduskettidele ja keskenduti müügile.
Altmäe hinnangul võtab tarbijate reageerimine uudsetele toodetele ning tootjatele veidi aega. Ta lisas, et poole aasta perspektiivis on veel vara öelda, kas oleks saanud midagi paremini teha või mitte, aga meejäätise on tarbijad hästi vastu võtnud.Altmäe toonitas, et jäätiseäris, nii nagu ka teistes ettevõtmistes, peab olema kannatlikkust ning pühendumust, et liikuda kindlalt seatud eesmärkide poole. “Kuna jäätis on siinses kliimas hooajaline kaup, siis tarbijate soove saab testida suhteliselt lühikese aja vältel. Esmatähtis on muidugi leida see oma ja õige,” lõpetas ta
Meejäätis jõudis turule väga kiiresti
Kui olemas on sobilik tooraine ja toote väljatöötamises osalevad kogenud spetsialistid, võib toode valmida ka väga kiiresti.
OÜ Pure Line Product võitis konkursil “Parim toiduaine 2014” pronksmärgise meega plombiirijäätise eest. Ettevõtte juhatuse liige ja osanik Raul Altmäe selgitas, kust toote idee pärineb nii: “Mõtteni jõudsime sortimendiarutelude käigus teiste ettevõtte osanikega ja kuna Euroopas sellesarnast toodet ei ole, otsustasime selle tootmisesse võtta.”
Toote juures on uuenduslik ka pakend – kasutatakse loodussõbralikku paberkotti. Varem ei ole Euroopas jäätist paberisse pakendatud, ettevõte soovib sellega märku anda, et hoolitakse ümbritsevast loodusest ja keskkonnast. “Loomulikult on oluline ka pakendile tarbijale vajaliku info lisamine,” lisas Altmäe.Sobilik toore tagab hea maitse
Toote väljatöötamisprosessis oli olulisim õige toormaterjali leidmine – tooraine peab olema kõrge kvaliteediga ning puhas ehk naturaalne. Altmäe sõnul on meejäätise puhul oluline ka see, et mesi oleks kodumaine ja muid magustajaid täiendavalt jäätises ei kasutataks. “Samuti ei ole üheski meie jäätistes taimseid rasvu,” rõhutas Altmäe.
Ta lisas, et toote väljatöötamisedu sõltub eelkõige headest spetsialistidest ning ettevõte osanikel on tootearenduses teadmised olemas, mis annab ettevõttele võimaluse alati midagi uut rakendada. Meega plombiirijäätise proovipartiisid tehti vähe ning valmistoode valmis väga kiiresti. “Jäätise koostis ja retsept oli meie jaoks lihtne,” põhjendas Altmäe. Edasi tutvustati uut toodet juba kaubanduskettidele ja keskenduti müügile.
Altmäe hinnangul võtab tarbijate reageerimine uudsetele toodetele ning tootjatele veidi aega. Ta lisas, et poole aasta perspektiivis on veel vara öelda, kas oleks saanud midagi paremini teha või mitte, aga meejäätise on tarbijad hästi vastu võtnud.
Altmäe toonitas, et jäätiseäris, nii nagu ka teistes ettevõtmistes, peab olema kannatlikkust ning pühendumust, et liikuda kindlalt seatud eesmärkide poole. “Kuna jäätis on siinses kliimas hooajaline kaup, siis tarbijate soove saab testida suhteliselt lühikese aja vältel. Esmatähtis on muidugi leida see oma ja õige,” lõpetas ta.
Seotud lood
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.