Lihtsa rattaruumi rajamine ei nõua ettevõttelt suuri kulutusi, minimaalseks hoiupaigaks piisab ka ühest seinast.
- Lihtsam ratta ripp-parkla maksab 500 eurot. Spordipoe Hawaii Express juht Urmas Saat käib samuti veloga tööl. Foto: Andras Kralla
"Rattasõit on üha popimaks läinud ja selgelt on suurenenud nende inimeste osa, kes käivad rattaga tööl. Plusskraadidega pole ju mingi probleem ka läbi talve jalgrattaga tööle sõita," räägib Hawaii Express OÜ tegevjuht Urmas Saat 1. aprilli Äripäeva rubriigis Ehitus. "Hankisin endalegi ilmastikukindla riietuse, pea ja käed peavas soojas olema."
Loomulikult käib rattaga tööl ka Hawaii Expressi kollektiiv ning Pirital asuva kontori töötajate jaoks on rajatud eraldi rattahoidla: ruum, kuhu saab jalgrattad rippuma panna ja lisaks ka pesemisruum. Kontoris töötab 12 inimest ja nende kõigi ratastele on koht olemas.
Saati sõnul rattahoidla ehitamisel ruumile erilisi nõudmisi ei ole. "Hea, kui ruum oleks esimesel korrusel, välisukse lähedal - siis ei kanna pori kontorisse laiali ja pole vaja ratast üles tassida. Pesemisvõimalused peaksid olema samuti rattaruumi lähedal," räägib ta. Turvalisusele tuleks samuti tähelepanu pöörata. Hawaii Expressi kontoris on signalisatsioon, andurid ka rattaruumis ning seega pole olnud ratastele eraldi valvet vaja. "Ideaalne, kui hoiupaigas on ka nurgake rattapesu jaoks, aga see on juba luksvariant," lisab Saat. Hawaii Expressi rattaruum valmis koostöös kaupluste sisustuse tootja ja paigaldaja Reinhold OÜga. Koos leiutati, kuidas rattahoidikud paigaldada, et iga järgmist ratast oleks mugav paigutada.
Tasub teada
Parkla mõnesaja euroga
Kümnele rattale mõeldud ruumisisene lahendus läheb maksma 500-600 eurot. See on odavam variant.
Lakke paigaldatud karkass, kuhu saab paigutada 10 ratast, maksab pisut enam - 700-800 eurot.
Transpordi ja paigalduse eest tuleb juurde maksta: paigaldus ca 7-8% lahenduse hinnast, transport pealinnas kuni 20 eurot.
Allikas: Reinhold OÜ
Rattad rippuma kui räimed suitsuahju.
Reinhold OÜ omanik ja juht Heiki Tamboom räägib, et mõni rattaruum on neil aastate jooksul tulnud ikka teha. "Ühte ajalehetoimetusse näiteks tegime riputusstendid, kus rattad rippusid nagu räimed suitsuahjus. Seal kasutati rattahoidlana koridori, karkassi kinnitasime seina külge. Erilahendusega konksud liiguvad siinil, mis valmistatud terastorust, neid saab ära võtta ja juurde panna. Ruum selliseks lahenduseks ei pea olema sugugi suur, vaja on vaid üht seina," selgitab ta, ent lisab, et loomulikult on mugavam, kui rattaid ei hoita kõrgel korrusel, vaid väljapääsu lähedal. Lisaks seinale saab riputuskonstruktsioone kinnitada ka lakke.
Üks võimalus on ehitada rattaruum trepikotta, ent siis tuleks mõelda, kuidas tagada turvalisus ja vältida varastamise ohtu. "Kui on turvamees või valvur, siis pole probleeme. Pärnus tegime kunagi Cibus ASile õuele eraldi rattamajakese. Need peaks olema lukustatavad nagu korteriühistute juurde kuuluvad prügimajad. Rattahoidla ehitamiseks trepikotta on vaja teha projekt ning eraldi hoone rajamisel on vaja saada ka ehitusluba," õpetab Tamboom.
Skpye: tuldagu või joostes
Skype'i umbes 400 töötajast käib regulaarselt jalgrattaga tööl umbes 15-20 inimest, teist sama palju sõidab tööle mootorrattaga. Personalijuht Merle Liisu Lindma räägib, et jalgrattaga tööl käimist soodustab eelkõige see, kui rattaga töölkäimine on inimeste jaoks igati mugav. "Meie töötajad saavad oma jalgrattad parkida kas maja ette või rattasõidu populaarsuse kasvades ka valminud rattaruumi. Ruum on valvestatud sarnaselt kogu Skype'i kontoriga, mis tähendab, et ilma uksekaardita sinna kõrvalised isikud ei pääse," märgib Lindma. Rattasõitjad saavad majja siseneda otse rattaruumi kaudu, mitte ei pea üldist sissekäiku kasutama - see oleks nii rattaga kui rattata inimeste jaoks tülikas.
Tasub teada
Et kaherattaline ja tema omanik rõõmustaks
Raja ruum esimesele korrusele, välisukse lähedale, siis ei kanna pori ruumidesse laiali ja pole vaja ratast üles tassida. Pesemisvõimalused peaksid olema samuti rattaruumi lähedal.
Paigalda ruumi rattahoidikud, et iga järgmist ratast oleks mugav paigutada. Riputuskonstruktsioone saab kinnitada nii seina kui ka lakke.
Pööra tähelepanu turvalisusele, vali signalisatsioon või andurid.
Luksusvariant on, kui panipaigas on ka nurgake rattapesu jaoks.
"Kõik töötajad saavad kasutada mugavaid pesuruume koos kappidega, nii et meie poolest võib tööle tulla mitte vaid rattaga, vaid ka joostes," lisab personalijuht. Mootorrataste jaoks on olemas eraldi katusealune. Lindma sõnul pole mootorratturitele muid erilahendusi loodud, kuna nende mured kattuvad pigem autosõitjate omadega.
Rattaruumi sisseseadmine ei nõudnud Skyplet suuremahulisi ehitustöid, ruum valmis koostöös majahalduriga. "Rattaruumi ehitamise kulud sõltuvad paljudest asjaoludest, sealhulgas olemasoleva infrastruktuuri tasemest. Kui on tarvis hakata ruumi koos kõigi turvameetmetega n-ö nullist rajama, on kulutused kindlasti suuremad kui need meil olid," märgib Lindma.
Arendamisel ratturite soove ei arvestata
Arendaja Higsberg Invest OÜ juhatuse liige Raivo Sündema nendib, et rattasõit pole meil Euroopaga võrreldes veel populaarne ning seetõttu pole vajadust arendamisel sellele ekstra tähelepanu töörata. "Kortermajade ja ka muude hoonete puhul kasutatakse rataste hoiustamiseks parklat, näiteks eraldatakse maa-aluses parklas osa ruumist võrega ning see ongi hoikoht," räägib ta.
Seotud lood
Vanas Euroopas tavaline firmade ja muu vara põlvest põlve pärandamine on eestlaste jaoks uus teema. Meil siin on alles esimene põlvkond varavahetuseks ettevalmistusi tegemas.