Euroopa Ühendamise Rahastu energeetika taotlusvooruprojektidena esitatakse Eesti ja Soome gaasi ülekandevõrke ühendav Balticconnectori gaasitoru, Lätiga gaasi transiidiks vajalik Karksi kompressorjaam ning Paldiski veeldatud maagaasi terminal, teatas majandusministeerium.
- LNG-terminal Tšiilis Foto: EPA
Majandus- ja taristuminister Kristen Michal ütles, et Balticconnectori tähtsust ei maksa alahinnata, sest see on osa energiasõltumatusest nii Eestile kui ka Soomele. „On siiras rõõm näha, et kaks riiki panid seljad kokku ja esitavad ühise taotluse. Tulemus on seda parem, kuna vahepeal levitati hoolega jutte, et ühist taotlust küll ei tule,“ märkis Michal.
Balticconnnetori hinnatav maksumus on 250 miljonit eurot, millest Eesti osa on ca 130 miljonit. Toru pikkus on Eesti maismaal 47 kilomeetrit, merealune osa on 81 ja Soome toru pikkus maismaal on 20 kilomeetrit. Rajamise eeldatav periood on 2016-2019, omanik ja projekti koordinaator on Eesti poolt Elering Gaas ja Soome poolt Baltic Connector OY. Balticconnectori rajamine liidab Balti riikide gaasiturule Soome gaasituru mahuga ligikaudu 3 miljardit kuupmeetrit gaasitarbimist aastas, luues ligi kaks korda suurema Balti riikide ja Soome ühise gaasituru.
Koos
Leedu ja Poola vahelise gaasiühenduse rajamisega võimaldab Balticconnectori ehitamine 2020. aastaks lõpule viia Baltimaade ja Soome gaasiturgude integreerimise Euroopa Liidu ühtse energiaturuga. Karksi kompressorjaama ehitus annab võimaluse kahesuunaliseks gaasi transpordiks Eesti ja Läti vahel, mis koos Balticconnectoriga annab Soomele ja Eestile võimaluse kasutada Lätis asuvat maa-alust maagaasi hoidlat oma turu vajadustest lähtuvalt.
Paldiski veeldatud maagaasiterminali taotluse esitas ministeeriumile OÜ Balti Gaas. Veeldatud maagaasi terminali rajamine tooks regiooni gaasiturule uue tarneallika ning suurendaks seeläbi gaasiturul konkurentsi ja energia varustuskindlust. Eesti riik terminali ei plaani investeerida.
Seotud lood
Võidujooks LNG-terminali rajamiseks sai uue pöörde – kui Eesti mängiti sügisel Euroopa Liidu rahastamisvoorust välja, asusid leedukad hoogsamalt turgu haarama.
Euroopa Komisjon eraldas täna Soome ja Eesti vahelise gaasitoru Balticconnector ehituseks 187,5 miljonit eurot, teatas Euroopa Komisjon.
Soome-Eesti gaasitoru rahasüst on ilmselt viimane, mida sellises mahus Euroopa Liit Eestis rahastab, uskus Eleringi juht Taavi Veskimägi.
Rail Balticu Ülemiste terminali ehitustööd käivad: mitmed töövõtjad on juba kaasatud ja õige pea kuulutatakse välja veel neli hanget. Peagi alustatakse jalakäijate rõõmuks ka T1st Ülemiste Keskuseni viiva tunneli ehitamisega.