• OMX Baltic−0,45%271,67
  • OMX Riga−0,16%862,52
  • OMX Tallinn−0,44%1 726,94
  • OMX Vilnius0,28%1 066,75
  • S&P 5001,09%5 930,85
  • DOW 301,18%42 840,26
  • Nasdaq 1,03%19 572,6
  • FTSE 100−0,26%8 084,61
  • Nikkei 2250,88%39 040,62
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,21
  • EUR/RUB0,00%107,41
  • OMX Baltic−0,45%271,67
  • OMX Riga−0,16%862,52
  • OMX Tallinn−0,44%1 726,94
  • OMX Vilnius0,28%1 066,75
  • S&P 5001,09%5 930,85
  • DOW 301,18%42 840,26
  • Nasdaq 1,03%19 572,6
  • FTSE 100−0,26%8 084,61
  • Nikkei 2250,88%39 040,62
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,21
  • EUR/RUB0,00%107,41
  • 16.11.15, 14:15
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Tudengid aitavad paki tunni ajaga kohale

E-poode ja pakivedajaid omavahel kokku viiv kullerteenus on senistest kiirem ja keskkonnasõbralikum - PostPal viib Tallinna piires e-poest ostetud kauba kohale kiiremini kui ühe tunniga.
Rendikuller viib paki rattal kiiresti ja keskkonnasõbralikult kohale.
  • Rendikuller viib paki rattal kiiresti ja keskkonnasõbralikult kohale. Foto: Sven Arbert
Mis on mis
PostPali teenust saab kasutada Tallinnas
Teenuse hind on 4,95 + käibemaks.
Keskmiselt toimetatakse pakk saatjalt paki saajale 30 minuti jooksul.
Kulleri tellimine käib liitunud e-poe kaudu ning paki liikumise teekonda saab veebikeskkonnas reaalajas jälgida.
Veebis fikseeritakse ka paki üleandmine saajale.
Kuna PostPali kullerid liiguvad nii autode kui ka jalgratastega, siis on saadetavale pakile seatud ka piirangud – paki maksimaalne suurus võib olla 60 x 36 x 60 cm ning kaal kuni 10 kg.
OÜ PostPal on loonud kullerite võrgustiku, mille abil pakutakse Tallinnas veebirakendusel põhinevat kiirkullerteenust. Mõni kuu tagasi turule tulnud idufirma ühe asutaja ja turundusjuhi Harry Kanistiki sõnul oodatakse teenuse kiiret kasvu. “Tundub, et mudel töötab. Nii-öelda jagamismajanduse tähtsus kasvab igal pool maailmas. Ja ka e-kaubandus kasvab plahvatuslikult,” märkis internetiturunduse taustaga Kanitski, et usub kiiresse kasvu.
“Olen kursis arengutega, et online-müügis valitseb praegu buum, aga transport on veel aeglane. Kui ostja tahab kaupa kiiresti kätte saada, läheb ta poodi, kust toote kohe kätte saab,” märkis ta.
Enamik e-poode, kellega on kohtutud, on Kanistiki sõnul kohe lepingu ära sõlminud. “Ärid on ise meiega ühendust võtnud,” märkis Kanistik, kelle sõnul suuremahuliste veebipoodidega siiski lepingud veel puuduvad, kuid esimest sellist lansseerimst on oodata üsna pea. Praegu on leping sõlmitud paarikümne e-poega. Ees on ka pikk nimekiri firmadest, kes tahaksid liituda, kuid on veel ootenimekirjas. “Ettevõtteid lisame tasapisi, iga paari nädala tagant," selgitas Kanistik.
Süsteem töötab tema sõnul lihtsalt. Kulleri tellimine käib liitunud e-poe kaudu ning paki liikumise teekonda saab veebikeskkonnas reaalajas jälgida. "Kui klient ostab e-poest asja, on transpordivõimaluste all märgitud kohaletoimetamise variandina ka PostPali kullerteenus, mille juures kirjas ka saabumisaeg," kirjeldas ta.
Tekkinud töö läheb veebikeskkonda üles. “Kes kõige esimesena märkab, see kulleritest selle endale saab,” selgitas Kanistik. Internetis fikseeritakse ka paki üleandmine saajale.
Kommentaar
Ulmeline kohaletoimetamise kiirusVaiko Sõer, Öko Trade OÜ juhatuse liige
Kuna PayPal on alles testimisfaasis, siis meil on nendega leping küll sõlmitud, aga reaalselt veel paki transpordiks nende teenust kasutada ei saa, see seisab veebiplatvormi arenduste taga.
Olen ka Ecokuller Eesti juhatuse liige, nii et olen keskkonnahoiuküsimustega kursis. Ja usun, et selliste lahenduste vastu on kogu maailmas nõudlus väga suur.
See on sotsiaaslselt vastutustundlik ja tänuväärne algatus mitmes mõttes. Esiteks pakub see rakendust tudengitele, kes soovivad kooli kõrvalt tööd teha, aga ei saa täiskohaga tööl käia. Nüüd saavad nad paki kasvõi loengute vaheajal ära viia, et lisaraha teenida.
Lisaks raiskavad tavakullerifirmad rohkem kütust ja saastavad selle tõttu palju rohkem keskkonda, kuna süsteem pole nii kiire ja paindlik, vaid sõite on rohkem. PostPalil on palju rattakullereid ja kesklinnas saab ka jala liikuda.
Teenus loob täiesti uue standardi ka kulleriteenuse kiiruse osa. Nii kiirelt ei suuda veel keegi pakke kohale toimetada. Nii palju kui oleme sel teemal püsiklientidega suhelnud, ütlevad kõik, et see on suhteliselt ulmeline võimalus, saada ostetud asi vähem kui tunniga kätte.
Tudengile hea võimalus lisaraha teenimiseks
Edaspidi soovitakse teenust automatiseerida, et liides leiaks ise lähima kulleri ja paki jaoks sobivaima transpordiviisi, kas autoga, jalgattaga või jalgsi liikudes.
Kullerid on tudengid, Uberi autojuhid, ka töötud - kõik, kes otsivad osalise ajaga lisateenistust. “Meil on üks erinevus võrreldes Uberiga - meil on kulleritega töövõtulepingud, nii et kõik maksud on makstud,” rõhutas Kanistik.
Praegu on ennast registreerinud 400 kullerit. Kuna ollakse alles testimisfaasis, on neile esialgu tööd veel napilt pakkuda, aga jõuda tahetakse selleni, et kulleril oleks tunnis kolm-neli viimist vajavat pakki, mis võimaldaks maksta vähemalt 10 eurot tunnist.
Lisaks automaatsele liidesele e-poodidega pakutakse kontoritele iseteeninduse kaudu kulleri tellimise võimalust. Teenuse sihtgrupina nähakse ka väiksemat sorti e-poode, kelle käive on nii väike, et pole mõtet liidesega liituda, sel juhul on võimalus kodulehelt sisse logides vajadusel eraldi kullerteenus tellida.
Lähiajal plaanitakse teenusega laieneda Helsingisse, Riiasse ja Vilniusesse. “Oleneb, kui kiiresti suudame leida investori. Praegu oleme oma rahaga toimetanud, lisaks saime keskonnaministeeeriumist 10 000 eurot, kuna muudame kullerteenust rohelisemaks,” rääkis Kanistik.
Tema sõnul ei ole nende teenus teiste kullerfirmadega võrreldes mitte ainult kiirem, vaid ka keskkonnasõbralikum. “Kui praegu võtab kuller paki linnast peale, viib selle siis kuskile lattu, kust see järgmisel päeval jälle linna tagasi tuuakse, et kliendile viia, siis keskkonnasaaste on suur.” PostPali teenus jätab vahele kauba lattu viimise ja sealt toimuva laialiveo etapid - pakk viiakse peale väljastamist otse kliendile. Reeglina jõuab pakk kohale kiireimini kui tunniga.
Mis on mis
Barking OÜ
Jagamismajanduse ärimudeliga autode parkimisettevõte, mis võimaldab parkimiskohtade omanikel lisatulu teenida, rentides kohti välja aegadel, kui nad ise neid ei kasuta.
Mobiilirakenduse kaudu on ligipääs 2500 parkimiskohale Tallinnas. Parkimiskohti saab ka ette broneerida.
Keskmine hinnavahe võrreldes teiste parklatega on 30%.
Eesmärk on 2017. aastal teenust pakkuda 20 Euroopa riigis.
Jagamismajanduse arengut takistab kartus turvalisuse pärast
Ehkki jagamismajandust peetakse üheks olulisemaks kaasaegses ühiskonnas toimunud nihkeks, mis võimaldab asju rentida ja jagada otse inimeselt inimesele, takistab selle levikut hirm turvalisuse pärast.
Parkimisäppi Barking vedav Kustas Kõiv rääkis Tallinna ettevõtluspäeval, et ehkki ettevõtmise esmaseks sihtgrupiks peeti korteriomanikke ja ühistuid, selliseid kliente neil eriti pole, alles hiljuti liitus teenusega esimene korterimanik. "Kui sa oled kaheksast viieni tööl, siis võiksid ju oma parkimiskoha välja rentida," rääkis Kõiv.
Ent tema sõnul on nende klientideks hoopis koolid, raamatukogud, ettevõtted ja ka mõned parkimismajad. Põhjusena tuuakse välja turvalisuse küsimus. "Seda sõnastatakse nii, et siis hakkavad võõrad kooserdama, lõhuvad veel midagi ära või varastavad midagi," kirjeldas ta. "Ja ei hakata seda riski võtma."
Kõivu sõnul on see naljakas, kui veidi teemasse süveneda. "Kui panna ennast kurikaela kingadesse, siis miks peaks enne millegi paha tegemist laadima alla äpi, liituma isikuliselt telekomettevõttega, sisestama on nime, mobiili, e-maili," kirjeldas ta. "Milleks peaks läbima sellise kadalipu, kui võiks lihtsalt üle aia hüpata. Elu sees poleks selle peale tulnud, kui poleks Barkingut asutanud," rääkis ta.
Ehkki kliendid küsivad sageli ka selle kohta, mida firma ette võtab, kui klient ei lahku parkimiskohalt kokkulepitud ajal, pole Kõivu sõnul 15 000 parkimissessiooni puhul sellist asja veel kordagi ette tulnud. Ent ka sellisele proleemile oleks lahendus olemas - lepingutingimustes on kirjas parkimisaja ületamisel makstav summa ja kuna kliendi krediitkaardi andmed on firmal olemas, ei olda sellise situatsiooni tekkest huvitatud.
Tasub teada
Kaasaja tehnoloogia ja nutilahendused teevad asjade rentimise lihtsaks ja kiiresti kättesaadavaks
Jagamismajandust peetakse üheks olulisemaks kaasaegses lääne ühiskonnas toimunud nihkeks, mis avab uksi inimeselt inimesele, väärtuspõhisele ning keskkonda säästvamale ettevõtlusele.
Võrgustumise trend, kogukondlikkuse taasavastamine ja tehnoloogia areng on muutnud asjade rentimise, jagamise ja vahetamise niivõrd lihtsaks, et ligipääs soovitule on muutumas atraktiivsemaks kui asjade omamine. Samal ajal on kõigil, kes vähegi tahavad ja midagi omavad, võimalik tegeleda (mikro)ettevõtlusega ning teenida elatist.
Näiteid maailmast: Couchsurfing, Air BnB, Uber ja Zipcar.
Näiteid Eestist: Barking, Toitla, CrowdEstate, Helpific, Barking, ja Autolevi. 
Ööklubi andis inspiratsiooni
Ettevõtte loomise idee tekkis olukorrast, kus Hollywoodi ees maksab päeval parkimistund 4.50 ja kohti pole, samal ajal kui maja taga on kohad tühjad, kuna seal pargivad õhtuti klubi töötajad, keda päeval kohal pole.
"Meie mobiilirakendus annab võimaluse autojuhtidel kasutada parkimiskohti, mida keegi teine välja rendib. Nimetame ennast turuplatsiks, kus saavad kokku kaks osapoolt, kellest ühel on midagi pakkuda ja teine tahab midagi osta," rääkis Kõiv. Üks osapool on autojuht mobiilirakendusega ja teine osapool maaomanik, kellel on parkimiskoht, mida ta teatud ajal ei kasuta.
Kohti saab ka broneerida. "Näiteks õhtul teatrisse minnes saab pool tundi enne minemist koha kinni panna," märkis Kõiv.
Teenusega tuldi turule mais, mil pakkumises oli 1000 parkimiskohta. Nüüd on pakkumises 2500 parkimiskohta 25 asukohas, peamiselt süda- ja kesklinnas. Keskmine hinnavahe võrreldes teiste parklatega on 30%.
Maaomanik saab määrata aja ja päevad, kui ta parklakohti välja rentida soovib. "On maaomanikke, kes rendivad kohta ainult paariks tunniks paaril päeval nädalas," märkis Kõiv.
Ta tõi näiteks ühe Estonia puisteel asuva rätsepatöökoja, mille omanik käib ettevõttes kohal umbes kaks korda kuus, ülejäänud aja seisab tema parkimiskoht tühjalt. "Nüüd teenivad nad 200 eurot kuus lihtsalt selle eest, et liitusid meiega," märkis Kõiv.  
12 töötajaga ettevõte plaanib välisturgudele liikumist. "Lansseerime teenust Bulgaarias Sofias ja Ungaris Budapestis. 2017. aastal soovime olla kohal juba 20 Euroopa riigis," märkis Kõiv. Igalt toimunud tehingult võetakse protsent, igakuine ettevõte käive on umbes 10 000 eurot. 

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 17.12.24, 17:29
Foruse enam kui 10aastane koostöö Viru Keskusega – tehnohooldusest maineka rohesertifikaadini
Turvalisse ja jätkusuutlikku ühiskonda panustav Forus on igapäevaselt abiks paljudele kaubanduskeskustele. Teiste hulgas Viru Keskusele, mis on Eesti külastatuim ostu- ja meelelahutuskeskus. Forus hoolitseb juba enam kui kümme aastat kõikide tehnosüsteemide eest, teeb elektritöid ning hooldust. Lisaks on aidanud LEED-sertifitseerimisel ja üüripindade ümberehitustöödel.

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele