Kahjumi paisumise hinnaga hoogsalt kasvav muusika voogedastusteenus Spotify tuleb homme ebatavalisel viisil börsile. Aktsia hind on aga suur küsimärk.
![Mis saab Spotify hinnaks?](https://static-img.aripaev.ee/?type=preview&uuid=8e6b699a-0798-50aa-866f-7b12e4f0c27c&width=3840&q=70)
- Mis saab Spotify hinnaks? Foto: EPA
Spotify tuleb New Yorgi börsile ebatavalisel viisil. Esiteks, kui tavaliselt tehakse IPO investeerimispanga abil, kes paneb paika ka aktsia esialgse hinna, siis Spotify puhul selgub hind alles turu avanedes nõudluse ja pakkumise abil. Teiseks, tavapäraselt jääb aktsiate müügist saadud tulu ettevõttele kas enda edasise tegevuse finantseerimiseks või näiteks laenude maksmiseks.
Praegusel juhul tahab Spotify kaasata ligi 1 miljardi dollari jagu raha, kuid ebatavalisel moel ei jää see mitte firma enda kätte, vaid olemasolevad aktsionärid müüvad enda aktsiad maha. Kiiresti kasvaval ja ühtlasi raha kaotaval firmal oleks saadavast tulust kindlasti kasu. See viitab, justkui ei usuks praegused aktsionärid firma edasisse potentsiaali, kirjutab portaalis valuewalkpremium.com tunnustatud akadeemik ja autor Aswath Damodaran. „Kuna nemad pääsevad ligi rohkemale infole, tahaksin ma teada, mida nemad ettevõtte tulevikus näevad,“ kirjutas Damodaran.
Eesti kliendi jaoks tavapärane
Eesti suuremate pankade sõnul ei muuda otsenoteerimine kliendi jaoks suures osas midagi. 3. aprillil saab orderid börsile saata niipea kui aktsiad kauplemist alustavad. Siiski oodatakse tavapärasest suuremat volatiilsust.
LHV vanemmaakleri Nelli Jansoni sõnul on ka mõned piirangud. "Nimelt on esimesel kauplemispäeval kauplemiseks saadaval 55,7 miljonit aktsiat, mis moodustab veidi vähem kui kolmandiku kogupakist (178,1 miljonit aktsiat). Lisaks on ettevõtte tegevjuhil ja kaasasutajal Daniel Ekil lubatud müüa 15,8 miljonit aktsiat, mis moodustab tema kogu aktsiapakist samuti vähem kui kolmandiku," ütles Janson.
SEB Kapitaliturgude maakler Kert Koppel leiab, et Eesti jaeinvestori jaoks on kõige olulisem seik, et Spotify noteeritakse USAs otse aktsiana, mitte hoiutõendi vormis. "Vastasel juhul jääks seoses MiFID II nõuetega antud aktsia üldsegi Eesti jaeinvestorile kättesaamatuks," tõdes ta.
Hind pole teada
Spotify on enda prospektis välja toonud hinnad, millega aktsiad on seni erakätes omanikke vahetanud. Lõppenud aasta neljandas kvartalis kõikus hind 81,50 ja 125 dollari vahel. Sel aastal on omanikke vahetanud aktsiate väärtus kõikunud 95 ja 127,5 dollari vahel. Viimane vahemik annaks ettevõtte turuväärtuseks 16,8 miljardit kuni 22,6 miljardit dollarit 178,1 miljonilise aktsiapaki puhul. Kuid ettevõte lisab, et hinnad eratehingutes ei pruugi kuidagi sarnaneda hindadele avalikul turul.
Kõige tihemini kasutatakse Spotify hinnastamisel võrdluseks Pandorat ja Netflixi. Mõlemad pakuvad voogedastust ning mõlemad sõltuvad kuutasu maksvatest klientidest. Pandora tuli börsile kuus aastat tagasi ning on siiani kahjumis, 5,5 miljoni teenuse eest maksva kasutajaga on ettevõtte turuväärtuseks 1,3 miljardit dollarit. Netflixil on 118 miljoni maksva kasutajaga samuti kahjumis ning turuväärtuseks on 124 miljardit dollarit.
Sarnaselt Netflixile teab Spotify klientide kuulamisharjumusi ning teeb selle põhjal kasutajatele esitusnimekirja, mis moodustab umbkaudu 30 protsenti kuulatavast muusikast. See annab firmale võimekuse inimeste kuulamist suunata. Erinevalt Netflixist ei tooda Spotify aga ise sisu.
Marginaalide parandamiseks on Spotify juht käinud kolme suure muusikaettevõtte – Sony Music Entertainmenti, Universal Music Groupi ja Warner Music Groupi juures – saamaks soodsamaid tasumäärasid, kirjutab Bloomberg. Autoritasud on ettevõtte jaoks ülekaalukalt suurim kulu. Portaali hinnangul pole kasutajate hulk aga veel piisavalt suur, et muusikatööstusele tingimusi dikteerida.
#kommentaar#
Globaalse haardega muusikateenus
Kuigi Spotify polnud esimene, kes muusika voogedastust pakkuma hakkas, on firma erinevalt eelkäijatest Pandorast ja Soundcloudist suutnud äri edukalt skaleerida ja saavutanud globaalse haarde.Käesoleva aasta alguseks oli Spotifyl prospekti järgi 159 miljonit kasutajat 61 riigis. Neist 71 miljonit inimest maksid teenuse eest igakuist tasu ja said kasutada kõiki Spotify poolt pakutud funktsioone ilma reklaamideta. Tasuta versiooni kasutajad peavad kuulama lugude vahel reklaame ning nende kasutatavaid funktsioone on nuditud, näiteks ei saa teha playliste ja muud.
Tasuta nuditud versioon on ka esimene samm, kuidas inimesi täisversiooni eest maksma saadakse. Prospekti järgi on 60 protsenti maksvatest kasutajatest alates 2014. aasta veebruarist tulnud tasuta versiooni pealt. Viimase kolme aasta jooksul on tasuta versioonis kuvatud reklaamidelt teenitud ligikaudu kümnendik kogukäibest. Prospekti järgi näeb ettevõte selles eraldiseisvat toodet pikaajalise kasvupotentsiaaliga.
Spotify kuutasu on riigiti erinev. Eesti puhul on kuutasuks individuaalkonto puhul 6,99 eurot või perekonto puhul 10,99, kus ühe kuumaksu eest saavad teenust kasutada 6 pereliiget ja igaüks säilitab enda playlistid ja kohandused. Võrreldes hindu, on teenus kõige odavam Filipiinidel 2,9 dollariga. Kõige rohkem, 18,42 dollarit peavad välja käima aga taanlased.
Ettevõtte väärtus
Portaalis valuewalk.com hindas Aswath Damodaran Spotify väärtust. Selleks tegi ta mitu eeldust: esiteks, et ettevõtte käive kasvab edasi, kuid senisest aeglasemas tempos. Teiseks, et ettevõte suudaks kasumisse jõuda, on kulud kontrolli alla saadud. Enda mudelis võttis ta eelduseks, et autoritasude kulu osakaal käibest langeb 70 protsendini ning samuti langevad muud kulud.
Veel mitmete tulevikku vaatavate ja, nagu Damodaran rõhutab, veaohtlike eelduste järgi hakkab Spotify tema mudelis aastal 2023. aastal kasumit teenima. Tema mudeli järgi saab ta aktsia väärtuseks 88,26 eurot. Hiljutisel rahakaasamisel riskiinvestoritelt hinnati aktsia väärtuseks 107,33 dollarit ning ettevõtte turuväärtuseks ligikaudu 16 miljardit või 20 miljardit dollarit.
Damodaran tõdeb, et sel viisil tuleviku rahavoogusid ennustades leiab küll aktsia väärtuse, kuid eraldi protsessina näeb ta aktsia hinnastamist. Selle puhul tuleb vaadata, mis maksab turg hetkel sarnase iseloomuga ettevõtete eest.
Hoogne kasv
Ettevõtte kasv on olnud viimase kolme aasta jooksul tugev. Käive on kasvanud 2015. aasta 1,9 miljardi euro pealt eelmiseks aastaks üle 4 miljardi. Sama ajaga on kasutajate arv suurenenud 91 miljonilt pea 160 miljonini ning seejuures on kasvanud maksvate kasutajate osakaal 31 protsendi pealt 45 protsendini.
Kogukäibes on langenud muusikatööstusele ja artistidele iga mängitud loo eest makstavate autoritasude osakaal. Kui 2015. aastal moodustasid muusikatööstusele makstud tasud 88 protsenti käibest, siis möödunud aastal oli osakaal langenud 79 protsendini.
Muud kulud on aga tõusuteel. Turundus-, haldus- ning arenduskulud kokku moodustasid lõppenud aastal pea kolmandiku kogukäibest, võrreldes veerandiga 2015. aastal. Need kokku viivad Spotify kahjumisse. Lõppenud aastal oli miinus ligikaudu 1,2 miljardit eurot, mis moodustas 30 protsenti käibest, 2015. aastal oli kahjumi osakaal veel 12 protsenti.
Kogukäibest ligi 90 protsenti on viimasel kolmel aastal saadud maksvate kasutajate kuutasudest, ülejäänud kümme protsenti tasuta versiooni reklaamidest. Samas on langenud iga maksva kasutaja poolt teenitud käive, 7,06 euro pealt 2015. aastal 5,32 euroni mullu. Prospektis toob ettevõte selle languse põhjuseks perekontode kasvanud populaarsuse.
Spotify aktsiad tulevad müügile New Yorgi börsil sümboliga SPOT.
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!
Seotud lood
Eesti heaolu kasvu takistab vohav bürokraatia, napp ambitsioon ning ohjeldamatult paisunud riigi kulutused – nii arvavad 5. märtsil toimuval majanduskonverentsil
“Tuulelohe lend 2025” esinevad tippjuhid ja ettevõtjad.