Eile kinnitas riigifirma Tallinna Sadam, et tuleb peagi börsile ja et aktsiate märkimine algab juba 25. mail. Selle uudise peale teatas väikeinvestor Madis Müür, et tema neid aktsiaid soetada ei soovita.
- Valdo Kalm viib Tallinna Sadama börsile. Foto: Andras Kralla
Müür selgitas, et „kapten Kadri ja teised plaanimajandajad“ üritavad rahast tühjaks tõmmatud ettevõttega investoritel mütsi pähe tõmmata olukorras, kus kaubaveo mahud järjest kahanevad ning varsti võtab oma osa ka Tallinna-Helsingi tunnel.
Tallinna Sadama juhatuse esimees Valdo Kalm ütles Müürile rahustuseks, et sadamat on juhitud väga äriliselt. „Nõukogu tasandil on neli sõltumatut liiget, ei ühtegi poliitikut. Arutatakse selgelt sadama kui äriettevõtte strateegiaid ja taktikaid,“ rääkis Kalm Äripäeva raadio hommikuprogrammis.
Miks tehti sadam enne IPOt rahast tühjaks?
Valdo Kalm esineb reedel Investeerimisklubi ja investor Toomase ühisüritusel, kus külastatakse Tallinna Sadamat ning tehakse ringkäik Muugal. Küsimustele vastavad Kalm ja sadama finantsjuht Marko Raid.
Rahast tühjaks tegemine kõlab… õõnsalt.
Kriminaalselt?
(Naerab) Isegi kriminaalselt. Meil on ettevõte, mis toodab head rahavoogu ja loodetavasti toodab ka tulevikus. Tühjaks tegemisest ei saa juttugi olla. Meie dividendipoliitika ütleb seda, et vähemalt 70% puhaskasumist maksame dividendideks. See annab tugevussõnumi, ju me oleme ikka selle peale mõelnud, et meil on rahavoog ja raha kassas. Kui tagantjärele vaadata, siis tõepoolest oli seal jaotamata kasumit ja selles ekstradividendis midagi imelikku ei ole, kui minnakse börsile. Aga ettevõttel on võime rahavoogusid genereerida, sest meil on neli ärivaldkonda, millel kõigel potentsiaali.
Kaubavood on teil surve all?
Kaubavedudes on Vene transiidi ärakukkumine viimastel aastatel, aga meil on õnnestunud seda stabiliseerida teiste kaupadega. Kui te vaatate esimest kvartalit, siis olid kaubavood tõusus. Me näeme kaubaäris uusi võimalusi ja lisaks ajaloolisele ida-lääne koridorile avame jõulisemalt põhja-lõuna koridori. See on Muuga–Vuosaari liin, mille mullu käivitasime. Loomulikult valmistume Rail Balticuks, et olla sõlmpunktiks Skandinaavia ekspordile-impordile. Pluss koostöö Hiinaga, Valgevenega jne.
Üks risk, mida välja tuuakse, on Helsingi tunnel. Kuidas sellesse suhtute?
Suhtun tunnelisse positiivselt, sest see annab kaksiklinna tekkel suure panuse meie majandusele. Aga Tallinna Sadama IPO kontekstis ma väga suurt riski ei näe, sest olgem ausad, tunnel tuleb, aga paarikümne aasta pärast. Ja siis mingi uuema tehnoloogiaga kui tavaline rong, seal on vaja uut kiiruslikku efekti. La Manche'i näide kinnitab, et ka tunneli korral laevaliiklus ei kao. IPO kontekstis on risk väga väike.
Veel ühe riskina tuuakse välja teie planeeritavat kinnisvaraarendust. Kuidas see rahavooge mõjutab?
See on meil muude äride all, ise nimetame seda tulevikuäriks. Veel me seda ei haibi, ei saagi, sest alles tegime valmis masterplaani. See võtab kolm-neli aastat, enne kui näeme esimesi tulemusi. Rõhutan, et kinnisvaraäri saab ajastada ja me ise ei hakka arendajateks. Oleme landlord-sadam ja anname pikki, kuni 99aastaseid hoonestusõiguse lepinguid. Teeme hanked arendajatele. Tegemist on magusa rajooniga, sisuliselt pealinna südamega, ja meie jaoks üsna riskivaba äriga, sest me ei lähe ise investeerima. Pikk ja peenike raha.
Kaua teie ise end Tallinna Sadama juhina näete?
Mulle valdkond meeldib ja olen kahe aastaga saanud ettevõtte fänniks. Leping on 5 aastale. Lubasin selle aja pühenduda, eks edasi paistab. Ei oska öelda, aeg näitab. Praegu on küll väga huvitav aeg, mul on hulk motivaatoreid.
Viis kiirküsimust IPO kohta
Millal Tallinna Sadama aktsiate müügihind selgub?
Märkimise hinnavahemik tuleb 25. mail. Praegu seda avaldada ei saa.
Te vist ei tea seda praegu ka ise?
Ei tea.
Kes selle lõplikult ütleb?
Hinnavahemik pannakse paika koos nõustajate ja pankadega.
Roadshow algab pärast 25. maid?
Jah. See on suunatud institutsionaalsetele investoritele, jaekampaania Eestis algas täna.
Loodate IPOst massilist osavõttu?
Loodan küll. Teeme kampaaniat nii Äripäevas kui mujal, samuti televisioonis.
Seotud lood
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.