Selleks, et ookeanitagustel turgudel tuul purjedesse saada, ostis Eesti spordivarustuse tootja Tahe Outdoors rahvusvaheliselt suurfirmalt BIC World sporditootmise üksuse BIC Sport.
- Prantsuse BIC Sporti ostnud Tahe Outdoors tõi kõrvaltehinguga pardale ka Soome KJK fondid Foto: Liis Treimann
Ühes suurema ulatusega turgudele kasvab ettevõtte käive tehingu toel kahekordseks, laienemise toeks kaasati ettevõttesse ka Baltikumis ja Balkanil ülisuure mõjuga erakapitalifond.
BIC on laiema auditooriumi ees tuntud pigem pastapliiatsite, välgumihklite või raseerimisvahendite tootjana ning keskendumine neile põhitoodetele on ka põhjuseks, miks Prantsuse börsifirma otsustas 40 aastat kontserni kuulunud tütarfirma müüa.
Aeruäris talvest mööda hiilida ei saa
Viimsis kaarhallide vahel Tahe Outdoorsi tootmishoonet otsides avaneb ootamatu pilt, mehed tassivad värskelt valminud auravaid kajakeid üle lumise platsi, kilesse pakitud paatidega laohoone meenutab mõne nädala taguseid jõulukuuskede müügiplatse supermarketite kõrval.
- Talvel tuleb kajakeid toota lattu Foto: Liis Treimann
Talvisel ajal mõtlevad aerutamisele vähesed, hooajalisus on selle sektori paratamatu kaasnähtus ja osa aastast toodetaksegi lattu. "Midagi enda lattu, midagi klientide lattu, natuke sinna, kus hooaeg varem peale hakkab," rääkis Tahe Outdoorsi juht Janek Pohla. "Varem olime palju optimistlikumad, lootsime geograafilise ulatuse abil vähendada äris sesoonsust, aga tegelikult on veespordiga nii, et isegi kui mõnes kohas algab hooaeg pisut varem või lõpeb natuke hiljem, siis üldiselt kestab see ikkagi aprillist novembrini ja tootmises tuleb sellega arvestada. Natuke lihtsam on lohesurfiga, kus õhusoojus ei mängi nii suurt rolli, harrastajad otsivad tuult ja sõidavad ka siis, kui ilm on jahe."
Teine asi, mis spordivarustuse tootmisel on vältimatuks osutunud, on müügivõrgu suurus ookeanitagustel turgudel, ilma selleta on jalga ukse vahele saada väga keeruline. "Kui tahta Põhja-Ameerikas midagi korda saata, siis peab seal olema sama tugevalt kohal kui Euroopas. Sporditarvete turg on suurem, aga ka piirkond on suurem: geograafiline suurus seab logistikale oma takistused. Seal toimimiseks peab olema korralik müügivõrk," ütles Pohla.
40 aastat tegutsenud konkurent
Seepärast otsustaski Tahe Outdoors võtta ette veel ühe laienemise ning ostis Prantsuse börsifirmalt BIC nende sporditarvete üksuse. BIC kasuks rääkis Pohla sõnul mitu aspekti. Esiteks see, et BIC-l on esindused USAs, Austraalias ja Jaapanis. "Nad on tugevalt esindatud seal, kuhu me oleme tahtnud pikka aega jõuda. Me näeme, et meie tooted on läbi teinud arengu, need on hinna poolest konkurentsivõimelised, aga ilma korraliku jaotusvõrguta on tulemus olnud suhteliselt kesine," ütles ta.
Ostu tulemusel kasvab Tahe Outdoorsi käive tänavu kahekordseks, oodatavast 48 miljonist tuleb 26 miljonit BICst. "Ostsime endast natuke suurema käibega ettevõtte. Töötajate arvu mõistes samuti, seal töötab sadakond, meil praegu 120 inimest," rääkis Pohla.
BIC on laiema auditooriumi ees tuntud pastapliiatsite, välgumihklite ja raseerimisvahendite tootjana ning keskendumine neile põhitoodetele on ka põhjus, miks Prantsuse börsifirma otsustas 40 aastat kontserni kuulunud tütarfirma müüa. Tegemist on ühe pioneeriga purjelaudade tootmises, mis praegu toodab ka lainelaudu, kajakeid ja aerulaudu. Prantsusmaal peakorterit pidanud BIC Sport müüb tooteid enam kui 90 riigis nii Euroopas, Põhja-Ameerikas kui ka Vaikse ookeani äärsetes Aasia riikides.
BIC Sporti praegune president Thierry Verneuil avaldas börsiteates veendumust, et BIC Sportil on ühe turuliidriga liitumisest ainult võita. "Kahe ettevõtte kombineerimise tulemusel sünnib uus ja võimas tööstuskontsern, millel on vastastikku täiendav kogemus tootmises ja müügivõrgu arendamises. See laseb meil klientidele pakkuda laiemat tootevalikut, mis on Euroopas toodetud ja keskkonnasäästlik," ütles ta.
Müügihinnaks kujunes 6 kuni 9 miljonit eurot, mis jaguneb kahte ossa, lõplik hind kujuneb välja vahepealsete tulemuste põhjal. Pohla on kindel, et tegelik hind on ikkagi 9 miljonit eurot. "Nemad börsifirmana spekuleerida ei saa, aga ma võin küll kindlalt öelda, et need prognoositavad käibenumbrid, milles kokku lepiti, tulevad täis," ütles Pohla.
Tootmine koondub Viimsisse ja Prantsusmaale
Teine BIC Sporti juures oluliseks osutunud külg oli Pohla sõnul see, et sarnaselt Tahe Outdoorsiga tegelevad prantslased ka ise tootmisega. "Meie erinevus teistest konkurentidest on võib-olla see, et me toodame hästi palju ise, kuni 70 protsenti. Saab ka teisiti, Boards & More ostab allhankega sisse 100 protsenti toodangust. BIC-l on samuti oma tootmisvõimekus, Vannes'i linnas on neil 25 000 ruutmeetrit tootmis- ja laopinda, kus töötab 78 inimest. Seal toodetakse samamoodi 12 kuud aastas, sõltuvalt hooajast mitme vahetusega," rääkis ta.
Laienemise tulemusel on Tahe Outdoorsil tootmine viies tehases kolmes riigis, mis on tegelikult isegi liiga palju. Tartu tootmine tuuakse lähiajal Viimsisse ära ja ettevalmistustööd ongi peakorteris täies hoos. Järgmisena kavatsetakse Viimsisse koondada tootmine Saksamaalt. Miljoni euro eest on juba tehnikat tellitud, see peaks saabuma esimeses kvartalis ja siis aasta jooksul kolitaksegi Viimsisse tootmist juurde. Töötajaid on juurde värvatud 20 ringis, nende arv kasvab 70-le.
Prantsusmaale jääb tootmine alles, seal on BIC tootmine Vannes'i linnas, lisaks veel Cognaci piirkonnas üks aerude tehas. "See on päris suur tootmine, 250 000 aeru aastas. Ühesõnaga Prantsusmaale jääb kaks tehast ja siis kolmas on Viimsis, kus toimub ka arendamine," märkis Pohla.
Tahe Outdoors kaasas KJK fondist omakapitali
Viimastel aastatel kiirelt laienenud Tahe Outdoors oli seni kõiki oste finantseerinud laenukapitali toel. Alles mõne aasta eest laenati näiteks kümmekond miljonit eurot Saksamaa surfifirma Hiss-tec ostuks. Sellega kaasnes paratamatult laenu- ja omakapitali suhte kiire kasv. "Enne BIC tehingu tegemist tuli ikkagi omakapitali pool üle vaadata, otsida täiendavat kapitalisüsti. Nii et Soome KJK erakapitali fond ostis 50 protsenti Tahe Outdoorist," selgitas Pohla. "Eriti just viimasel ajal ütlesid pangad, kes varem olid raha meisse paigutanud, et omakapital on nii-öelda probleemiks. Noh, nüüd on see probleem lahendatud," lisas ta.
Eestis on KJK fondid teinud aastaid suuri investeeringuid. Kui palju Tahe Outdoorsi osaluse eest välja tuli käia, seda lepingud avalikustada ei luba. Küll aga on tegemist suurema summaga, kui BIC Spordi ostuks kulub, mingi osa jääb puhvriks ja laenuandjate rahustamiseks.
KJK fondivalitseja partner Kustaa Äimä on igal juhul kindel, et Tahe Outdoors teeb lähiaastatel korraliku kasvu ning selgitas, et KJK-le tegi pakkumise ahvatlevaks nii Tahe Outdoorsi praegune käekäik, tugeva sektoriga kasv kui ka juhtkond.
- "Peame vaatama, kuidas tooteportfellis kaubamärgid efektiivselt konsolideerida," ütleb Janek Pohla Foto: Liis Treimann
Panustatakse aerutamislaudade tulevikule
Seda, kui kiiresti BIC ost ennast ära tasub, on Pohla sõnul veel keeruline öelda, see sõltub paljuski sellest, kui kiiresti jätkub aerutamislaudade turu üldine kasv. Viimased viis-kuus aastat on turg kasvanud hüppeliselt ja meenutab kajakite populaarsuse kasvu 1980–1990ndate vahel. "Kajakite turg kasvab praegu kiiremini kui suusatamine või jalgrattasport, aga rahulikumalt kui varem. 5–6 protsenti 50 või 70 protsendi asemel," selgitas ta.
Peale selle sõltub kõik ikkagi Tahe Outdoorsi enda võimekusest luua eri harude ja tootmiste vahel suuremat sünergiat, sest sünergia tähendab alati brutomarginaali tõusu, lisas Pohla.
Lisaks tootmise koondamisele peab tulevikus ka tooteportfelli üle vaatama. Viimastel aastatel tehtud ostude tulemusel on Tahe Outdoorsil terve hulk kaubamärke, kõigis liinides pideva arendustöö tegemine ja uute toodetega väljatulemine pole aga sugugi lihtne, tõdes Pohla. "Peame vaatama, kuidas kaubamärgid efektiivselt konsolideerida. Ega see päris sõrmenipsust ka ei käi, kõik vajab analüüsi, kommunikeerimist, turundusplaani ja nii edasi," ütles ta.
Suured laienemised
BIC Sport ei ole Tahe Outdoorsi esimene ost. Alles 2017. aastal maksis Tahe Outdoors 13 miljonit eurot
Saksamaa veespordivarustuse tootja Hiss-tec eest. Aastal 2015 ostis ettevõte
kaks konkurenti Saksamaa turul, kelle käes oli mitu veespordi brändi – Robson & Bondibeachi kajakid, Robson & Lightningi aerud ning Artisticu veespordiriided. 2013. aasta märtsis ostis toona Tahe Kayaksi ärinime kandnud ettevõte Prantsusmaal asuva
Euroopa veespordivahendite tootmise turuliidri Egalis. 2009. ja 2010. aastal ostis ettevõte Rootsis veesõiduvahendite brändi Zegul ja seejärel kaubamärgi Trapper.
Tahe Outdoors OÜ grupi peamised tegevusvaldkonnad on kajakkide, kanuude, aerude, surfilaudade, lohesurfi varustuse ning veespordiriietuse tootmine ja müük. Ettevõtte käive oli möödunud aastal auditeerimata andmetel 18 miljonit eurot ja kulumieelne kasum oli 4 miljont eurot. Kontserni kogukäive tuleb 2019. aastal 48 miljonit eurot. BIC Sporti käive oli 2018. aastal 24 miljonit eurot, 2019. aastaks prognoositakse 26 miljonit.
Bic Sporti ja KJK tehinguid nõustas Ellex Raidla. "Nad tegid tõesti head tööd, mitte ainult fondi ja Tahe Outdoorsi tehingus, vaid koordineerisid ka suure osa Bic Spordi ja Tahe Outdoorsi tehingust, võttes arvesse müügiperioodi lühidust oli ajasurve suur," ütles Pohla.
Seotud lood
Soome KJK fondid on Eestisse, aga ka Baltikumi laiemalt ning Balkanile, investeerinud aastaid. Fondivalitseja juht Kustaa Äimä ei ole just sage intervjuude andja, kuid Tahe Outdoorsi tehingu tagamaid oli ta nõus lühidalt selgitama.
Viimastel aastatel Euroopas kaks suurt ülevõtmistehingut teinud veespordivarustuse tootja Tahe Outdoors ostis 13 miljoni euroga Saksamaa surfifirma Hiss-tec.
Kaks aastat tagasi Prantsuse kajakitootja ostnud vennad Pohlad laienesid nüüd hoogsalt ka Saksamaale, kus soetasid korraga kaks konkurenti. Ettevõtte eesmärk on saada veespordiäris Euroopa turuliidriks.
Marek ja Janek Pohlale kuuluv meresüstasid ja kanuusid tootev Tahe Kayaks OÜ ostis eelmisel nädalal Prantsusmaal asuva Euroopa veespordivahendite tootmise turuliidri Egalis. Tehing toob Pohlade firmale kaasa 40protsendilise käibehüppe.
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.