Eelmisel aastal pankrotistus Creditinfo andmetel rekordiliselt vähe ettevõtteid, kuid esikümme kubises skandaalsetest pankrottidest.
- Applaford ES Transport & Logistics OÜ juht ja osanik Raivo Nirk 2009. aastal koos uue veomasinaga, mis ta ettevõttes peagi tööd alustas. Foto: Andres Haabu
Creditinfo analüütik Helen Tinkus märkis, et ehkki pankrotistunud ettevõtteid oli eelmisel aastal varasemast 20% vähem, see majandust positiivselt ei mõjutanud: maksuvõlad kasvasid 22 protsenti ja maksehäired pea kolm korda.
Ka oli kümne kõige suurema pankrotistunud ettevõtte käive aasta varasemast 13 protsenti suurem ning nende seas oli mitu skandaalset pankrotti.
Suurim pankrotistuja mõnda aega enam tegutseda ei saa
Creditinfo reastatud eelmise aasta kümne suurima pankrotistunud ettevõtte edetabelis troonib ettevõte Applaford ES Transport & Logistics OÜ, mille juht ja osanik Raivo Nirk sai kolmeks aastaks ettevõtluskeelu.
Veel 2014. aastal oli Applaford ES Transport & Logistics Äripäeva koostatavas Eesti Edukamate Ettevõtete TOP 100s 291. kohal. Firma käive oli toona 30,3 miljonit eurot. Sama aasta Ekspediitor- ja Agenteerimisfirmade TOPis oli Applaford ES Transport & Logistics 29. kohal.
Eelmisel aastal kuulutati aga ettevõttele pankrot, kui sissenõutavaid põhikohustusi oli kogunenud 16 467 138,44 eurot.
Ettevõtte ajutine pankrotihaldur tuvastas, et maksejõuetuse põhiline põhjus on teenuste osutamine väga suures ulatuses osaühingule TM Mets, mille eest TM Mets ei tasunud (ebamõistlikult suur krediidilimiit). Applaford ES Transport & Logistics OÜ juht ja osanik Raivo Nirk oli ise ettevõtte TM Mets juhatuses.
Ettevõttes TM Mets tehtu eest mõisteti Nirk kriminaalasja kokkuleppemenetluses süüdi. Nirk müüs näiliselt SIA UniCredit Leasing Eesti filiaalile kaks harvesteri, mis kuulusid tegelikult LHV Pangale, kes oli need andnud nüüdseks suurimale pankrotistujale Applaford ES Transport & Logistics liisingusse. Nirk esitas Swedbanki plangil võltsitud välismaksekorraldused, et luua SIA UniCredit Leasing Eesti filiaalile mulje harvesteride kuulumisest teisele ettevõttele, mistõttu kandis UniCredit Leasing Eesti filiaal ettevõttele I.V.R. Trans OÜ 595 560 eurot.
Enim pankrotte ettevõtete kohta Saaremaal
Teise koha haaras endale praamiärimees Vjatšeslav Leedole kuuluv Saaremaa Laevakompanii, kes jäi ilma riigi dotatsioonist. Ettevõtte pankrotihaldur Veli Kraavi ütles, et seal on klassikaliselt palju tüli ja vaidlemist. "Seal on kümneid vaidlusi ja kõik on algstaadiumis,“ rääkis ta.
Kraavi märkis, et laias plaanis sai Saaremaa Laevakompaniile saatuslikuks ikkagi see, et nad kaotasid oma liinilepingud ning äriplaan oli üles ehitatud pikema perioodi investeeringutele. "Seal on pigem endiste äripartnerite tülid. Seal on igasugused vahelülid pankrotistunud, mida kasutati laevade soetamisel ja sellelt pinnalt on väga suuremahulised vaidlused, aga kõik on alles algfaasis,“ rääkis Kraavi.
Ohu märgiga on enamik Saaremaa Laevakompanii osalusega firmasid:
Ettevõttel Väinamere Liinid OÜ on viimati esitatud majandusaasta aruanne 2016. aasta kohta ning ettevõtte omakapital on 1,3 miljoni euroga miinuses.
Tartlon Capital OÜ on kustutatud aastal 2015.
Reyna Trade OÜ läks 2018. aasta maikuus pankrotti. Maksuvõlg on ettevõttel 397 643 eurot.
Dagenhart OÜ läks pankrotti aastal 2017. Maksuvõlg on ettevõttel 155 752 eurot.
Paxton Assets OÜ läks pankrotti 2018. aasta oktoobris. Maksuvõlg on ettevõttel 170 381 eurot.
Nii oli Leedol oma panus selles, et Saaremaa oli möödunud aastal kõige suurema pankrotitihedusega maakond: seal pankrotistus kokku kümme ettevõtet ehk seal oli 2,58 pankrotti 1000 ettevõtte kohta.
Üldistavalt tõdes Kraavi, et paljudel pankrotijuhtudel on tegemist kas liiga julge laienemise või investeerimisega või siis on paljudel juhtudel asja taga lihtsalt äritülid või konfliktid näiteks omanike vastuolu tõttu.
Suuruselt kolmas pankrotistuja oli möödunud aastal nafta- ja gaasitööstusele metallkonstruktsioone ja seadmeid tootnud, paarkümmend aastat tegutsenud E-Profiil. Ettevõttesse tuli uue omanikuna Technobalt, misjärel tekkis tüli uute ja vanade omanike vahel, mis päädis firma saneerimise ja lõpuks pankrotiga, mille menetlus ei ole veel lõppenud.
E-Profiilile järgneb samuti metallkonstruktsioone tootnud skandaalne pankrotistuja Marsalis Metall. Enam kui 25 miljoni eurose käibega metallitööstus on korduvalt jõudnud ka Äripäeva TOPidesse. Mullu sügisel sattus ettevõte aga maksuameti huviorbiiti. Kui inspektorid ettevõtte viimase aasta tehinguid kontrollisid, avastasid nad võimaliku maksuskeemi.
Maksuameti arvates probleemsete tehingute teine osapool oli praeguseks pankrotistunud ettevõte nimega Edinet Partner. Väidetavalt rentis Marsalis Metall sellelt firmalt tööjõudu ja ostis lisaks näiteks palgaarvestusteenust. Kontrolli käigus jõudis maksuamet aga järeldusele, et tegelikult Edinet Partner Marsalis Metallile töötajaid ei rentinud ning tegu oli tööstusfirma enda inimestega. Lisaks väidetavalt tasumata jäänud tööjõumaksudele näeb maksuamet probleemi ka selles, et Marsalis Metall arvestas nn renditööjõu arvetelt tasutu arvel ka sisendkäibemaksu.
Skandaalselt pankrotistunud ehitusettevõte Riito läks ajutise pankrotihalduri aruande põhjal põhja juhtimisvigade tõttu. Kurikuulsa Facio järglaseks ristitud Riitol varasid enam polnud – summa piirdus saja euroga, võlgu kogus Riito aga 2,8 miljonit eurot. Ringkonnakohus otsustas lõpetada Riito Ehituse saneerimise, kuna ettevõttel polnud väljavaadet olla edukas.
Seotud lood
Freedom Holding Corp. avaldas oma 2025. aasta teise kvartali tulemused, mis näitavad ettevõtte käibes ja puhaskasumis märkimisväärset kasvu. Tulenevalt laienemisest, tõusid ka ettevõtte kulud.