Kriis pole jätnud puutumata Eesti majanduse lipulaevu - ka Tallink Grupp on raskustes ning võttis neist ülesaamiseks kaheks aastaks laenupuhkust.
Reedel teatas ettevõte börsile, et kirjutas 15 rahvusvahelise pangaga alla kõigi laenulepingute muudatustele: maksab kaks aastat laene tagasi varem kokkulepitust poole vähem.
Laenupuhkus leevendab Tallinki olukorda, aga madalikult lükkab selle laevukese lahti alles majanduse uus tõusulaine. Majanduskasvu aastail laienes laevafirma agressiivselt - neelas alla konkurendi Silja Line'i ning investeeris ümmarguselt 10 miljardit krooni uutesse laevadesse. Ettevõte tegutses oma liidripositsiooni kindlustamise nimel, head ajad majanduses soosisid sellist käitumist.
Majanduslanguse saabumise ajaks oli Tallink end üleinvesteerinud ja -laenanud - käes hulk uhkeid reisilaevu ning omanikel kallist kinnisvara. Oma kohustuste koorema kasvatas laevafirma sel viisil 20 miljardi kroonini. Ettevõtte omakapital oli majandusaasta lõppedes 10 miljardit krooni.
Piltlikult öeldes laadis Tallink end buumi ajal liialt kraami täis ning põrutas nüüd raske laadungiga hooga madalikule. Laenude tagasimaksete graafikute muutmine on katse laevafirma madalikult lahti kangutada ja niiviisi, et laevuke seejärel ka edasi seilaks.
Tallink Grupi finantsdirektori Janek Stahlmeistri sõnul leevendavad muudatused oluliselt laenude teenindamist ning see annab rohkem kindlust tuleviku suhtes. Ajutiselt laheneb likviidsusprobleem - firma maksab laenude põhiosa selle ja järgmise majandusaasta esimeses ja neljandas kvartalis ning puhkab nn vaiksetel kvartalitel. Pisut suurema kindlustunde eest tuleb laevafirmal aga maksta suuremat intressimarginaali. Aktsionärid peavad arvestama sellega, et dividendid võivad jääda kaheks aastaks lukku (see tuleb firmal kooskõlastada laenuandjatega).
Tegelikult lükkas ettevõte laenupuhkusega probleemide lahendamise tulevikku - kahe aasta pärast tulevad tagasimaksed suuremad 2 miljardi võrra, mis kahe aasta jooksul maksmata jääb.
Praegu on tähtis raske aeg üle elada. Majandus tervikuna on madalseisus. Reisijatevedu laevadel on sesoonne äri, ent tänavu on masu laevareisijate arvu kahandanud läbi aasta, ja eriti viimastel kuudel.
Tuleval aastal tõusevad kütuse- ja alkoholiaktsiis. Esimene Tallinki juhatuse liikme Lembit Kitteri sõnul ettevõtet suurt ei mõjuta - firma tegeleb ekspordiga. Teine ei pruugi samuti - põhimass turiste tuleb Soomest jt Põhjamaadest, kus alkoholiaktsiis veel kõrgem kui Eestis. Laevapiletite hindu ei lase kergitada konkurents. Ettevõte loodab ka vanade laevade müügile või rendile andmisele, kuid müüja jaoks pole aeg kõige parem.
Laenupuhkus leevendab Tallinki olukorda, aga madalikult lükkab selle laevukese lahti usutavasti siiski alles majanduse uus tõusulaine.
Autor: 1185-aripaev
Seotud lood
On kombeks, et pingelise finantspositsiooniga ettevõtete laenutingimuste muutmine annab aktsia hinnale löögi. Tallinki aktsia liigub täna aga samamoodi nagu iga teine päev.
Tallinkile antud laenupuhkuse ja kõrgemata laenuintressidega kaasnevad kindlasti otsused, mis tähendab täiendavat kokkuhoidu ettevõttele, uskus pikaajaline väikeaktsionär Peeter Laurson.
Tallink Grupp saatis möödunud nädalal majandus- ja kommunikatsiooniminister Juhan Partsile palve sadamatasude alandamiseks Tallinna sadamas. Põhjuseks ettevõtte nõrgad majandustulemused.
Tallinki laenulepingute muutus ja ettevõttele puhkuse andmine on positiivne, kuna võimalikke likviidsusprobleeme tulevikus ennetatakse, ütles LHV analüütik Sten Pisang. Firmaväärtus sellega oluliselt ei vähene.
Telia Digikoristuspäev toimub juba 31. jaanuaril. Meenutame, kuidas viidi sel aastal digikoristust läbi Eesti Kaitseväes, kus IT-süsteemidest ja seadmetest kustutati kokku kümnete terabaitide ulatuses digikeltsa.