• OMX Baltic0,12%269,88
  • OMX Riga−0,13%874,27
  • OMX Tallinn0,19%1 726,29
  • OMX Vilnius−0,08%1 041,63
  • S&P 5000,35%5 969,34
  • DOW 300,97%44 296,51
  • Nasdaq 0,16%19 003,65
  • FTSE 1001,38%8 262,08
  • Nikkei 2250,68%38 283,85
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%108,68
  • OMX Baltic0,12%269,88
  • OMX Riga−0,13%874,27
  • OMX Tallinn0,19%1 726,29
  • OMX Vilnius−0,08%1 041,63
  • S&P 5000,35%5 969,34
  • DOW 300,97%44 296,51
  • Nasdaq 0,16%19 003,65
  • FTSE 1001,38%8 262,08
  • Nikkei 2250,68%38 283,85
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%108,68
  • 18.01.17, 06:45
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Tark mees taskus rahaga kaasa

Raha üksi ei aita, kui ettevõtja ei tea, mida ta ei tea, nagu kunagi sõnastas majandusprofessor Urmas Varblane. Siis ei oska ta ka ise vajalikku teadmist või nõuannet küsida. Mis on need müstilised asjad, mida ettevõtja ei tea, küsib EASi ettevõtluse ja ekspordi keskuse direktor Tea Danilov.
Tea Danilov
  • Tea Danilov Foto: EAS
Aasta eest avaldatud uuring “Eesti ettevõtete uuendusmeelsuse toetamise võimalused” loetleb mõningaid. Tuuakse välja, et ettevõtjad näevad sageli ainult kitsast hulka turuvõimalusi, üldjuhul üksnes lähiturgudel või oma kontserni raames. Ettevõtetes napib oskusi uute toodete ja teenuste arendamiseks, samuti turunduseks ja tarneahela ülesehitamiseks ning pole juurdepääsu võimalikele partneritele, kes oleksid valmis neid jagama.
Olulisema teemana tuuakse välja suutmatus oma äri skaleerida ehk ajas kiirenevalt kasvada. See on samuti kinni oskustes ja kogemustes, kuid ka selles, et põhiäri ei ole piisavalt kasumlik, et võimaldada investeeringuid kasvu- või innovatsiooniprojektidesse.Ettevõtjad ja uuendajad ei saa kasutajatelt piisavalt tagasisidet, et teha otsuseid toodete edasiarenduseks. Üheks põhjuseks võib olla vahendajate kaudu müümine, mis ei loo võimalust otsekontaktiks lõpptarbijaga.
Riigi tugi saab uue sisu
Eelnenust on lihtne järeldada, et hüva nõu on kallim kui raha. Toetusrahaga on mõistlik kaasa pakkida tark mees taskus ehk mentor. Mentor kui koodnimetus eri võimalikele nõustamisteenustele või partnerite leidmise teenustele võib lisada väärtust ka raha asemel, mitte üksnes koos rahaga.
Esialgu võib muidugi ette tulla probleeme. Ettevõtjad leiavad, et neile pole vaja riiklikku käehoidmist ja kohustust sellesse oma niigi nappi aega investeerida. Nõuandeteenuste kvaliteedisüsteemi väljaarendamisele võib aega minna.
Aega võtab ka mentorite leidmine nii Eestist kui välismaalt – viimane on eriti oluline, et hajutada ettevõtjate muresid, mis on seotud „etteaimatava jutuga konsultantidega kohalikust konnatiigist“. Valdavalt umbusk hajub, kui mentorile antakse võimalus.
Ettevõtete tagasiside koostööle mentoritega on optimismi sisendav. Näiteks EASi kogemus näitab, et kui ettevõtte senised arenguplaanid olid seotud ühe toote arendamisega, siis pärast tööd mentoriga sai tähtsaimaks ettevõtte arendamine ja ärimudeli efektiivsuse leidmine. Või suutis mentor näha nüansse ja aspekte, millele ettevõte ei osanud varem tähelepanu pöörata. Mentorist kui välisest autoriteedist on ettevõtetel sageli abi omanikele investeeringuplaanide müümisel. Ja ka ettevõtte arengu üle arutamisel töötajatega, et saavutada olukord, kus töötajad jagavad ettevõtte strateegilisi eesmärke.
Arenguks vajalikke teadmisi, oskusi, infot ja partnerlusi ei saa muidugi ainult mentorite kanda jätta – see on vaid üks võimalus oma ettevõtte innovatsiooni ja eksporti uuele tasemele viia. Samavõrd väärtuslikud on turu-uuringud, partneriotsingu ja investorite otsingu teenused, turundusüritused, koolitused jne.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 29.10.24, 11:59
Üürnikust omanikuks: Tallinna südalinnas on müüa piiratud kogus esinduslikke büroopindasid
Kuna ärikinnisvara arendatakse reeglina vaid üürimiseks, on endale A-klassi büroopinna ostmine harvaesinev võimalus, mida edukal ettevõttel tasub väga tõsiselt kaaluda, rõhutab Tallinna südalinnas paikneva Büroo 31 müügijuht Taavi Reimets ning lisab kogemusele tuginedes, et omanikuna tekib kasu nii kohe kui ka kaugemas tulevikus.

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele