Head kolleegid-ajakirjanikud, kes eelmisel nädalal Äripäeva raadio saates "Äripäev eetris" tõid Eestis arendatava elektriauto Nobe loiult kulgenud ühisrahastuse kampaaniat analüüsides esile sõiduki turvalisuse teema, tabasid naelapead.
- Nobe prototüüp Tallinnas Raekoja platsil. Foto: INTS KALNINS
Innovaatorid nurisevad tihti, et nende projektid pärinevad n-ö teiselt planeedilt ning valitsevad tagurlikud hoiakud ei suuda oma ajast ees olevat mõtlemist vääriliselt hinnata. Eks neil ole mõnikord õigus ka, ent liiklusohutuse alal on viimastel kümnenditel maailmas astutud pikki samme ja seda tänu sellele, et autotööstus on pidanud arvestama üha rangemate turvanõuetega.
Sõidukite aktiivse ja passiivse turvalisuse alal tehtud arendused, alates turvavöödest ja -patjadest lõpetades ABSi ja stabiilsuskontrolliga, turvakeredest jne, on viinud selleni, et näiteks Eestis ei hukku pea igas vähegi raskemasse avariisse sattunud autos inimene, nagu see oli 1990ndatel aastatel. Juhi, kaasreisijate ja eraldi ka laste turvalisus on kujunenud autode juures arvestatavaks müügiargumendiks.
Nobe projekti vedajad on alati avalikkusele rõhutanud, et arendatakse autot (ehkki kehtiva liiklusseaduse mõttes oleks tegemist mootorrattaga). Pressiteadete ja tutvustuste puhul on alati rõhk olnud esmajoones retrodisainil, sõidulustil, maksimumkiirusel 130 km/h, läbimisvõimel. Turvateemast tähtsamaks on Nobe spetsifikatsioonis peetud isegi asjaolu, et varustuses on kohvimasin.
Küll aga on turvateema Nobe Facebooki lehel kommentaarides üles võetud: „mitte mingit infot põrketestide kohta“, „eelistaksin turvapatju kuuele kõlarile“. Neid (kahjuks vastuseta) küsimusi oleks tõenäoliselt rohkem, kuid suurem osa inimesi ei osa küsida, sest ei kujuta praegusaja autot turvavarustuseta ettegi.
Liiga vähe teavet
Et keegi nüüd valesti aru ei saaks – olen taolistele projektidele alati kaasa elanud ja rõõmustasin siiralt Nobe edu ning osaks saanud rahvusvahelise tähelepanu üle Genfi autonäitusel. Sümpaatne Eesti asi ju, tahaks, et neil hästi läheks.
Ent hoiak, et nüüdisaegne auto peaks olema turvaline, on kõike muud kui tagurlik. Küllap peitub just siin üks põhjus, miks investor kõhkleb ja on Indiegogo platvormil käivasse kampaaniasse seni passiivselt suhtunud.
Võimalik, et seda on viimaks märganud ka rahaküsija, avaldades äsja Nobe turvaraami ja akude paigutuse pildi koos kinnitusega, et kolmerattaline sõiduk ümber ei lähe. Nobe
kodulehel puudutakse turvalisust põgusalt vaid sõiduomaduste kontekstis. Seda infot on aga teema tõsidust ja potentsiaalsete klientide teadlikkust arvestades seni selgelt liiga vähe.
Seotud lood
Kliima soojenemisest tingitud ranged nõuded suunavad autotööstust elektriautosid arendama ja valitsusi elektrit toetama, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Turvalisse ja jätkusuutlikku ühiskonda panustav Forus on igapäevaselt abiks paljudele kaubanduskeskustele. Teiste hulgas Viru Keskusele, mis on Eesti külastatuim ostu- ja meelelahutuskeskus. Forus hoolitseb juba enam kui kümme aastat kõikide tehnosüsteemide eest, teeb elektritöid ning hooldust. Lisaks on aidanud LEED-sertifitseerimisel ja üüripindade ümberehitustöödel.