Euroopa Komisjon esitas eile uuesti finantstehingute maksu (FTM) direktiivi eelnõu, mis viimase muudatuse kohaselt kehtiks küll vaid maksust huvitatud riikides, ent mille mõju ulatub üle terve ilma.Äripäev leiab, et FTM muudab Euroopa investeerimiskliima ebasoodsaks ning peletab investoreid riikidest, mis maksuga kaasa lähevad. Eesti on teatavasti nende hulgas.
Maksu alla lähevad praeguse plaani kohaselt kõik väärtpaberid, mis tähendab, et investeerimine muutub kallimaks ning kapital hakkab ootuspäraselt eelistama riike, kus säärast maksu ei ole. See võib Eestist minema peletada ka need investorid, kellele senimaani oli raha siia paigutamise argumendiks kas või näiteks odav tööjõud – sellisel juhul jääb ju laekumata ka oodatud maksutulu.
Kuna Eesti kapitaliturg on niigi pisike ja eestlased kehvapoolsed investeerijad, pole mõju Eesti majandusele ilmselt küll kuigi suur, kuid asi on põhimõttes: kui FTM läheb läbi, on pinnas teistele riikideülestele maksudele loodud.Pikaajalist rahapaigutajat lööb maks vähem valusalt, kuid erilist kahju kannaks aktiivne investor, kes valib siis tehingute sooritamiseks pigem mõne teise riigi börsi. Maksu negatiivne mõju puudutab eri hinnangutel 0,5-1,7% SKP ulatuses ka reaalmajandust ning selle kaudu juba igaüht.
Maksu kehtestamise ametlikud põhjendused on finantssektori reguleerimise ja kauplemisrobotite ohjeldamise vajadus. Finantssektori reguleerimise vajadust põhjendatakse sellega, et finantssektor on jätnud ülemaailmse finantskriisi kahjud maksumaksjate kinni maksta. Seda võimalust paraku FTMi kehtestamine paraku tulevikus ära ei võta: finantsasutustel on endiselt võimalik oma suurenenud kulud klientide katta jätta.
Samuti loodetakse maksu kehtestamisega vältida turgude edasisist killustumist ning vähendada nende volatiilsust. Kuid see saab toimuda vaid likviidsuse vähenemise hinnaga. Ning kas maksuga tagantjärele „karistamine“ oma eesmärki täidab, on kaheldav. Populismiga piirneval „poliitilisel õiglusel“ ei ole turuloogika ja turu efektiivsusega palju pistmist. Mida rohkem lastakse kapitali hinnal kujuneda, seda parem.
Maksu positiivsest mõjust oleks võimalik rääkida alles siis, kui see kehtiks kogu maailmas, st kui reeglid oleksid igal pool ühesugused. Seetõttu on ameeriklaste juba vallandunud pahameel täiesti arusaadav: Ameerika investorid, kes on soetanud maksu alla minevat vara Euroopas, kannaksid reaalset kahju – ning teiste Euroopa-väliste riikide investorid samamoodi. Tõsiasi, et igale riigile jääb õigus omalt poolt kehtestada maksu lagi, ei muuda olukorda põhimõtteliselt, sest miinimumi paneb ikkagi paika Euroopa Komisjon.
Maksulaekumise eeldatav tulu on 30-35 miljardit eurot aastas ning tõsiasi, et Euroopa eelarvesse on raha vaja, on muidugi argument. Kuid raha ei peaks eelarvesse koguma reaalmajanduse kahjustamise hinnaga. Pole võimatu seegi, et maksu kogumise kulu ületab kokkuvõttes saadava tulu.
Autor: 1185-aripaev
Seotud lood
Euroopa Liidu rahandusministrid andsid täna heakskiidu, et 11 asjast huvitatud liikmesriiki saaksid n.ö tihendatud koostöö korras edasi liikuda finantstehingute maksuga.
Eestis ja veel kümnes euroala riigis kavandatava finantstehingute maksu vastased kardavad negatiivset mõju pensionifondidele isegi nendes riikides, mis ise seda maksu ei kehtesta.
Euroopa Komisjon esitas eile uuesti finantstehingute maksu direktiivi eelnõu. SEB privaatpanganduse osakonna strateegi Peeter Koppeli sõnul on maksu mõju Eestile väike.
Leedu on edasi lükanud plaani võimalikust liitumisest finantstehingute maksuga, mille ettevalmistus- ja algatusgrupiga on 11 riigi seas liitunud ka Eesti.
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.