• OMX Baltic0,09%271,91
  • OMX Riga−0,16%862,52
  • OMX Tallinn0,33%1 732,68
  • OMX Vilnius−0,22%1 064,37
  • S&P 5000,73%5 974,07
  • DOW 300,16%42 906,95
  • Nasdaq 0,98%19 764,88
  • FTSE 1000,22%8 102,72
  • Nikkei 225−0,17%39 093,62
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%105,29
  • OMX Baltic0,09%271,91
  • OMX Riga−0,16%862,52
  • OMX Tallinn0,33%1 732,68
  • OMX Vilnius−0,22%1 064,37
  • S&P 5000,73%5 974,07
  • DOW 300,16%42 906,95
  • Nasdaq 0,98%19 764,88
  • FTSE 1000,22%8 102,72
  • Nikkei 225−0,17%39 093,62
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%105,29
  • 06.09.13, 08:05
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Ebaselge skeem sunnib Väinamerre riigi laevu

Majandusministri plaan Väinamere laevaliikluse korraldamiseks on lihtne: tulevikus on laevad riigi omad, konkurss korraldatakse operaatori leidmiseks. Üks selgemaid põhjusi selleks on tema sõnul kokkuhoid, sest tõenäoliselt suudaks riik laevade ostu finantseerida odavama laenuga, kui eraettevõtja, kirjutab Äripäeva ajakirjanik Hannes Sarv.
See põhjendus pole laest võetud, sest samal ajal räägib liine opereeriva Väinamere Liinide juht, et nende suur mure ongi kulud, mille tõid kaasa alles liinile toodud uued laevad. 
Uute laevade kapitalikuludes pole aga tegelikult probleem, sest laevalaen ise on ettevõtjale soodsalt kätte tulnud. Probleemiks on laevaehituse finantseerimine läbi mitme firma selliselt, et rahasummal, mis kulub riigiga lepingut täitval operaatoril laevade rentimisele, puudub selge seos summaga, millega laevad soetati. Skeem võimaldab laevad ostnud investorile igal aastal suurt vaheltkasu.
2012. aasta alguses samast teemast kirjutades proovisime aru saada, kes on Väinamere uute parvlaevade omanikud ehk kes ja kui palju nendesse investeerimise pealt teenivad. Väinamere Liinide omanik Vjatšeslav Leedo rääkis keerukast finantseerimisskeemist ja Saksamaa fondidest, kus taga mitu investorit. Ettevõtete aruandeid siis selguse loomiseks kasutada ei saanud. Selgus on aga lihtne: fond välisfirmade taga on investor Olav Miil ja see fond kasvas mühinal juba 2011. aastal.
Ebaselgus investeeringu ümber ei ole ehk väga hull, ehkki võiks eeldada, et riigi lepingupartner hägusaid skeeme ei korralda. Olulisema kaalu saab skeem siis, kui operaator hädaldab, et riik peaks laevade kallimate soetamiskuludega arvestama ning rohkem reise tellima (ehk rohkem toetust maksma), muidu ei vea firma välja. Riik on sattunud sundseisu: ühelt poolt ei saa ta ette kirjutada, millist (odavamat) finantsskeemi ettevõtja vara soetades peab kasutama, kuid teisalt ei saa riik olemasoleva skeemi tõttu tekkinud kulusid arvesse võtta maksumaksja raha suunamisel. 
Veel suurem küsimus riigi seisukohalt on kindlus, kas laevaühendus saartega tõrgeteta toimib. Ei saa lubada, et ühel kenal päeval ütleb operaator kasvanud kuludele ja maksejõuetusele viidates, et ei saa enam liine teenindada, riik otsigu lahendus. See ongi probleemi tõsisem sisu olukorras, mis nüüd hakkab meenutama väljapressimist.
Riik peabki ebakindluse liinidel ära lõpetama. Usun, et turumajandus sellest ei kannata, kui riik laevu omab. Kannatab ehk kellegi Saksamaa fond, mis laevade ostu rahastamisel vahelt lõigatakse, kuid sedagi suure tõenäosusega minimaalselt: oleks üllatav, kui samu laevu riigile pakkuma ei hakata.
Autor: Peep Talimaa, Hannes Sarv

Seotud lood

Uudised
  • 07.10.13, 09:51
Vichmann: Parts on sots
Transpordiettevõtja Marcel Vichmanni sõnul on majandusminister Juhan Parts sotsialist, kes pooldab riigikapitalismi.
Uudised
  • 21.11.13, 10:17
Parts peab selgitama riigile praamide ostmist
14 riigikogu liiget esitasid majandus- ja kommunikatsiooniminister Juhan Partsile arupärimise saarte ja mandri vahelise parvlaevaliikluse tuleviku kohta.
Uudised
  • 02.10.13, 14:39
Parts: mul ei ole Leedoga sõda
Majandusministrina on mul Vjatšeslav Leedo ja tema tiimiga töine koostöö, mitte sõda, nagu meediast võib kohati aru saada, ütles Juhan Parts.
Uudised
  • 26.09.13, 14:01
Parts: saarte laevaühendus võiks minna riigifirma kätte
Kommenteerides saarte ja mandri vahelise laevaühenduse riigistamist ütles majandusminister Juhan Parts, et plaanis on luua laevandusega tegelev riigi äriühing.
  • ST
Sisuturundus
  • 20.12.24, 18:09
Navalis Group Shipbuilding & Offshore: 2024. aasta tulemused – uute võimaluste ja saavutuste aasta
Navalis Group on tuntud ettevõte, mis on tegutsenud laevaehituse, laevaremondi ja avamere ehituste valdkonnas juba üle 23 aasta. Navalis Group-i koosseisu kuulub mitu ettevõtet, mis töötavad edukalt ja tulemuslikult laevatehastes Eestis, Leedus, Soomes, Saksamaal ja Hollandis. 2024. aasta oli Navalis Group-i jaoks väga oluline, aidates kaasa ettevõtte arengule ja positsioonide tugevdamisele turul. Ettevõte näitas dünaamilist arengut, tuues turule uusi teenuseid, tugevdades rahvusvahelist koostööd ja täiustades siseprotsesse.

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele