• OMX Baltic−0,25%272,29
  • OMX Riga−0,13%872,59
  • OMX Tallinn−0,33%1 736,47
  • OMX Vilnius−0,27%1 050,05
  • S&P 5001,23%5 782,76
  • DOW 301,02%42 221,88
  • Nasdaq 1,43%18 439,17
  • FTSE 100−0,14%8 172,39
  • Nikkei 2251,11%38 474,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%106,87
  • OMX Baltic−0,25%272,29
  • OMX Riga−0,13%872,59
  • OMX Tallinn−0,33%1 736,47
  • OMX Vilnius−0,27%1 050,05
  • S&P 5001,23%5 782,76
  • DOW 301,02%42 221,88
  • Nasdaq 1,43%18 439,17
  • FTSE 100−0,14%8 172,39
  • Nikkei 2251,11%38 474,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%106,87
  • 15.05.14, 08:13
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Marketisse sobib mitu apteeki korraga

Apteegituru avamiseks mõeldud seaduseelnõu ümber toimuv on musternäidiseks huvigruppide jõulisest lobist otsustajate poliitilistes ajudes. Juba riburida pidi järgnevad nüansimuudatused sunnivad kaevikust välja hüppama ja võitlusesse tormama küll ühte, küll teist või kolmandat osapoolt. Mis siis rääkida veel kohati suisa 180-kraadistest pööretest eelnõus.
Toimetuse seisukoht apteegituru piirangute kaotamise osas ei ole muutunud – piirangud peavad kaduma. Peale ühe, sest apteegiturul tuleb kindlasti lahutada ravimite hulgi- ja jaemüük ehk siis ravimite hulgimüügifirma ei tohi edaspidi olla apteegi omanikuks. Sellekohane punkt oli viimati ka eelnõus sees ja usutavasti sinna ka jääb.
Sellise piirangu puhul on ette heidetud võimalikku vähest mõju. Et ilmselt saab hakata kokku panema JOKK-kombinatsioone, ehkki apteegi (vari)omaniku tagant paistavad ikkagi mõne suure hulgimüügiketi kõrvad. Tõenäoliselt võib kohata sellist olukorda juba praeguselgi apteegiturul. Samas ei saa ette alahinnata pädevate järelevalve- ja kontrolliasutuste võimet sellised seoseid avastada, katki lõigata ja vajaduse korral ka nende eest karistada. Kõigepealt peab aga olema selleks seaduslik alus ja õigus, mis muudatusega kehtestataks.
Tegelikult oli nii eelnimetatud muudatuse tegemise kui teiste vaba konkurentsi pärssivate piirangute kaotamise vajadus ilmne juba ammu enne eelmise aasta detsembris riigikohtu poolt tulnud sellekohast otsust.
Mullu oktoobris kirjutas Äripäeva peatoimetaja asetäitja Aivar Hundimägi oma kolumnis, et poliitikud on ravimiäri lõa otsas: „Riigikogu erinevate erakondade esindajad ei tunnista küll avalikult, et on Eesti kahe suure ravimimüüja Magnumi ja Tamro lõa otsas, kuid nende tegevusetus viitab sellele. Kõik viimastel aastatel ravimiturul konkurentsi soodustamiseks tehtud ettepanekud on sumbunud Toompea erinevatesse kabinettidesse. Nende pareerimiseks on poliitikud valmis moodustama komisjone ehk lükkama otsustamist kaugesse tulevikku, kuni teema kaob jälle mõneks ajaks päevakorralt.“
Kahetsusväärsel kombel jätkus venitamistaktika ka pärast riigikohtu otsust, ehkki sellega anti piirangute kaotamiseks selgelt aega vaid pool aastat. Üsna lühike tähtaeg ei pannud aga seaduseandjaid sugugi kohe kiiremini liigutama, kuigi oli selge, et muidu võidakse jänni jääda. Sellele vaatamata jõuti eelnõu üle tõsisema arutlemiseni alles hiljaaegu. Põhjus võib taas peituda soovis mõne osapoole huvides ühel hetkel ülikiireid kiireid kannapöördeid teha või muudatuste jõustumiseks lisaaega välja kaubelda.
Üldse on mõistetamatu, miks peaks apteegikaubandus olema meil eriliselt reguleeritud. Loomulikult peavad olema täidetud ravimite hoidmiseks ja käitlemiseks vajalikud tingimused, eeskätt retseptiravimeid silmas pidades. Aga selle, kas mõne supermarketi katuse all tegutseb üks, kaks või kuus apteeki, peaks küll vaba konkurents paika panema. Ning uue apteegi turule tulek ei pea sugugi käima läbi loosiratta, kus mõne ketivälise apteegi võiduvõimalus on mikroskoopiline. Selles osas peab apteek olema pood nagu pood ikka.
Konkurents ja ravimite kättesaadavus võiks isegi veel laiem olla. Seetõttu kordame siinkohal ühtlasi ettepanekut, et vähemasti enamkasutatavate käsimüügiravimite müük (mille puhul on selge, et ostja teab, mida ta ostab) võiks käia ka n-ö tavakauplustes ja tanklates. 
Autor: 1185-aripaev

Seotud lood

Uudised
  • 15.05.14, 13:31
Euroapteek: hulgi- ja jaemüüja seotus alandab ravimite hindu
Ravimite hulgi- ning jaemüüja seotus ei kergita hinda, vaid pigem alandab, ütles OÜ Euroapteek juht Eno Juul, kes juhib ka ravimite hulgifirmat.
Uudised
  • 15.05.14, 09:34
Patsientide nõukoda: vaba apteegiturg tõstab hindu
Eesti Patsientide Nõukoja teatel toob apteegituru liberaliseerimine kaasa ravimite hinnatõusu.
Arvamused
  • 28.04.14, 10:53
Teder: apteegiturg lukus?
24. aprillil läbis esimese lugemise riigikogu sotsiaalkomisjoni algatatud ravimiseaduse eelnõu. Kui see eelnõu võetaks vastu nii, nagu see esimesel lugemisel oli, jääks apteegiturg seda juba valitsevate hulgimüüjate huvides lukku, leiab õiguskantsler Indrek Teder.
Arvamused
  • 02.10.13, 06:14
Poliitikud ravimiäri mõju all
Riigikogu erinevate erakondade esindajad ei tunnista küll avalikult, et on Eesti kahe suure ravimimüüja Magnumi ja Tamro lõa otsas, kuid nende tegevusetus viitab sellele, kirjutab Äripäeva peatoimetaja asetäitja Aivar Hundimägi.
  • ST
Sisuturundus
  • 18.10.24, 14:09
Rikkumiste arv kasvab. G4S: saaksime olla politseile rohkemgi abiks, usaldust on vaja
Kui majandusnäitajad langevad, tõuseb vajadus turvateenuste järele, sest kuritegevus hoogustub. G4Si juhatuse esimees Priit Sarapuu ütles, et enim toimub kuritegusid just mehitamata valvega väliobjektidel, kus pimeda aja saabudes on kurjategijatel mugav tegutseda.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele