• OMX Baltic−0,45%271,67
  • OMX Riga−0,16%862,52
  • OMX Tallinn−0,44%1 726,94
  • OMX Vilnius0,28%1 066,75
  • S&P 5001,09%5 930,85
  • DOW 301,18%42 840,26
  • Nasdaq 1,03%19 572,6
  • FTSE 100−0,26%8 084,61
  • Nikkei 225−0,29%38 701,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%107,41
  • OMX Baltic−0,45%271,67
  • OMX Riga−0,16%862,52
  • OMX Tallinn−0,44%1 726,94
  • OMX Vilnius0,28%1 066,75
  • S&P 5001,09%5 930,85
  • DOW 301,18%42 840,26
  • Nasdaq 1,03%19 572,6
  • FTSE 100−0,26%8 084,61
  • Nikkei 225−0,29%38 701,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%107,41
  • 05.04.19, 06:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Nõrganärvilised ärgu Teslasse investeerigu

Tesla tarnete 31% vähenemine esimeses kvartalis ja aktsia hinna langus on toonud taas päevakorda teema Tesla jätkusuutlikkusest. Kui aga laiemalt vaadata, siis paistab ees hoopis hiilgav tulevik.
Tesla Model 3 võttis ühe kuuga üle Euroopa elektriautode müügi liidripositsiooni.
  • Tesla Model 3 võttis ühe kuuga üle Euroopa elektriautode müügi liidripositsiooni. Foto: AP / Scanpix
Eile saabus teade, et Tesla pole suutnud aasta esimeses kvartalis tellitud autode koguseid tellijatele tarnida, mispeale võttis Tesla aktsia suuna allapoole, kukkudes 9%. Autotootja põhjendas seda transpordiprobleemidega, sealjuures oli 10 600 autot märtsi lõpus veel teel oma Euroopa ja Hiina uute omanike poole. Tesla on mitmes varasemas teates hoiatanud esimese kvartali majandustulemuste lahjenemise eest, milles lisaks tarneprobleemidele mängivad rolli ka ajutised tagasilöögid koondamiste näol tootmise efektiivsemaks muutmisel. Ettevõte tootis ka vähem sõidukeid kui neljandas kvartalis. Jaanuaris ütles Tesla, et ei võta enam tellimusi oma 75 kWh Model S ja X versioonidele. Kui vaadata aga 2018. aasta esimest ja teist kvartalit, siis seal on kohaletoimetatud autode koguarv veel väiksem.
Skeptikud: me ju ütlesime!
Negatiivne tarneraport andis hoogu Tesla suhtes skeptilistele analüütikutele, kes selgitasid, et aktsia on fundamentaalsete näitajate järgi üle hinnatud, ettevõte kaelani võlgades, rahavood ebastabiilsed ja konkurentsi kasv elektriautode turul hakkab nõudlust Tesla järele vähendama. Tesla olevat üks suur patuoinas, mille aktsiast on targem eemale hoida või tuleks seda lühikeseks müüa.
Nende hinnangud on aga jäänud kinni minevikku, kus ebastabiilsust oli kõvasti rohkem kui praegu. Esiteks, kui palju üldse on kiires kasvufaasis ettevõtteid, mis suudavad stabiilselt kasumit teenida? Tesla puhul on investeeringute vajadus suur, kuna käimas on uute tehaste rajamine ja tootmise automatiseerimine. Samal ajal aga püütakse täita uksest ja aknast sissesadavaid tellimusi. Arvestades brändi tuntust, ettevõtte juhi legendaarse visionääri mainet, toote kvaliteeti ja keskkonnasõbralikkust, on Teslal praegu parimad võimalused oma senist edumaad ära kasutada ja kogu automaailmas kand kõvasti maha panna. Ja just sinnapoole Tesla praegu teel ongi.
Kui eelmine aasta oli Tesla jaoks kaootiline laveerimine tootmislubaduste andmise ja nende täitmise vahel, kust ei puudunud ka draamad Twitteri-säutsu pärast ja kvartalikasumisse jõudmine, siis sel aastal on emotsionaalne vahutamine kõrvale jäetud ja ettevõte on keskendunud oma prioriteetse masstoote, Model 3 tootmismahu suurendamisele ja tehaste ehitamisele.
USA maksusoodustus elektriautodele on 2019. aasta jaanuarist juunini 3750 dollarit ja 2019. aasta juulist detsembrini 1875 dollarit. Maksusoodustus lõpeb 2020. aastal.
Model 3 sai Euroopa müüduimaks elektriautoks vaid kuuga
Kriitikud on alahinnanud nõudlust Teslade ja elektriautode järele ja ülehinnanud konkurentsisituatsiooni, seda näitasid müüginumbrid juba ühe kuu möödudes alates Euroopa turule sisenemisest. Elon Musk pidas oma 2018. aasta maikuus antud lubadust, kui ütles, et Tesla Model 3 müük Euroopas algab 2019. aasta esimeses pooles. Selle aasta jaanuari lõpus saabuski kinnitus, et Teslal on luba autosid Euroopasse eksportida. See oli hirmutav uudis automaailma vanadele tegijatele, nagu Audi, BMW ja Mercedes-Benz.
Euroopas on Tesla Model 3 saanud arvestatavaks konkurendiks kogu premium-autode turul, kus domineerivad Saksamaa BMW AG, Daimler AG omandis olev Mercedes-Benz ja Volkswagen AG omandis olev Audi, rääkimata elektriautode segmendist. Keskmise suurusega sedaanide turg on Tesla juhi Elon Muski hinnangul Euroopas USA turust rohkem kui kaks korda suurem. Seetõttu on pandud Euroopa turu hõivamisele suured lootused. Esmastes müügiandmetes ei pidanud pettuma! Pelgalt mõni nädal pärast Tesla Model 3 Euroopasse jõudmist lõid need Norras müügirekordeid. Märtsis registreeriti seal 5315 Model 3 veebilehe Teslastats.no andmetel, millega ületati üle kahe korra senise norrakate seas populaarseima auto Nissan Leafi müüginumbreid (2172 tk kuus). Norra on Teslale suuruselt neljas turg pärast USAd Hiinat ning Hollandit. Norra on keskkonnasõbraliku riigina aidanud elektriautode levikule kaasa maksusoodustuste ja alandatud teemaksudega.
Euroopa automüügi statistikat koostav ettevõte Jato Dynamics tõi veebruarikuu ülevaates esile Euroopa elektriautode plahvatusliku müügikasvu veebruaris, sealjuures on Tesla Model 3 kõrgemast hinnaklassist hoolimata komeedina esimesele kohale kihutanud. Kuigi elektriautode turuosa on kogu autoturust veel tagasihoidlik 1,9%, on nende müügimaht kasvanud kaks korda võrreldes jaanuariga tänu Tesla Model 3 saabumisele Euroopa autoturule. Paistab, et eurooplased on näljased Tesla järele, sealjuures ei peleta ka kõrge hind.
Tulevik on roheline
Investorite jaoks on Tesla see, mida turud nimetavad „aktsiaks, millel on lugu“. Tesla on pioneer elektriautode tootmises nii mahu, välimuse kui ka uuenduslike tehnoloogiate poolest. Areng on olnud kiire ja jätkusuutlik, mis on kasvatanud nõudlust keskkonnasõbralike autode järele kogu maailmas nii võimsalt, et autofirmal on raskusi tellimuste õigeaegse täitmisega. Laiemalt vaadates töötab Tesla kasuks kaks peamist hooba: esiteks globaalne kliima soojenemise vastu võitlemine, millega keskkonnasäästlik inimene tahab kaasas käia ning mida järjest rohkem riike toetab maksusoodustustega, ning teiseks Tesla autode hea kvaliteet, ilus disain ja prestiiž.
Kas Tesla on investeerimiseks liiga riskantne?
See oleks nii, kui ettevõte ei suudaks ära kasutada oma senise arenguga tekitatud edumaad, laseks konkurentidel turuosa ära võtta või oma finantsseisundil katastroofiliselt halveneda. Seni vaatab numbritest vastu nõudlus, nimelt on ettevõtte käive aasta-aastalt hüppeliselt kasvanud ja see, et seni pole aastakasumisse veel jõutud, näitab massiivseid investeeringuid laienemisse, et suuta täita kasvavat tellimuste mahtu.
2018. aasta 3. kvartalis jõudis Tesla esimest korda kasumisse, aasta kokkuvõttes jäi aga 0,9 miljardiga miinusesse. Kohustused kasvasid 2018. aasta bilansis 2%, võrreldes 2017. aastaga, varade maht kasvas 4%. Viimase aasta jooksul on igas kvartalis eelmisega võrreldes paranenud sularaha seis kontol, eelmise aasta lõpetas firma 3,7 miljardi dollarilise raha ja selle ekvivalentide jäägiga.
Loo autor omab Tesla aktsiaid.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 17.12.24, 17:29
Foruse enam kui 10aastane koostöö Viru Keskusega – tehnohooldusest maineka rohesertifikaadini
Turvalisse ja jätkusuutlikku ühiskonda panustav Forus on igapäevaselt abiks paljudele kaubanduskeskustele. Teiste hulgas Viru Keskusele, mis on Eesti külastatuim ostu- ja meelelahutuskeskus. Forus hoolitseb juba enam kui kümme aastat kõikide tehnosüsteemide eest, teeb elektritöid ning hooldust. Lisaks on aidanud LEED-sertifitseerimisel ja üüripindade ümberehitustöödel.

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele