ROTALi juht Kalle Liivamägi leiab, et uue avaliku teenistuse seaduse eelnõu regulatsioon on liiga jäik ning puudub tasakaal ametnike kohustuste ja hüvede vahel.
Uues avaliku teenistuse seaduse eelnõu koostajad leiavad, et riigiga avalik-õiguslikus suhtes olevaid isikuid (ametnikke) võib kohelda halvemini kui töölepingu alusel töötavaid isikuid. Enamiku ametnikke puudutavaid otsuseid saab tööandja ehk riik kehtestada ühepoolselt ning teenistuse regulatsioon on äärmiselt jäik.
Põhimõttelist lahendust nõudev probleem on ametnike põhiseaduslik ühinemisõiguse tagamine ja streigiõiguse totaalne keelustamine. Sellega on lahutamatult seotud ametiühinguõiguste (nt kollektiivsed läbirääkimised) puudumine ning ametnike teenistusalaste vaidluste kohtuvälise lahendamise võimaluste puudumine.
Eelnõus puudub tasakaal ametnike kohustuste/piirangute ja hüvede/sotsiaalsete garantiide vahel. Näiteks kehtestatakse absoluutne streigikeeld ja kohustuslik katseaja nõue, kaotatakse teenistusaastate eest antav lisapuhkus, lõpetatakse teatud juhtudel valveaja tasu maksmine, võimaldatakse kohaldada valveaega samahästi kui piiramatult, võimaldatakse määrata distsiplinaarkaristusi kuni kolme aasta möödumisel distsiplinaarsüüteo toimepanemisest arvates, vähendatakse ametniku koondamishüvitisi, nähakse ette täiendav teenistusest vabastamise võimalus ettenägematute asjaolude ilmnemise tõttu.
Samas ei ole eelnõus ette nähtud ühegi hüve või soodustuse lisandumist ega palga suurenemist. Puudub ka ametiasutuse/vastutavate ametnike vastutus ebaseadusliku tegevuse eest teenistussuhete korraldamisel. Seega ei ole täidetud eelnõu eesmärk – ühtlustada avaliku teenistuse hüved erasektoriga võrreldes.
Teeme ettepaneku jätta eelnõust välja ametnike erikategooriate, st nn eriteenistuste ametnike (vangla, politsei-, pääste-, tolliametnikud) teenistustingimuste muutmine, eelkõige nendele praegu kehtivate soodustuste kaotamine. Arvestades nimetatud ametnike teenistuse eripärasid, tööga kaasnevaid ohte tervisele ning neile esitatavaid täiendavaid nõudmisi ja seadusega kehtestatud täiendavaid piiranguid, ei ole need ametnikud võrreldavad tavaametnikega ei oma oskustelt ega töötingimuste poolest, mistõttu lisasoodustused ametnike erikategooriatele on õigustatud. Teeme ka ettepaneku täiendada eelnõu ametnike nn vaidekomisjonide regulatsiooniga, st luua ametnikele ja ametiasutustele võimalus teenistussuhete pinnalt tõusnud vaidluste kohtueelseks lahendamiseks. Vaidekomisjonid tuleks moodustada ametiasutuse kõrgema asutuse juurde (kõrgema asutuse puudumisel ametiasutuse juurde) ning komisjoni võiksid pariteetsetel alustel kuuluda ametiasutuse ja ametnike esindajad.
Seotud lood
Turvalisse ja jätkusuutlikku ühiskonda panustav Forus on igapäevaselt abiks paljudele kaubanduskeskustele. Teiste hulgas Viru Keskusele, mis on Eesti külastatuim ostu- ja meelelahutuskeskus. Forus hoolitseb juba enam kui kümme aastat kõikide tehnosüsteemide eest, teeb elektritöid ning hooldust. Lisaks on aidanud LEED-sertifitseerimisel ja üüripindade ümberehitustöödel.