Eesti mootorispordi muuseumi MOMU looja Arno Sillat võib eksponaatide kõrval vesta ühe loo teise järel. Seostatult, haaravalt ja faktitihedalt. Peast, ilma ühegi märkmeta.
- AMTELIi pikaaegse juhina tuntud Arno Sillat Eestis toodetud vormelauto roolis. Taamal paistab Lada VFTS, millega sõitsid 1980ndatel kõik meie suuremad rallistaarid. Pilt pärineb 2017. aastast. Foto: Eero Vabamägi/Postimees/Scanpix
Kõnelema oli harjunud ka Arno Sillati isa Rein. Kui Arno Sillatit tuntakse pikaaegse Autode Müügi- ja Teenindusettevõtete Eesti Liidu juhina, siis Rein Sillat juhatas aastaid Tallinna Polütehnilise Instituudi autokateedrit, veel enne seda töötas aga Tallinna Autode Remondi Katsetehases, kus valmistati palju au ja kuulsust toonud Estonia vormeleid, mis on nüüd MOMU kroonijuveelideks.
Samuti autokateedris õppinud ja töötanud Arno Sillat hakkas isa suunamisel tegelema Eestis toodetud võidusõidutehnika talletamisega juba 1980ndate keskpaigus, sest oma elu oli hakanud elama eksiarvamus, et kateedri juurde luuakse muuseumit, ning inimesed tõid sinna kõiksugu mootorispordiga seotud kraami. Seejuures tunnistab Sillat "Autojuttude" saates, et äsja Vene kroonust välja pääsenud noore mehe jaoks polnud muuseumi asjadega tegelemine sugugi unistuste ülesanne.
"Aga käsk on vanem kui meie," lisab ta. Ning kui isa 1991. aastal siitilmast lahkus, vormus juba konkreetsem plaan tehagi mootorispordi muuseum ära.
MOMU ametliku avamiseni jõuti viis aastat tagasi. See asub Saue vallas Turba alevikus renoveeritud Ellamaa elektrijaamas. Arhitektuurimälestiseks tunnistatud hoone on omaette vaatamisväärsus ning Sillat oskab ka selle kohta peast lugusid pajatada.
- Kaks aastat tagasi avati MOMUs teadaolevalt esimene täielikult autodele pühendatud kunstinäitus Eestis, kui eksponeeriti kunstnik Kaili Aaviku töid. Foto: MOMU arhiiv
Äripäeva raadio autosaate seekordses osas räägib Arno Sillat lisaks muuseumi saamisloole ja majale pikemalt ka mõnedest eksponaatidest. Raadioreportaažina tehtud saadet saab MOMUs kohapeal viibides kasutada ka audiogiidina.
Saates kuuleb, milline nõukaaegne võidusõiduauto ladus vundamenti hilisemale Markko Märtini tähelennule, milline auto pani muuseumi avamisel viibinud FIA presidendi Jean Todti silmad põlema ja paljut muudki. Arno Sillatiga vestleb Karl-Eduard Salumäe.
Arno Sillat täitis elektrijaama võidusõidumasinatega. Nüüd täidab ka lugudega
Seotud lood
Hiljuti autode müügi- ja teenindusettevõtete Eesti liidu ehk AMTELi tegevjuhiks valitud Meelis Telliskivi piloteeris 90ndatel ja 00ndate algul noore mehena nii Eestis toodetud vormelautosid kui kogu tehast, mis neid valmistas – ettevõtet Kavor.
Raido Rüütel teadis väiksest peale, et temast peab saama samasugune rallimees nagu tema kuulus isa Hans. ENSV tingimustes läks aga isegi Hans Rüütli pojal võidusõidumaailma sisse pääsemiseks vaja kummalist ja lõbusat juhust, mis istutas ta Estonia vormeli rooli. Ja ega edasigi lihtne polnud.
Kas teadsite, et Eesti on tootnud suurusjärkude võrra rohkem vormeleid kui Ferrari? Aga seda, et juba 1970. aastal valmis Tallinnas hübriidauto lootusega hakata selliseid siinmail tootma?
Riigi loodud IT-majad pakuvad erasektori IT-ettevõtetele järjest rohkem konkurentsi. Võisteldakse tööjõuturul, IT-firmadel on oht muutuda tööjõurendi pakkujateks, selgitavad saatekülalised Äripäeva raadios.