Obskuurne majandus: snoobiefekt tegi kunagi paksuks, nüüd sunnib kõhnaks
"Kui kõigil on, siis mina enam ei taha!" Selline fenomen on majandusteaduses täitsa kaardistatud ning selle nimi on snoobiefekt. Mis see täpselt on ning mismoodi on see maailma muutnud?
Just see kaader filmist “Twilight” sai pärast filmi linastumist tuntud snobismi meemiks. Foto: Kaader filmist "Twilight: New Moon"
Näiteks etteruttavalt võib öelda, et tänu snobismile on Euroopa köök ja maitsetekultuur selline, nagu ta on. Ning kas see sama efekt võiks mõjutada ka praegust kurikuulsat Ozempicu-moodi? Jah, see kõik on snoobiefektiga seotud. Kuulake saatest "Obskuurne majandus". Saatejuht on Linda Eensaar
Informatsioon on ajule mõnus. Meie aju ongi selliselt ehitatud, et ta tahab uusi asju teada. Seega pole ime, et inimesed muutuvad kergesti nutisõltlasteks. Tänu nutiseadmetele saame kiiresti ja lihtsalt ja tohutult hulgal bitte kätte, ilma et me peaks palju vaeva nägema.
Hello Kitty sai äsja 50aastaseks. Ta kaunistab enam kui 50 000 toodet ja neid müüakse enam kui 130 riigis. Hello Kitty teenib emaettevõtte Sanrio jaoks miljardeid dollareid. Kuid on oluline märkida, mida ta ei ole: Hello Kitty ei ole kass ega ka tegelikult mitte jaapanlane (kuigi tema loojad on jaapanlased).
Ameerikaliku kultuuri ülevalgumine igasse maailma otsa on maailma muusikutele, kunstnikele ja teistele loojatele pinnuks silmas olnud juba aastakümneid.
Kujutage ette, et olete inimesega suhtes pea 20 aastat, saate ühise lapsegi ja siis tuleb välja, et tal on tegelikult hoopis teine elukutse ja nimi, mida ta teile tutvudes ütles. Isegi lapse sünnitunnistusele pani ta oma valenime.
Ettevõtte müügihinna kujunemine on keerukas protsess, kus müüja teeb elus sageli ainukordse tehingu ja emotsionaalne faktor võib olla üsna suur. Paraku seda komponenti hinnastamise juures kasutada ei saa, tõdesid PwC Estonia tehingute nõustamise juhtivkonsultandid Allar Karu ja Sass Karemäe.