Võru gaasianalüsaatorite tehase erastanud ASi VGT ja ASi ABF Marketing vahel sõlmitud raamlepingu kohaselt tuleks Võrus tänavu valmistada 200 000 kabriolett-Mercedese katuse tõstemehhanismi hooba. Möödunud aasta lõpuks pidi valmis olema 10 000 komplekti, kuid VGT valmistas ja saatis teele vaid 1000.
«Selle projektiga on tegelnud hulk spetsialiste rohkem kui kümne kuu jooksul ja investeeringud ulatuvad kokku 7,5 miljoni kroonini,» ütles ASi ABF Marketing põhiomanik ja juhatuse esimees Reinhard Schnase. Tema sõnul ei võta Võru pool tellimust piisavalt tõsiselt ja pole tänaseni Mercedese detailide tootmist käivitada suutnud.
«Pilootprojekti õnnestumise korral telliks Daimler Benzi kontsern aastas Eestist kuni 100 miljoni krooni eest detaile,» väitis Schnase. Tema sõnul on Mercedese detailide tootmise vastu huvi väljendanud ka mõned teised Eesti endised sõjatehased.
«Viisime Võrru kõik vajalikud materjalid, seadmed ja tootmistehnoloogia, aga tehase juhtkond pole seni suutnud tööd piisavalt tempokalt käima panna,» ütles projekti koordinaator Priit Kull.
«Senine kogemus tellijaga meil eriti hea pole, palju lubadusi on täitmata jäetud ja raske on usaldada firmat, mis tegutseb kolmetoalises korteris,» ütles Võru tehase juht ja põhiomanik Einar Kuuse.
Millised lubadused konkreetselt täitmata on, Kuuse ei täpsustanud. Palju olevat suusõnalisi kokkuleppeid, mille alusel tootmisettevõte tegutseda ei saa. «Ka tundub mulle imelik, et Daimler Benz tellib detaile vahendaja kaudu, kus liiga palju sõltub ühest inimesest,» rääkis Kuuse.
«Ega mul suurt optimismi ole, sest siin on varemgi igasuguseid käinud, keda hiljem kusagilt välisriigist taga on tulnud otsida,» nentis Kuuse.
Võru linnapea Harri Treial ütles, et Võrus kolmest suurest tootmisettevõttest, Võru Juust, Wermo ja VGT, on kaks esimest pärast erastamist edasi arenenud, aga VGT ei jõua järele ja on headest koostööpakkumistest varemgi ära öelnud.
«Sügisel käis Reinhard Schnase siin koos Porsche tehase esindajaga, aga Kuuse ei olnud nõus koostöölepingule alla kirjutama,» ütles Treial. «Mind hämmastab Võru ettevõtja soovimatus koostööd teha ja kangekaelsus asjaajamises nii kaaluka välistellimuse puhul,» nentis ta.
ASi VGT mullune käive oli 9 miljonit krooni, mis saadi allhangetest ja gaasianalüsaatorite müügist SRÜ riikidesse. 200 000 hoova valmistamine annaks tehasele 3,4 miljonit krooni ehk kolmandiku käivet juurde.
Ligi seitse aastat välisfirmadele metallitööd teinud ASi MoTeG juhatuse esimees Valter Teppan on ASi ABF Marketing kaudu Porsche tehastele saatnud konteinereid ja senise koostööga rahul. Tema viiski Saksa konstruktorid ja tellija Võrru ning sobitas koostööd. «Leidsin, et võrukad on võimelised seda tellimust täitma ja seal peaks iga suur tellimus olema teretulnud,» kommenteeris Teppan.
Võru gaasianalüsaatorite tehas oli NSV Liidu kaitsetööstusettevõte, kus sai tööd ligi 1000 võrulast. Praegu töötab ASis VGT 180 inimest. Võrumaal oli mullu registreeritud töötuid 3,7% töövõimelisest elanikkonnast ehk 887 inimest. Neile lisaks veel mitteametlikud töötud.
Saksa projekt annaks tööd ligi sajale inimesele, praegu on sellega seotud vaid 35 töömeest.
Saksa ettevõtja Reinhard Schnase asutas 1993. aastal Tallinnas ASi ABF Marketing, mille aktsiakapital on 3 miljonit krooni. Eestis tegutsevatest ettevõtetest on rahvusvahelistele autotööstuskontsernidele detailide tarnimise õigus vaid ASil Norma (General Motors) ja ASil ABF Marketing (Daimler Benz).
Seotud lood
Muuseumikvaliteediga kunsti on võimalik osta vähem kui poole iPhone’i eest, leiab investor Riivo Anton. “Ma paneks piiri 500 euro peale– sealt on kindlasti võimalik leida häid teoseid, mille järeltulijad saavad pandimajja viia.”