• OMX Baltic−0,45%271,67
  • OMX Riga−0,16%862,52
  • OMX Tallinn−0,44%1 726,94
  • OMX Vilnius0,28%1 066,75
  • S&P 5001,09%5 930,85
  • DOW 301,18%42 840,26
  • Nasdaq 1,03%19 572,6
  • FTSE 100−0,26%8 084,61
  • Nikkei 225−0,29%38 701,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%107,41
  • OMX Baltic−0,45%271,67
  • OMX Riga−0,16%862,52
  • OMX Tallinn−0,44%1 726,94
  • OMX Vilnius0,28%1 066,75
  • S&P 5001,09%5 930,85
  • DOW 301,18%42 840,26
  • Nasdaq 1,03%19 572,6
  • FTSE 100−0,26%8 084,61
  • Nikkei 225−0,29%38 701,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%107,41
  • 29.02.00, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Kas autoregister tuleb erastada?

Enamik asju võib riigis erakätesse anda võis siis erakätest osta, kui see on täpselt reguleeritud. Enamik väiteid -- kas võib või ei või -- on emotsionaalsel tasemel. Kui on täpselt reguleeritud, kõigi õigused ja kohustused täpselt paigas, siis miks mitte. Erasüsteemis on vastutus suurem. Inimene arvestab erasüsteemis väga selgelt, mida ta teeb ja kuidas. Kui ta millegagi eksib, on ta oma ärist ilma.
Riigil on lihtsam kontrollida erasüsteemi kui enda süsteemi. Erasüsteemi kontrollivad maksuamet jt väga usinasti. Kui erasüsteemil mõni maks natuke hilineb, siis on kuri kohe karjas, munitsipaalettevõtted venitavad aastaid.
Kõige suurem vastuseis siin on riigi või munitsipaalettevõtete juhtide poolt. Meie näiteks ei taha kiirabi ega tuletõrjet erastada, tahame teha kõrvale teist. Tekib konkurents ja siis peavad ka nemad hakkama liigutama ja jalad kõhu alt välja võtma.
Sõltub muidugi suuresti inimestest, aga arvan, et erakätes autoregistris juhilubade ostmine kindlasti väheneb. Siin on palgaküsimus. Erasüsteem paneb end optimaalsemalt tööle. Riigisüsteemis läheb inimene riskile, kuna ta ei saa ots-otsaga kokku.
Mina ausalt öelda ei kujuta ette ARKi erakätes. Minu teada ei ole autoregister ka teistes riikides erakätes. See on asutus, kelle käes on väga palju konfidentsiaalset infot. Liiatigi tuleb meil veapunktisüsteem -- autoregister peab töötama politseiga käsikäes. Ei saa autoregister ilma politseita, ei saa politsei registrita. Need on sellised struktuurid, mille puhul mina ei kujuta ette, kuidas nad toimima hakkavad, kui ARK on erakätes.
Olen ausalt öelda natuke imestunud, et selline altkäemaksujuhtum üldse võimalik on, nagu ÄP kirjutas. Ma tean, kuidas autoregistris juhiloa vormistamine käib: seal on nii mitu inimest, allkirja, paberit mängus, lausa kollektiivsed allkirjad all. Kogu kontor peab olema ära ostetud, sel juhul on see võimalik.
Riiklik süsteem on parem. Kui juhilubasid välja andma, autosid registreerima ja ostu-müüki vormistama hakkab erafirma -- kardan, et see ei ole see, mida me tahaks. Ohud ongi just selles, et seal on nii palju sellist infot, mida riik peaks kaitsma ja hoidma. Samal ajal on ka nii, et kõik tüübikatsetus, kõik need tehnilised probleemid ja see suur pinu euronõudeid, mida peab jälgima, seda suudab teha riik, mitte erafirma.
Autoregister koostab kava korruptsiooni tõkestamiseks
Keskregistri nõudel vallandati eile Enn Luur
Kapo tuvastas möödunud aastal 1,6 miljonit krooni korruptsioonitulu
ARK kui korruptsiooni kasvulava ? erastada!
Juhiluba saab osta 3000 krooniga
Meeli jäi vahele juba autokoolis
Luuri kolleegid Pärnu ARKist ei tea midagi
Ministrid tahavad põhjalikku puhastust
Kuidas võidelda korruptsiooniga?
Pärnu ARK ja politsei pistiseskeemi lülid

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 13.12.24, 22:19
S&P Global Ratings agentuur tõstis Freedom24 ja Freedom Holding Corp. tütarettevõtete krediidireitinguid
Rahvusvaheline reitinguagentuur S&P Global Ratings tõstis Freedom24 kaubamärki omava Freedom Finance Europe Ltd. pikaajalist krediidireitingut B-tasemelt B+-tasemele.

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele