• OMX Baltic0,12%269,88
  • OMX Riga−0,13%874,27
  • OMX Tallinn0,19%1 726,29
  • OMX Vilnius−0,08%1 041,63
  • S&P 5000,35%5 969,34
  • DOW 300,97%44 296,51
  • Nasdaq 0,16%19 003,65
  • FTSE 1001,38%8 262,08
  • Nikkei 2250,68%38 283,85
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%108,68
  • OMX Baltic0,12%269,88
  • OMX Riga−0,13%874,27
  • OMX Tallinn0,19%1 726,29
  • OMX Vilnius−0,08%1 041,63
  • S&P 5000,35%5 969,34
  • DOW 300,97%44 296,51
  • Nasdaq 0,16%19 003,65
  • FTSE 1001,38%8 262,08
  • Nikkei 2250,68%38 283,85
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%108,68
  • 15.06.04, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Veebilehe külastajate analüüs aitab turunduses

Pärast veebilehe loomist hakatakse seda küll haldama ja värske infoga täiustama, kuid küsimusele lehekülje vaatajate arvu kohta vastata ei osata, sest puuduvad vastavad andmed. Miks aga teha tööd, kui te ei tea, kas sellest ka kasu on?
Veebilahenduse efektiivsuse üheks oluliseks mõõdupuuks on kodulehe külastamist puudutava statistika analüüs. Kuna tegemist on suhteliselt tehnilise valdkonnaga, on soovitav pöörduda serverteenusepakkuja poole ning koos temaga leida viis, kuidas statistikat koguda ning analüüsida.
Kõige lihtsam ning odavam viis oma kodulehe külastajate arvu teadasaamiseks on programmijupp, mida nimetatakse lugejaks (rohkem tuntud ingliskeelse nimetuse all counter). Tõsi, see on ka kõige vähem efektiivne ning kui silmas pidada professionaalsust, siis ka suhteliselt mõttetu. Lugeja on kodulehele seatud graafiline või tekstipõhine nupp, mis iga kord, kui külastaja mingile konkreetsele lehele läheb, uuendab andmeid lugeja teenusepakkuja kaudu. Iga lugeja päring tähendab lehe laadimist ehk külastust.
Lugejaid kasutatakse massiliselt eelkõige eraisikute veebilehtedel. Seda tingib tasuta kättesaadavus ? lugejateenuse pakkujaid on sadu ? ning lihtne paigaldus (väike koodijupp igale lehele). Kui kodulehekülg koosneb mitmest alamlehest, tuleb lugeja paigutada absoluutselt igale lehele.
Kuigi lugejaid on tehniliselt arendatud ning nende abil on võimalik koguda külastaja kohta eri infot (päritoluriik, tema arvuti ekraani resolutsioon, kasutatav operatsioonisüsteem jms), siis professionaalsele kasutajale jääb lihtsast graafilisest lugejast väheseks. Lisaks pole selle usaldusväärsus just kuigi kõrge. Andmete analüüsiks peaks iga päev mingil konkreetsel kellaajal lugeja tulemusi vaatama ning neid eraldi kirja panema. Väga ebamugav!
Kui kasutada professionaalset serveripakkuja teenust, genereerib server kindlasti automaatselt ka logifaili, kuhu salvestatakse kõik kodulehe külastajate tehtud külastused ning palju lisainfot. Tegemist on puhtalt statistiliste andmetega ? salvestatakse konkreetse lehekülje külastus, külastuse kellaaeg, kodulehel viibinud inimese liikumine lehel, külastaja arvuti IP-aadress, mille järgi määratakse külastaja päritoluriik jms. Serveri statistika lugemiseks on vaja kasutada teadjamate inimeste abi.
Üheks võimaluseks on serverisse paigaldada veebipõhine logifaili analüsaator, mis analüüsib faili automaatselt ning kuvab tulemuse veebilehena.
Üheks populaarsemaks veebipõhiseks analüüsijaks on Analog. See on tasuta leviv programm, mida on võimalik konfigureerida ning üles seada eksperdi abiga. Analogiga sarnanev programm on samuti tasuta leviv Webalizer. Mõlemat kasutatakse ohtralt. Näiteid nende kasutamise kohta Eestis vaadake kõrvalolevast tabelist.
Teine viis serveri logifaile analüüsida on need salvestada ning uurida eraldi programmiga. Populaarsemad on Webtrendsi erinevad analüsaatorid. Need sisaldavad väga palju konfigureerimisvõimalusi, samuti on genereeritud raporteid hõlbus salvestada.
Logifailidega peaks tegelema siis, kui lehekülje külastatavuse uurimine on organisatsiooni jaoks väga tähtsal kohal. Niinimetatud visiitkaardi tüüpi ehk ettevõtte kohta minimaalselt infot andva kodulehe külastusstatistikat ei ole tavaliselt põhjust kuigi põhjalikult uurida, piisab vaid kasutajate hulga hindamisest.
Kui aga suur osa ettevõtte ärist on suunatud just internetti, on analüüsimine üks olulisemaid asju. Kindlasti ei maksaks analüüsimist teha sekretäri järjekordseks ülesandeks. Andmete kogumine ning raportite tegemine võib paigaldatud tarkvaraga küll lihtne olla, ent analüüsi peaks teostama firma toodete ning teenustega väga tihedalt seotud isik. Kindlasti on kodulehe analüüsimine oluline turundusinimestele. Tähtis on leida seoseid veebikeskkonna külastatavuse ning ettevõtte suhtekorraldus- ja turundustegevuse vahel.
Analüüsimisest on rohkem kasu, kui erinevatel ajaperioodidel tehtud raportid salvestatakse, vajadusel on võimalik uurida trende ning muutusi. Kindlasti tuleb analüüsile suuremat tähelepanu suunata siis, kui toimumas on veebikeskkonda tutvustav reklaamikampaania. Oluline on mõista, et andmete kogumisest ning analüüsimisest on kasu siis, kui seda tehakse pika aja vältel ning regulaarselt. Nii on võimalik näha muutusi, ennustada arenguid ning võtta vastu õigeid otsuseid.
Logifailid võivad arvutis võtta esmalt päris palju ruumi. Keskkond, mida külastab nädalas 6000 erinevat kasutajat, võib endas peita 200 megabaidi suurust logifaili, mis hõlmab statistikat kõigest viimase seitsme päeva kohta. Serverit on võimalik aga konfigureerida ka nii, et logifail pakitakse kokku, mille tulemusena väheneb selle maht üle 15 korra. Analüüsiprogrammid oskavad andmeid lugeda ka pakitud failidest. Logifaile on aga alati võimalik pärast allalaadimist serverist kustutada ning arhiveerida need näiteks CD-ketta peale. Aastaid hiljem võib tekkida vajadus vaadata ajas tagasi ning võrrelda tollast külastust tänasega.
Kui kodulehel kuvatakse bännereid, on kindlasti vaja tegeleda ka bänneristatistika kogumisega. Selleks on vaja kasutada head bännerimootorit, mille paigaldamine omakorda nõuab tehnilisi oskusi ning tuleks jätta professionaalide teha. Kasutamiseks ning bännerite haldamiseks aga pole erilisi tehnilisi oskusi vaja.
Üks populaarsemaid tasuta levivaid bännerimootoreid on phpAdsNew, mis hoolitseb ise statistika kogumise, bännerite õigeaegse kuvamise ning kuvamise lõpetamise eest. Kui bännereid kuvatakse veebilehe kõigil alamlehtedel, on võimalik bänneristatistika järgi hinnata ka külastuste hulka ? suurenenud bännerite kuvamiste arv tähendab suurenenud külastuskordade arvu. Siiski on bännerimootorid eelkõige bännerite statistika kogumiseks, mitte külastajate hulga hindamiseks. q

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 29.10.24, 11:59
Üürnikust omanikuks: Tallinna südalinnas on müüa piiratud kogus esinduslikke büroopindasid
Kuna ärikinnisvara arendatakse reeglina vaid üürimiseks, on endale A-klassi büroopinna ostmine harvaesinev võimalus, mida edukal ettevõttel tasub väga tõsiselt kaaluda, rõhutab Tallinna südalinnas paikneva Büroo 31 müügijuht Taavi Reimets ning lisab kogemusele tuginedes, et omanikuna tekib kasu nii kohe kui ka kaugemas tulevikus.

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele