Majandus- ja kommunikatsiooniminister Edgar Savisaar tegi avalduse, milles süüdistab Eesti Raudtee enamusosanikku BRSi hinnapressingus.
Järgneb Savisaare avaldus:
”Ärimees Jüri Käo kommentaaris on midagi segamini aetud. Mitte meie ei soovinud ilmtingimata raudteed osta, vaid BRS soovis seda müüa ja käis meile raudteeaktsiaid pakkumas. Meie astusime läbirääkimistesse BRSi ettepanekul, mitte vastupidi. Seniste läbirääkimiste tulemusi eilne valitsuse kabinetiistung ka arutas ja võttis vastu täiesti sisulise otsuse - Eesti riik soovib selle omanike poolt müüki pandud raudteed tagasi osta, kuid loomulikult ei tee me seda mistahes hinnaga ja mistahes tingimustel. Valitsus leidis, et raudtee aktsiate eest küsib BRS liiaga. MKMi ekspertide poolt läbiviidud hinnaanalüüs näitab raudtee aktsiate maksumuseks 500 miljonit krooni vähem kui BRS nõuab. Sellest valitsus lähtuski.
Pakkusime BRSile täiendavaid läbirääkimisi vähemalt kolmes küsimuses.
Esiteks, nende täiendavate tingimuste osas, mis BRS seob müügitehinguga. Muuhulgas nõuab BRS, et riik loobuks ka tulevikus kõigist võimalikest nõuetest Eesti Raudtee senise nõukogu ja juhatuse liikmete vastu, hoolimata õiguslikest alustest. Riigilt tahetakse ka kinnitust, et ostu-müügi tehingu sõlmimisel ei teostaks riik riigivõimu, vaid astuks eraõiguslikesse suhetesse. Ainuüksi asjaolu, et selle tehinguga tahetakse lõpetada erastamisleping, mis on oma sisult põhiliselt avalik-õiguslik, teeb raudteeaktsiate ostu-müügi lepingu sõlmimise avalik-õiguslikuks teoks, seega teostatakse sellega ka riigivõimu. Kompromissi saavutamine nende nõudmiste osas tähendab kindlasti täiendavaid läbirääkimisi.
Teiseks, nende nõudmiste osas, mis riik on esitanud Eesti Raudtee või BRSi vastu. Peame silmas erastamislepingus sätestatud investeerimiskohustuse rikkumist, nõuet aktsiakapitali suurendamiseks, kahjunõuet seoses Eestile määratud leppetrahviga EU poolt kuna Eesti Raudtee ei pidanud kinni Phare programme projekti tingimustest.
Kolmandaks, ostu-müügi tehingu hinna suhtes, kui BRSil on täiendavaid argumente nende poolt nõutud hinna põhjendamiseks.”
BRSi omanikud on Savisaare sõnul raudteelt juba küllalt teeninud ja selle ostu juba tasa teinud.
Seotud lood
Rahvusvaheline reitinguagentuur S&P Global Ratings
tõstis Freedom24 kaubamärki omava Freedom Finance Europe Ltd. pikaajalist krediidireitingut B-tasemelt B+-tasemele.