• OMX Baltic−0,45%271,67
  • OMX Riga−0,16%862,52
  • OMX Tallinn−0,44%1 726,94
  • OMX Vilnius0,28%1 066,75
  • S&P 5001,09%5 930,85
  • DOW 301,18%42 840,26
  • Nasdaq 1,03%19 572,6
  • FTSE 100−0,26%8 084,61
  • Nikkei 225−0,29%38 701,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%107,41
  • OMX Baltic−0,45%271,67
  • OMX Riga−0,16%862,52
  • OMX Tallinn−0,44%1 726,94
  • OMX Vilnius0,28%1 066,75
  • S&P 5001,09%5 930,85
  • DOW 301,18%42 840,26
  • Nasdaq 1,03%19 572,6
  • FTSE 100−0,26%8 084,61
  • Nikkei 225−0,29%38 701,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%107,41
  • 23.02.06, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Sõiduplaanid teeb raal

Tallinna ühistranspordiliinide sõiduplaanid koostatakse spetsiaalse sõiduplaanide koostamise programmiga Pikas, mille abil on võimalik koordineerida erinevate liinide sõidugraafikuid ja viia kokkulangevused väljumisaegades miinimumini.
Mõned kokkulangevused on tingitud liinide erinevast pikkusest, intervallist liinil ja vajadusest tagada liinisisene ühtlane intervall. Sõiduplaanist kinnipidamine sõltub suuresti tee- ja liiklusoludest, ummikutest, avariidest, fooride ja ülekäiguradade rohkusest, raudteeülesõitudest jne. Kuna autode arv Tallinnas iga aastaga suureneb, muutub ühistranspordi graafikujärgse liikluse korraldamine üha keerulisemaks.
Tööpäeva tipptundidel on trammi- ja trolliliinide intervallid 3-6, olulistel bussiliinidel 5-8 minutit. Et ühistransport suudaks seejuures sõiduplaanidest kinni pidada ja üksteisele selgasõitmist vältida, tuleb luua ja rakendada ühistranspordi prioriteedisüsteem. Praegu toppavad ühissõidukid üldises liiklusvoos ning korralikult koostatud sõiduplaanid ei taga iseenesest ühistranspordi normaalset toimimist.
Sõidukid võivad peatustesse saabuda täpsusega +/- 2 minutit, varem väljuda pole lubatud. Graafiku järgimist kontrollib transpordiamet ja vedajad, vahelejäänud juhte karistatakse. Rikkumiste fikseerimiseks ja olukorra parendamiseks on vaja teada ühissõiduki liininumbrit, garaažinumbrit, kellaaega ja peatuse nime. Siis on võimalik esitada vedajale ja juhile konkreetne pretensioon.
Mitmed Tallinna ühistranspordipeatused töötavad väga suure koormusega (nt Vabaduse väljak, Estonia, Kunstiakadeemia, Mustakivi). Need on suured sõlmpeatused, mis tagavad sõitjatele minimaalse jalavaevaga maksimaalselt mugavad/rohked ümberistumise võimalused. Peatuskohti on aga vähe ja need on lühikesed pikkade busside jaoks.
Tipptundidel töötab liinidel maksimaalne võimalik arv liigendbusse ja bussironge. Muul ajal kasutatakse pikki busse kas sõitjate rohkuse korral või vajaliku intervalli hoidmiseks.
Autor: Tiit Siimon

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 10.12.24, 12:39
Riigi IT-majad ohustavad sektori ekspordivõimet
Riigi loodud IT-majad pakuvad erasektori IT-ettevõtetele järjest rohkem konkurentsi. Võisteldakse tööjõuturul, IT-firmadel on oht muutuda tööjõurendi pakkujateks, selgitavad saatekülalised Äripäeva raadios.

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele