Ekspress Grupp läheb börsile, saades
seeläbi ainsaks Baltimaades noteeritud meediakontserniks. See samm on eriline
arvestades, et tegemist on esimese meediaaktsiaga turul, kus valdavalt esindatud
traditsioonilised tegevusvaldkonnad nagu toidutööstus või pangad. Teisalt saab
avalikust börsiettevõttest meediafirma puhul veelgi enam rääkida sõltumatusest -
ajakirjanduse nurgakivist.
Ekspress Grupp lisandub Läänemere piirkonnas tuntud börsiettevõtetest meediafirmade reale, kus ees ootamas näiteks soomlaste Sanoma, norralaste Schibsted või poolakate Agora. Teisalt jälle on need kõik ettevõtted piisavalt erinevad ja võrreldamatud. Mainigem siin kas või Ekspress Grupi oluliselt väiksemat varade mahtu võrreldes Skandinaavia kontsernidega ning tunduvalt odavamat aktsiahinda võrreldes poolakatega. Siis juurde tulevad veel erinevad piirkondlikud meediatraditsioonid ning meediagruppide tegevusvaldkonnad, mis otseselt ei kattu. Ja mis tavainvestorile kõige arusaadavam - Eesti suurim trükimeedia kontsern, mille tooteid tarbib üle 60% siinsest elanikkonnast, tegutseb ta oma silme all ja on noteeritud kohalikul börsil.
Kurss Balti turule
Hans H. Luige poolt loodud Ekspress Grupp on 17 aastaga laienenud nädalalehe Eesti Ekspress kirjastajast miljardikäibega kasumlikult tegutsevaks kontserniks, mis lisaks ajalehtede ja ajakirjade väljaandmisele tegeleb online-kirjastamisega, omab Eesti suurimat kojukandega tegelevat ettevõtet ning oma trükikoda, pakub kataloogide ja infotelefonide näol infoteenuseid. Lisaks kuulub gruppi Eesti suurim raamatute jae- ja hulgimüüja. Oleme juba asunud tegutsema ka Leedu turul. Edasine laienemine Baltimaades on ka börsile mineku põhjus. Lisaks on paratamatu online-meedia valdkonna edasine areng ja tähtsustumine ning kasvavad vastavad investeeringumahud.
Miks peaks investor valima esimese omamaise meediaaktsia? Laiemalt vaadates on meediatööstus areng tihedalt seotud majanduskasvuga. Eesti ja teiste Baltimaade majanduse kasvupotentsiaal on hea. Meediaturule on reeglina uutel tulijatel raskem siseneda kui vanadel olijatel edasi laieneda. Kasvuruumi on küllaga ka reklaami osas: Eestis kulutatakse reklaamile viis korda vähem kui seda on ELi keskmine näitaja. Inimeste soov saada infot on pidevalt suurenemas - ükspuha, kuidas ka sisu edastada. On see siis ajaleht või arvutiekraan, Ekspress Grupp teenib iga kontakti pealt.
Ekspress Grupi keskselt vaadates on plussiks erinevate üksuste vaheline koostöö ning kontroll kogu teenuste ahela üle - seda alates kirjastamisest kuni kojukandeni. Grupi ettevõtted tagavad juurdepääsu kõikidele peamistele sihtrühmadele, mis suunata turundust ja loob võimalused reklaamitellijatele. Ekspress Grupi edukalt töötav tegevusmudel ja lihtne juhtimisprotsess on kohandatav ka lähiturgudel. Praegu on referentsina ette näidata senine tegevus Eesti ehk grupi kasumlikkuse järjepidev paranemine viimastel aastatel. Mullu oli kontserni käive auditeerimata andmeil 931 miljonit krooni ja puhaskasum 94 miljonit krooni.
Läbipaistvus on voorus
Börsiettevõte on avalik ja läbipaistev ettevõtte, meediaväljaandeid omava kontserni puhul tooks aktsiate noteerimine juurde uusi, erinevaid omanikke ja seeläbi peaks olema tagatud ajakirjanduse veelgi suurem sõltumatus. Mis olekski meediafirma puhul veel olulisem? Tegemist on tundliku et, mitte öelda ausa kodanikuühiskonna kestmise põhiküsimusega. Meenutagem siinkohal kasvõi Oliver Kruuda loodud uut meediaettevõtet, mille väljaannete erapooletuse on avalikkus kahtluse all juba enne nende nägemist.
Veel läbipaistvusest. Ma leian, et võrreldes teiste börsiettevõtetega on Ekspress Grupp seda rohkem juba oma tegevusvaldkonna tõttu. Väikeinvestor ei pruugi mõne tööstus- või meelelahutusettevõtte tulemustest aimu saada enne kui aktsionäride üldkoosolekul. Meediafirma puhul pruugib investoril vaid ajaleht lahti lüüa ja reklaamileheküljed kokku lugeda. Meie käekäik on kõigil pidevalt silme ees lehepaberil või Internetis vilkumas.
Olge hea, Eesti oma esimene meediaaktsia on turul.