Õiguskantsler Allar Jõks peab vajalikuks
distsiplinaarkaristuse määramist Harju maavanemale Värner Lootsmanile Sakala
keskuse ehitusloa puuduliku järelevalve eest.
Jõksi hinnangul on maavanem järelevalve teostamisel rikkunud seadust ja hea halduse tava. Õiguskantsler saatis täna Vabariigi Valitsusele seisukoha ning materjalid maavanema suhtes distsiplinaarmenetluse alustamise osas otsuse langetamiseks, teatas õiguskantsler.
Õiguskantsler kontrollis, kas Harju maavanem on teostanud Tallinna Linnaplaneerimise Ameti poolt 25. oktoobril 2006 Sakala keskuse lammutamiseks antud ehitusloa üle järelevalvet seadusega ettenähtud ulatuses. Allar Jõks leiab, et maavanem ei ole hinnanud ehitusloa sisulist õiguspärasust ning on seeläbi rikkunud Vabariigi Valitsuse seaduses ettenähtud järelevalve pädevust ja hea halduse tava. Vastavalt Vabariigi Valitsuse seadusele on maavanema pädevuses kontrollida kohaliku omavalitsuse üksikakti vastavust põhiseadusele, seadusele ja muule seaduse alusel kehtestatud õigusaktile.
"Maavanem ei ole üldse hinnanud ehitusloa vastavust detailplaneeringule, mida ta kindlasti oleks pidanud tegema", ütles Allar Jõks. "Detailplaneeringule vastavus on ehitusloa üks kõige tähtsam materiaalse ehk sisulise õiguspärasuse tingimus. Ehitusluba on sisuliselt õiguspärane, kui ta vastab seadusest ja detailplaneeringust tulenevatele sisulistele nõuetele. Maavanem andis hinnangu üksnes formaalsele õiguspärasusele ehk sellele, kas ehitusluba on välja antud pädeva organi poolt ning menetlus- ja vorminõudeid järgides. Maavanem rikkus pooliku järelevalvega selgelt oma seadusest tulenevat kohustust", selgitas õiguskantsler.
Õiguskantsler saatis läinud aasta detsembris maavanemale seisukoha, et maavanem on kohustatud teostama järelevalvet ka kohalike omavalitsuste ametite, sealhulgas ka Tallinna Linnaplaneerimise Ameti üksikaktide üle. Korralduse teostada järelevalvet Sakala keskuse ehitusloa üle andis maavanemale regionaalminister, millest ajendatuna palus maavanem õiguskantslerilt seisukohta maavanema järelevalve pädevuse osas. Maavanemalt olid ehitusloa järelevalvet taotlenud ka AS ETP Grupp, Eesti Arhitektide Liit, MTÜ Hooliv Jätkusuutlik Tallinn ja Demokraatlik-Rahvuslike Jõudude Koostöökoda, leides, et ehitusloa lahendus, mis lubab lammutada Sakala keskuse hoone, ei vasta kehtivale detailplaneeringule.
"Peale kõiki neid avaldusi, peale ägedat avalikku diskussiooni ning kodanikualgatuse äärmuseni viidud võtteid viskuda füüsiliselt Sakala kaitsele võiks maavanema järelevalvemenetlust nimetada järelevalve imiteerimiseks", ei varjanud õiguskantsler nördimust. "Maavanem on silmnähtavalt formaalseid põhjusi otsides ehitusloa sisulisest kontrollimisest vastutustundetult kõrvale hiilinud. Maavanemal oleks tulnud tuvastada, kas ehitusluba vastab ehitusseadusele, täpsemalt detailplaneeringule. Kui detailplaneeringule mittevastava ehitusloa alusel oleks siiski soovitud tegutseda, siis oleks tulnud muuta detailplaneeringut ja avalikkus kaasata, mille käigus oleksid puudutatud huvigrupid ja isikud saanud kaitsta ka oma subjektiivseid õigusi. Kahjuks ei ole asjade tänase käigu juures enam võimalik neid õigusi kaitsta. Kohaliku omavalitsuse tegevuse ja maavanema puuduliku järelevalve tõttu on tagajärjed pöördumatud ja hoone on osaliselt juba kivihunnikuks muutunud. Seetõttu tuleb selgelt ja resoluutselt tõstatada maavanema kui avalike huvide kaitseks ja järelevalveks esmaselt kohustatud isiku konkreetse vastutuse küsimus", rõhutas Allar Jõks. "Avaliku teenistuse seaduse kohaselt on distsiplinaarsüütegu muu hulgas ka teenistuskohustuste süüline mittenõuetekohane täitmine ning selle eest saab ametnikule distsiplinaarkaristuse määrata teda ametisse nimetanud asutus, antud juhul Vabariigi Valitsus".
Seadusest tulenev detailplaneeringu menetlus ning sellesse avalikkuse kaasamine muudab detailplaneeringuga kehtestatava linnaruumi lahenduse õiguspäraseks. Õiguspärane on lahendus, mis on seadusega ettenähtud korras avalikult läbi arutatud, kaalutletud ning kõiki olulisi asjaolusid arvestades ja põhjendatud huve tasakaalustades kehtestatud. "See on üks peamisi põhjusi, miks kohalik omavalitsus ei tohi välja anda planeeringuga vastuolus olevat ehitusluba. Vastasel juhul kaotaks detailplaneering igasuguse mõtte", märkis õiguskantsler.
Põhiseaduse kohaselt teostatakse riigivõimu üksnes põhiseaduse ja sellega kooskõlas olevate seaduste alusel. Riigikohus on rõhutanud, et õigus seaduspärasele haldusmenetlusele on ka osaks õigusest heale haldusele. Hea halduse tava kohustab haldusorganit järgima kõiki kehtestatud menetlusreegleid ja menetluspõhimõtteid, sh uurimisprintsiipi. "Maavanem oleks järelevalve teostamisel seega pidanud kontrollima ja hindama kõiki olulisi asjaolusid. On lubamatu, kui maavanem loobub järelevalvest või piirab omavoliliselt enda kontrolliulatust", ütles Allar Jõks.
Sakala ehitusloa näide on Allar Jõksi hinnangul üks selgemaid kaasusi, kus tõusetub maavanema vastutuse küsimus. "Peame looma pretsedendi, et lõpetada hämar olukord maavanema järelevalve ja vastutuse valdkonnas, kus ebapiisavat regulatsiooni ettekäändeks tuues on olnud võimalik ebasoovitavates küsimustes printsipiaalset järelevalvet mitte teha. Maavanemate politiseerituse tõttu on Sakala keskuse kaasuse puhul jäänud avalikkusele mulje, et toimib erakondlik ringkaitse", märkis Allar Jõks.
Õiguskantsler viis menetluse Harju maavanema järelevalve hindamiseks läbi MTÜ Hooliv ja Jätkusuutlik Tallinn avalduse alusel, kes väljendas rahulolematust, et maavanem ei ole sisuliselt kontrollinud ehitusloa vastavust seadusele.
Seotud lood
AS Uus Sakala esitas Tallinna
kultuuriväärtuste ametile ja muinsuskaitse shy;ametile Sakala kultuurikeskuse
projekti edasiarenduse, mis võtab arvesse kõiki ekspertide poolseid soovitusi ja
säilitab väärtusliku osa olemasolevast hoonest.
Sakala keskuse lammutamine on täies hoos.
Lammutamine algas 5. märtsil.
Muuseumikvaliteediga kunsti on võimalik osta vähem kui poole iPhone’i eest, leiab investor Riivo Anton. “Ma paneks piiri 500 euro peale– sealt on kindlasti võimalik leida häid teoseid, mille järeltulijad saavad pandimajja viia.”