• OMX Baltic−0,45%271,67
  • OMX Riga−0,16%862,52
  • OMX Tallinn−0,44%1 726,94
  • OMX Vilnius0,28%1 066,75
  • S&P 5001,09%5 930,85
  • DOW 301,18%42 840,26
  • Nasdaq 1,03%19 572,6
  • FTSE 100−0,26%8 084,61
  • Nikkei 225−0,29%38 701,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%107,41
  • OMX Baltic−0,45%271,67
  • OMX Riga−0,16%862,52
  • OMX Tallinn−0,44%1 726,94
  • OMX Vilnius0,28%1 066,75
  • S&P 5001,09%5 930,85
  • DOW 301,18%42 840,26
  • Nasdaq 1,03%19 572,6
  • FTSE 100−0,26%8 084,61
  • Nikkei 225−0,29%38 701,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%107,41
  • 29.03.07, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

USA on võrdsetest võrdsem

USA diplomaat Jeffrey Goldstein kirjutas Äripäevas (22.03) avatud taeva leppest. Ta jättis aga märkimata, et USA nõudis endale Atlandi-üleses lennundusleppes mõned konkurentsi piiravad privileegid.
Lepe puudutab ligi poolt maailma lennuliikluse mahust. See lepe asendab vananenud kahepoolseid leppeid Euroopa Liidu liikmesriikide ja USA vahel.
Leppe jõustumine suurendab lennureisijate arvu transatlantilistel lendudel 26 miljoni reisija võrra. See peaks looma 80 000 uut töökohta ja võimaldama reisijatel viie aasta jooksul hoida kokku 12 miljardit eurot.
Avatud taeva leppe läbirääkimised olid Euroopa-siseste vastuolude tõttu keerulised, sest Suurbritannia valitsus üritas kaitsta oma lennukompaniide domineerivat seisundit Euroopa-USA liikluses ja nõudis, et Heathrow' lennuväli jääks leppest puutumata. Seni oli vaid neljal kompaniil õigus lennata Heathrow-USA liinil. Heathrow avatakse konkurentsile 6 kuud pärast leppe jõustumist, 30. märtsil 2008.
Veel hiljuti tohtisid lennukompaniid teenindada Euroopas vaid lende oma kodulennuvälja ja sihtpunkti vahel, kuid nimetatud piirang on juba aastaid kaotatud. Avatud taeva lepe avas Euroopa taeva USA-le, kuid mitte USA oma Euroopa kompaniidele. USA lennukompaniid tohivad nüüdsest opereerida ka ELi siselende, kuid ELi kompaniidel pole lubatud USA siseliine teenindada.
USAs on piiratud kohalike lennukompaniide ülevõtmine välisinvestorite poolt, sest lennundust ja transporti laiemalt peetakse strateegiliselt tähtsaks alaks ning USA on selles valdkonnas tugevalt protektsionistlik. Euroopa lennundusettevõtted on juba ammu soovinud siseneda tulusale ja suurte mahtudega USA siseturule, kuid ka uue avatud taeva leppe raames ei nõustunud USA võrdsete tingimustega.
Läbirääkimised ELi ja USA vahel olid detsembris juba ummikusse jooksmas, kuid siis tegi EL järeleandmisi ning lepe valmis. Praegu on seatud eesmärgiks sõlmida aastaks 2010 lisalepe, mis looks USA ja ELi lennundusettevõtetele võrdsed võimalused. Avatud taeva lepe on aga hea näide, kuidas EL suudab rahvusvahelistel läbirääkimistel ühehäälselt enda eest seista.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 17.12.24, 17:29
Foruse enam kui 10aastane koostöö Viru Keskusega – tehnohooldusest maineka rohesertifikaadini
Turvalisse ja jätkusuutlikku ühiskonda panustav Forus on igapäevaselt abiks paljudele kaubanduskeskustele. Teiste hulgas Viru Keskusele, mis on Eesti külastatuim ostu- ja meelelahutuskeskus. Forus hoolitseb juba enam kui kümme aastat kõikide tehnosüsteemide eest, teeb elektritöid ning hooldust. Lisaks on aidanud LEED-sertifitseerimisel ja üüripindade ümberehitustöödel.

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele