Alates 1. jaanuarist 2008 hakkab EMT
klientide kõnede eest tasu küsima minutipõhise arvestuse alusel.
Seni arvestas EMT Eesti-siseseid kõnesid sekundipõhiselt ehk klient maksis täpselt nii mitme sekundi eest, kui kõne kestis, välismaale helistamisel kehtib minutipõhine arvestus juba praegu. Uuest aastast aga tuleb kõikide kõnede eest maksta täisminutite hinna, teatas EMT.
„See, kui palju arved muutuvad, sõltub kliendist. Enim kaotavad need, kes kipuvad tegema väga lühikesi kõnesid, need, kes pärast kõne lõppu veel tagasi helistavad ja midagi lisada tahavad, nt helistavad ja ütlevad „Oh, ma unustasin sulle öelda, et …“,“ selgitas EMT avalike suhete juht Kaja Pino.
Pino sõnul on raske öelda, kui palju võiks EMT arvestuspõhimõttest võita. „Tõenäoliselt mitte eriti. Usume, et kliendid korrigeerivad oma kõneharjumusi ja ütlevad kõik vajaliku ühes kõnes ära, sest edaspidi maksab üks minutine kõne vähem kui kolm 20sekundist,“ arvas ta.
30. augustist kehtima hakanud minutipõhine arvestus väliskõnede puhul ei ole Pino sõnul ettevõttele kuigipalju lisatulu toonud. „Me küll arvasime, et välismaiste kõnede Euroopa tariifid, mis on senistest madalamad, panevad inimesi rohkem helistama, aga hüppelist tõusu ei ole olnud,“ rääkis ta.
Varem oli väliskõnede arvestus EMT sõltuvalt riigile nii sekundi- kui ka minutipõhine. Mingit klientide helistamisharjumuste muutumist ettevõte Pino sõnul täheldanud ei ole. Samas märkis ta, et selliste muudatuste mõju saab hinnata pikema aja järel. „Võtab aega, enne kui muutusi näha saab,“ lisas ta.
EMT põhjendab kõne pikkuse arvestamispõhimõtete muutust sellega, et mobiilside hinnad on pidevalt langenud, nii et praegu ei olegi enam mõtet kõnesid sekundi täpsusega mõõta. „Lisaks muudab uus süsteem arveldamise meie jaoks lihtsamaks,“ lausus Kaja Pino.
EMT kõnesidevaldkonna ärijuht Jüri Kriisemanni sõnul näeb mobiilioperaator üldist trendi minutipõhise maksustamise poole, seda nii riikidevahelises kui riigisiseses arvelduses. „Olulise tulevikutrendina võib välja tuua ka mobiilsidevaldkonna liikumise internetist tuttava maksustamisviisi poole, kus ka minutite mõõtmist enam ei toimu ning klient maksab ainult fikseeritud kuutasu,” ütles ta.
Mobiilioperaatori teatel ei avalda arveldussammu muutus keskmise kliendi arvele olulist mõju. „EMT teenindab 759 000 klienti ja suur osa neist tunnetab arveldussammu muudatust tõenäoliselt minimaalselt,” märkis Kriisemann. „Keskmine kõnepikkus EMT võrgus on praegu minuti piiri peal, nii et keskmise kõne puhul lisandub arvele ainult mõni sent.”
Kõige vähem puudutab arveldussammu muudatus pakette või kõnekaarte, kus omavahel räägitakse tasuta. Lepingulises POP-paketis saab laps lapsevanemale helistada endiselt tasuta, tasuta räägivad omavahel ka POP kõnekaardid ning Simpel kõnekaart saab jätkuvalt EMT numbritele tasuta helistada pärast esimese kõneminuti täitumist.
Euroopas kasutavad minutisammuga arveldust näiteks Soome Sonera, Rootsi Halebop ning Ungaris Vodafone, T-Mobile ja kõnekaart Jazz.
Operaatorid, kes sarnast hinnastusmudelit kasutavad, toovad peamise argumendina välja selle, et taoline mudel soodustab pikemat suhtlemist.
Seotud lood
Mobiilioperaator Bravocom leiab, et EMT
kava hakata uuest aastast kõnede eest tasu küsima minutipõhiselt on klientide
suhtes ebaõiglane ega kavatse seniselt sekundipõhiselt arvelduselt üle minna,
teatas ettevõte.
Tehnokratt Henrik Roonemaa kirjutab oma
ajaveebis, et tema mobiiltelefoni arve tõuseb EMT uue hinnaarvutussüsteemi järgi
ligi poole võrra.
Elisa Eesti juht Sami Seppänen leiab, et
EMT otsus muuta kõne hinna arvutamise süsteemi tõstab operaatori klientide
arveid 30% võrra.
Sideameti peadirektor Ando Rehemaa sõnul on
EMT otsus kõnede hinnastamine minutipõhiseks muuta vaba valik, mida seadusega ei
reguleerita.
Arvutipargi renditeenus on mugav, säästlik ja (tuleviku)kindel. Green IT tegevjuht Asko Pukk usub, et ettevõtete äriline fookus peab alati olema enda põhitegevusel, sektoril, mida teatakse peensusteni, et olla konkurentidest paremad – just selleks vajaliku aja ja raha renditeenus vabastab.