Silberauto Eesti AS Mercedes-Benzi
sõiduautode Eesti müügijuht Allan Kaldoja sõnul tuleks saastemakse kehtestamine
efektiivsema tulemuse saavutamiseks suunata lõpptarbija asemel hoopis
tootjale.
„Üldreegel ja õige tee siin on see, et maksudega motiveeritakse just tootjaid ja suursaastajaid, mitte lõpptarbijat. Idee selle taga on lihtne - kui toodetakse vaid vähesaastaval viisil ja vähesaastavat kaupa, polegi tarbijal võimalust saastavat kaupa valida,“ ütles Kaldoja. Kaldoja on seisukohal, et keskkonnaprobleemide ennetamise ja lahendamisega tegelemine on oluline.
„Lõpptarbijale saastemaksu kehtestamist aga ei pea ma otstarbekaks. Kui seda siiski teha, siis pigem viisil, mille tulemusel oleks näiteks autoostja motiveeritud ostma vana (kasutatud) ja keskkonda saastava auto asemel uut ja vähemsaastavat autot,“ rääkis müügijuht.
Küsimusele, millal Eestis võiks kehtestada saastemaksu, vastas Kaldoja: „Ma arvan, et sellise maksu kehtestamine ei oleks otstarbekas ega ole ka nähtavas tulevikus reaalne.“
Saastemaksu abil suurte autode väljavahetamist väiksemate ja säästlikumate vastu on Kaldoja sõnul reaalne, kuid tegelikult suuremate hulkade mõjutamisel sõltub paljugi maksu suurusest. „Kui parlament peaks kehtestama raske saastemaksukoormuse autode lõppkasutajatele, siis ilmselt võiks see inimeste tegevust mõjutada küll,“ ütles müügijuht ning lisas „Samas tuleb siin arvestada, et suurema saastemääraga on vanemad autod ning uuematest suure mootoriga autod. Seega tabaks maks just väiksema ning suurema sissetulekuga inimesi, kes vastavaid autosid kasutavad. Kuna suurema sissetulekuga inimese jaoks on lisamaksuga toimetulek ilmselt väiksem probleem, tabaks sellise maksu kehtestamine valusalt ennekõike kasutatud autoga sõitvat väiksema sissetulekuga inimest.“
Silberauto Eesti OÜ müügijuht jääb kindlale seisukohale, et maksustada tuleb tootjaid ning lisas kohe juurde, et seda juba tehakse ka.
Vaatamata vajadusele säästa keskkonda ja sõita ökonoomsete autodega käis Silberauto sõnul 2007. aasta suur maasturite ost. Eelmine aasta oli võrreldes 2006. aastaga väga edukas: kõik müüdavad maasturibrändid Mercedes-Benz, Jeep, Dodge ja Mitsubishi suurendasid müüki tunduvalt. Ettevõtte teatel suurenes maasturite müük 2007. aastal võrreldes sellele eelnenud aastaga vähemalt 20%.
AMTEL andmetel osteti 2006. aasta jooksul kokku 3780 maasturit, 2007. aasta lõpuks oli soetatud maasturite koguarv ligi 2000 eksemplari suurem. 2007. aastal soetati 5695 erinevat maastikuautot.