Sarnase süsteemi algeid kasutab Soome autode maksustamise süsteem alates selle aasta algusest.
Meil praegu selliseid makse karta pole, sest rahandusministeeriumi maksupoliitika osakonna peaspetsialist Meelis Laube kinnitusel otsustati, et automaksu väljatöötamist plaani ei võeta.
Üks õigemaid kehtib aga alates detsembrist Prantsusmaal. Seal kehtestati bonus-malus- süsteem, mis põhineb CO2 emissiooni reguleerimisel.
Süsteem iseenesest on lihtne: bonus ehk soosiv maks rakendub autodele mille CO2 on alla 130 g/km kohta ja malus ehk lisamaks rakendub autodele mille CO2 näit on rohkem kui 160 g/km kohta.
Eraldi boonus tuleb veel neile inimestele, kes uut autot ostes oma vähemalt viisteist aastat vana neljarattalise mahakandmisele annavad.
Autod mille emissioonid on 130-160 g/km kohta on neutraalses tsoonis ja neid maksud ei puuduta.
Maksule võib veel lisanduda autotootjapoolne summa, mille ta trahvina on kaela saanud.
Nimelt peavad tootjad oma müüdud autode keskmise CO2 näidu aastaks 2012 saama 130 g/km kohta. Vastasel juhul ootavad neid trahvid, mille peab kinni maksma loomulikult lõpptarbija.
See tähendab aga lisaks niigi juurde tulevatele maksudele suurema näiduga autodele ligi neljakümne tuhande krooni suurust hinnalisa. Mis omakorda tähendab, et tootjad peavad hakkama rohkem ökonoomsemaid autosid müüma. On ju teada fakt, et neil paneb vorsti leivale siiski kallima otsa maasturite ja luksuslikemate autode müük, kus katted suuremad.
Mis võib aga saada Hummerist ja Cadillacist, kel üldse polegi väikeautosid?
Õnneks koonduvad nad General Motorsi nimetaja alla, kelle seisukoht on selline, et General Motorsil on oma toodete keskkonnamõju vähendamiseks olemas keskpika perspektiiviga strateegia, mis võimaldavad vähendada CO2 heitmeid kütuse tootmis- ja tarbimistsükli tervikarvestuses, ning elektrisõidukite ja vesinikupõhiste kütuseelementidega sõidukite laiemat kasutuselevõttu.
Samuti edastas General Motors: "Meie eesmärk on aidata vähendada sõidukite CO2 heitmeid - kuid selleks on vaja poliitilist raamistikku, millega kehtestatakse sobivad tähtajad ning tagatakse, et tooted jäävad kõikidele Euroopa tarbijatele taskukohaseks."
Praegu on Euroopas CO2 näitudelt esirinnas Prantsuse tootjad eesotsas Peugeot'ga.
Meie Peugeot esinduse, Kommest Auto juhi Raido Toonekure sõnul ta väga suurt vajadust selle seaduse järele praegu ei tunne, küll on asi inimeste suhtumises.
Probleem ise on tegelikult selles, et autode poolt õhku paisatav CO2 on võrreldes tehaste ja muude teguritega kaduvväike, miks siis autotootja kallale minnakse?
Seda seletab Toonekurg nii, et autostumine on kasvav nähtus ja seda on vaja juba praegu reguleerida, sest viieteist aasta pärast võib olla juba liialt hilja.
Seotud lood
Kui 2015. aastal tuli Spotifys lauale idee Discover Weekly funktsiooni loomiseks, ei olnud ettevõtte asutaja sellest eriti vaimustuses. Sellele vaatamata oli töötajatel piisavalt autonoomsust funktsiooni edasi arendada, luues seeläbi ülipopulaarse toote. CVKeskus.ee uuris Eesti tippjuhtidelt Kai Realolt ja Toomas Tamsarelt, kuidas mõjutab juhtimiskultuur töötajate lojaalsust ja tööandja ihaldusväärsust.