Hansapanga pressiesindaja Kristi Künnapase
sõnul on SEB-l kaardikopeerijatega rohkem probleeme kui Hansapangal. Siiski
loobus Künnapas hiljem oma seisukohast, sõnades, et tegu on
probleemiga, millega tuleb rinda pista kõikidel pankadel.
aripaev.ee-sse saabus vihje, et viimaste nädalate jooksul on Tallinna Hansapanga sularahaautomaatidest avastatud neli kurjategijate poolt paigaldatud kaardiinfokopeerimise seadet ehk skimmerit. Vihje kohaselt on pangakoodie kopeerimisseadmeid avastatud Tallinna Kaubamaja ja Vabaduse väljaku sularahaautomaatidest.
Uurides vihje vettpidavust Hansapangast, selgus, et tõepoolest on seda viimase nädala jooksul ettetulnud, kuid mitte neljal vaid ühel korral.
Hansapanga pressiesindaja Kristi Künnapas lükkas aripaev.ee-sse saabunud vihje pooleldi ümber, sõnades, et avastatud on, vaid üks rikutud sularahaautomaat. Künnapas pidas vajalikuks ära märkida, et probleemid skimmeritega kimbutavad hoopis SEB panka.
„SEB on skimmeritega rohkem probleeme kui meil,“ sõnas Künnapas.
Uurides Künnapase väidet SEB pressiesindaja Silver Vohu käest, ilmnes, et Künnapase väide oli alusetu, kuna ka neil skimmeritega erilisi probleeme esinenud ei ole.
„Skimmingu puhul on tegemist pankadeülese probleemiga, kuna kopeerimisseadmeid võidakse paigaldada väga eri tüüpi masinatele, kus saab kasutada pangakaarti (sularahaautomaadid, automaattanklad jne)," ütles Vohu.
Vohu sõnul on kopeerimisjuhud Eestis väga haruldased, samas tuleks kõikide pankade klientidel tähelepanu pöörata järgmistele punktidele.
„Esiteks tuleks kaupmeeste juures makstes jälgida, mida teenindaja kaardiga teeb. Teisisõnu, kaarti peaks kasutama ainult selleks ettenähtud kaarditerminalis. Kaarditehing peaks olema sooritatud kaardivaldaja juuresolekul. Sularahaautomaatides kaardi kasutamisel tasub jälgida, kas pangaautomaat näeb välja tavapärane, ega seda ei ole lõhutud, auke puuritud vms, samuti ega sellel ei paikne kahtlasi kõrvalisi elemente nagu uued ebatavapärased välised seadmed, väljaulatuvad juhtmed jms. Kõigist kahtlustest tuleks kliendil viivitamatult pangale teada anda, selleks otstarbeks on tavaliselt automaadil kirjas number, kuhu helistada,“ soovitas Vohu.
Peale Silver Vohu kommentaari, mõtles aga Hansapanga pressiesindaja Künnapas ümber ning otsustas oma varem väljaöeldud seisukohast taganeda.
„Ma arvan, et minu hinnang nagu oleks SEBil viimasel ajal olnud rohkem probleeme skimmeritega, oli mõnevõrra ekslik. Tegu on probleemiga, millega tuleb rinda pista kõigil pankadel,“ kirjutas Künnapas meilitsi.
Seotud lood
Kuna maailmas on kasvamas kaardiandmete ja
PIN-koodide varastamise tendents, paigaldavad Sampo ja Nordea Pank
sularahaautomaatidele anti-skimmingu ehk kaardi magnetribalt kaardiandmete
kopeerimise ja PIN-koodi varastamise vastased seadmed.
Eestist varastatud pangakaartide andmetega
on märtsi lõpus tehtud Rumeenias ligi 150 000 krooni eest tehinguid.
Tarkvaraarendajale Merada on turvalisuse tagamine ühtviisi oluline nii uue tarkvara kirjutamisel kui ka küberrünnaku ohu minimeerimisel oma ettevõttele. Viimase jaoks tehakse koostöös Teliaga regulaarselt turvanõrkuste kontrolli.