Riigikontroll uuris, kuidas on hanked
korraldatud omavalitsustes ning pakub ühe ideena välja maakondlikul tasemel
nimekirjade loomist usaldusväärsetest ehitusettevõtjatest.
Enamik auditeeritud omavalitsusi kiitis mõtte heaks ning Viljandi linnavalitsus teatas, et neil on selline nimekiri juba olemas ning sinna kuulub 17 Viljandimaa ehitusfirmat. Seevastu Sillamäe ja Maardu linnaametnike hinnangul oleks selline nimekiri mõttetu ning võiks vaid kaaluda nimekirja tegemist neist ehitusfirmadest, kes on riigihangetel rikkunud kohustusi lepingute täitmisel.
Auditist ilmnes ka kurioosumeid. Näiteks ei eelistanud osa omavalitsusi mitte kõige soodsamaid pakkumisi, vaid hinnalt kõrgemaid, sest kartsid kõrgemaid pakkumisi teinud firmade poolt riigihangete vaidlustamist ning seega kogu protsessi takerdumist.
Paikuse lasteaia köögi laiendamisel ja renoveerimisel tehti ca 2,35 mln krooni ulatuses töid lepingu alusel, mille objektiks oli veevarustuse tsentraaltrassi ning majaühenduste ja kanalisatsiooni ehitustööde tegemine. Valla esindajate selgituse kohaselt oli lepingu objekt sattunud hankelepingusse juhuslikult ühest varem sõlmitud lepingust.
Maardu linnaametnikud aga sõlmisid kohaliku sotsiaalmaja ehitajaga lepingu, kus ehitajale tööde valmimistähtaja lükkumise eest oli ette ette nähtud trahviks 0 krooni.
Sauga vald sai PHARE eelstruktuurivahenditest Sauga aleviku soojatrassi rekonstrueerimiseks 591 666 krooni, millele oleks lisandunud valla omafinantseering. Pakkumismenetluse tulemusel saadud odavaim pakkumine osutus aga prognoositust kordades kallimaks, ületas oluliselt valla võimalused ja eraldatud euroraha tuli tagasi maksta.
Otepää vald aga muutis esialgset lipuväljaku, külastuskeskuse, paviljoni ja promenaadi ehitamiseks sõlmitud hankelepingut (maksumus 10,75 mln ilma km-ta) juba mõned päevad pärast selle sõlmimist, jaotades ühes riigihankes sisaldunud tööd kaheks etapiks. Hiljem ei olnud riigihanke võitnud Facio Ehituse AS enam esialgselt pakutud hinna eest nõus teise etapi töid tegema, mistõttu otsustati hankeleping lõpetada. Seega jäi selles riigihankes sisaldunud töödest tegelikkuses ca 5,7 mln krooni ulatuses kokkulepitud töid tegemata ning nende tegemiseks kulus Otepää vallal hiljem oluliselt rohkem raha.
Riigikontrolli hinnangul ei suuda paljud väiksemad omavalitsused täita riigihangete seaduses esitatud nõudeid, seda just vajaliku know-how puudumise tõttu koha peal. Ka ei suudeta seada hangete läbiviimisel hankijatele piisavalt täpseid nõudeid, mistõttu valminud ehitised ei vasta alati kvaliteedile, mida omavalitsused tegelikult soovinuks. Samuti pole omavalitsused suutnud vastu seista ettevõtjate survele tõsta ehitushindade kallinemisele viidates tööde hindu. Riigikontrolli arvates on paljude valdade ja linnade sisekontrollimeetmed nii nõrgad, et ei suuda tagada ehitushangete läbipaistvust.
Seotud lood
Riigikogu võttis täna, 13. märtsil, 76
poolthäälega vastu riigihangete seaduse muutmise seaduse, millega muutuvad
lõdvemaks hangetel osalejatele esitatud tingimused.
Riigihangete ameti peadirektor Ülo Sarv
ütles põllumajanduse registrite ja informatsiooni ameti (PRIA) kahtlast
makaronihanget kommenteerides, et vahel ei vasta juriidiline korrektsus
sisulisele õiglustundele.
Kuna ärikinnisvara arendatakse reeglina vaid üürimiseks, on endale A-klassi büroopinna ostmine harvaesinev võimalus, mida edukal ettevõttel tasub väga tõsiselt kaaluda, rõhutab Tallinna südalinnas paikneva
Büroo 31 müügijuht Taavi Reimets ning lisab kogemusele tuginedes, et omanikuna tekib kasu nii kohe kui ka kaugemas tulevikus.