BLRT-le on tööpuuduse kasv Skandinaavias ja
mujal mõjunud positiivselt, sest paljud väga head spetsialistid on Soomest
ja Rootsist Eestisse tagasi tulnud, rääkis BLRT Grupi
kommunikatsioonidirektor Anu Hallik.
Hallik ütles, et kuna BLRT on viimastel aastatel maadelnud tööjõupuudusega, mõjub praegune majanduslik olukord sellele probleemile leevendavalt. "Siiski on endiselt raskusi nõudlike Skandinaavia klientide tellimuste täitmiseks oskustööjõu leidmisega," selgitas Hallik ja lisas, et rongitunnelite, sillakonstruktsioonide ja avamererajatiste valmistamiseks sobivad ainult maailmatasemel parimad spetsialistid, kellel on vastav haridus, mitmeaastane kogemus ning vajalikud sertifikaadid. See on praegu aktuaalne teema, kuna Skandinaavia riikide valitsused on kuulutanud välja mitu infraprojektide hanget, millest BLRT Grupp on võitnud näiteks Stockholmi kesklinna rongitunneli ehituse hanke.
Kommunikatsioonidirektor märkis, et nõudlus on kahanenud enamikul turgudel. "BLRT Grupi üheks suurimaks probleemiks on enamiku meie sihtturgude valuutade odavnemine, mis teeb tootmise Eestis Eesti krooni euroga seotuse tõttu märgatavalt kallimaks – 30% on odavnenud Poola, Rootsi, Venemaa ja Suur Britannia valuutad ning Norra kroon isegi 40%, Norra on aga meie jaoks päris suur ja oluline turg," selgitas Anu Hallik. "Hinnanguliselt seisab maailmas 30% laevastikust kaupade veo vähenemise tõttu," lisas ta. Tõsi küll, merevedude olukord on võrreldes aasta algusega mõnevõrra stabiliseerunud, ütles Hallik.
BLRT Grupi uuteks klientideks on eeskätt Skandinaavia – Rootsi, Taani valitsused infrastruktuurihangetega, mis on ka ettevõttele üheks oluliseks uueks suunaks. "Üritame hoida ka seniseid kliente, kuid näeme nende raskusi," märkis Hallik ja lisas, et laevaehituses ei kirjutatud mais maailmas mitte ühtegi uut lepingut ja osa maailma laevastikust seisab jõude. "See aga tähendab omakorda laevaremondi vajaduse langust, mida tunneme ka meie," ütles kommunikatsioonidirektor.
Mis puudutab aga laevaehitust, siis BLRT valitud sektoris – kuni 100 m reisiparvlaevad ja spetsiaallaevad – on olukord suhteliselt normaalne ja tellimusi on, rääkis Anu Hallik ja selgitas, et spetsiaallaevad ja sellega seonduvad teised metallkonstruktsioonid lähevad põhiliselt tuuleenergiasektorisse, kus langust veel ei ole. "Äsja valmis Balti ajaloo kalleim laev, mis hakkab Saksamaa rannikust 80 km kaugusele meretuuleparki ehitama, analoogilisi projekte on töös veelgi ja käivad ka läbirääkimised uuteks tellimusteks." märkis ta. Hallik ütles, et majanduslanguse tõttu on hinna konkurentsispüsimine veelgi raskem: kui seni valiti ehitaja kolme kriteeriumi alusel: hind, kvaliteet ja tähtaeg, siis nüüd määrab kõik hind.
Hallik tõi välja, et oluliseks kitsaskohaks on praegu projektide finantseerimine. "On tunda, et klientidel on sellega raskusi, turul pakutav raha on suhteliselt kallis ja lühiajaline," teadis kommunikatsioonidirektor, lisades, et laevanduse projektide tasuvusaeg eeldaks pikemaid krediidilepinguid. "Eestis on ka probleemiks transiidi vähesus, mis sai alguse juba enne majanduslangust. Seetõttu käib meie piirkonnas ka vähem laevu."
Tema hinnangul on BLRT suurimaks turuks viimasel ajal kujunenud Saksamaa oma meretuuleenergia projektidega. Suuremad ekspordimaad on traditsiooniliselt ka Skandinaavias, kus ettevõtte juhtiv turg on Norra, aga ka Rootsi, Soome, Taani, lisas ta.
"Planeerime lõpetada selle aasta kasumlikult, kuigi nii käibe kui ka kasumi osas on eelmise aastaga võrreldes oluline langus," rääkis Anu Hallik ja lisas, et BLRT annab aru, et nii head ajad, nagu oli mõni aeg tagasi, ei tule niipea, maailm on muutunud ja sellega tuleb kohaneda. "Töötame efektiivsuse, kvaliteedi ja töökultuuri tõstmise nimel, jätkame ka investeeringuid kaasaegsetesse tehnoloogiatesse."
Seotud lood
BLRT osaleb Stockholmi veealuse
metrootunneli ehituses, tellimuse maksumus on 150 miljonit Eesti krooni.
BLRT Grupi strateegia- ja arendusjuhi
Andrei Nassonovi sõnul mõjutab likviidsusprobleemidega klient ka ettevõtet
ennast.
BLRT Grupi käive 1. kvartalis vähenes
eelmise aasta sama perioodiga ligi 30%. Seoses sellega on ainult nendes BLRT
Grupi tütarettevõtetes, kus toimus müügimahu vähenemine, vähendatud palgafondi
10-15%.
ASi BLRT Grupp kasum ulatus eelmisel
aastal 762 miljoni kroonini, kasvades aastaga üle 50 protsendi. Ettevõtte käive
suurenes ligi kolmandiku võrra.
Föderaalreservi kolmapäevane pressikonverents valmistas investoritele üllatuse ning kulla hind sööstis järsult alla. Kas kujunemas on hea ostukoht?