Jaemüügi vähenemine jaanuaris aastataguse ajaga võrreldes kümnendiku võrra tähendab 13 kuu väikseimat kukkumist.
Eelmise aasta detsembris alanud jaemüügi languse aeglustumine jätkus ka tänavu jaanuaris, teatab statistikaamet.
Jaanuaris oli jaekaubandusettevõtete kaupade jaemüük 4 miljardit krooni. Kaupade jaemüük vähenes 2009. aasta jaanuariga võrreldes enamikul tegevusaladel, välja arvatud toidukaupade, jookide ja tubakatoodete jaemüügile spetsialiseerunud kauplustes ning apteegikaupade ja kosmeetikavahendite kauplustes. Nende kaupluste müügi kasvule avaldas mõju 2009. aasta madal võrdlusbaas.
Kaupade jaemüügi langust mõjutasid jaanuaris enim tööstuskaupade kauplused, kus jaemüük vähenes 2009. aasta jaanuariga võrreldes 15%. Tööstuskaupade kauplustes on langus viimaste kuudega võrreldes oluliselt aeglustunud. Märkimisväärselt on paranenud müük muudes spetsialiseeritud kauplustes, kus müüakse arvuteid ja nende lisaseadmeid, fotokaupu, raamatuid, sporditarbeid, mänge ja mänguasju. Neis kauplustes vähenes jaemüük aastases võrdluses viiendiku, samas kui detsembris oli vastav langus veel 35%. Mõnevõrra aeglustus ka langus spetsialiseerimata tööstuskaupade kauplustes ning majatarvete, kodumasinate, rauakaupade ja ehitusmaterjalide kauplustes.
2009. aasta detsembris alanud jaemüügi aeglustumine toidukaupade kauplustes jätkus ka tänavu jaanuaris. Jaemüük vähenes neis eelmise aasta jaanuariga võrreldes 6%.
Võrreldes eelmise kuuga vähenes jaekaubandusettevõtete kaupade jaemüük püsivhindades 19%. See on tavapärane langus, mis järgneb detsembris toimunud jõulude ja aastavahetuse suurmüükidele. Samas sesoonselt ja kalendaarselt korrigeeritud andmete põhjal suurenes jaemüük eelmise kuuga võrreldes 3%.
Jaekaubandusettevõtete müügitulu oli jaanuaris 4,9 miljardit krooni, millest kaupade jaemüük andis ligi 85%. Eelmise aasta jaanuariga võrreldes vähenes müügitulu jooksevhindades 7%, eelmise kuuga võrreldes 16%.
Toidukaupade ja arstimite müügilangus on peatumas
muutus võrreldes jaanuariga 2009 (%)
Toidukaupade, jookide ja tubakatoodete jaemüük spetsialiseeritud kauplustes 24
Farmaatsia- ja meditsiinikaupade, kosmeetika ja tualetitarvete jaemüük 6Jaemüük spetsialiseerimata kauplustes, kus on ülekaalus toidukaubad, joogid ja tubakatooted -7Kasutatud kaupade jaemüük kauplustes, muu jaemüük väljaspool kauplusi -7Tegevusalad kokku -10Jaekaubandus, v.a mootorsõidukid ja mootorrattad -10Mootorsõidukite ja mootorrataste hulgi- ja jaemüük ning remont -13Mootorsõidukite, nende osade ja lisaseadmete müük -13Tekstiiltoodete, rõivaste, jalatsite ja nahktoodete jaemüük -15Mootorikütuse jaemüük spetsialiseeritud kauplustes -17Jaemüük muudes spetsialiseerimata kauplustes -19Majatarvete, kodumasinate, rauakaupade ja ehitusmaterjali jaemüük -19Jaemüük muudes spetsialiseeritud kauplustes -20Mootorsõidukite hooldus ja remont -23Jaemüük posti või interneti teel -23
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!
Seotud lood
„Ühe kuu andmete põhjal on muidugi ohtlik kaugeleulatuvaid järeldusi teha, aga eks see langustempo aeglustumine on ju pigem ikkagi hea märk,“ kommenteeris jaekaubandusstatistikat SEB makroanalüütik Hardo Pajula.
Tamro Eesti juht Tarvo Vaasa ütles, et ravimite müük on jaanuaris tõesti pisut kasvanud, kuid pani selle sesoonsete haiguste ning allahindluste arvele.
Uuringu firma AC Nielseni andmetel langes jaemüük 2009. aasta detsembris 9,3% ja jaanuaris 5,4%, statistikaameti andmetel langes spetsialiseerimata kaupluste, nagu Prisma jt suuremad poed, müük jaanuaris 7%.
Prisma juht Janne Lihavainen ütles Äripäevale, et võrreldes eelmise aasta lõpuga on jaekaubanduse olukord tõesti paranenud.
Viimase kümnendi jooksul on tubakasektori muutused olnud üsna dramaatilised. „Mis tähendab, et järgmise 10-15 aasta jooksul kaovad sigaretid ja need asendatakse teaduspõhiste alternatiividega neile, kes otsustavad suitsetamisega jätkata,“ ütles Philip Morrise välissuhete juht Kai Tammist. Sama moodi on muutunud ootused personalile, otsustavaks on saanud õigete hoiakute evimine.