• OMX Baltic0,31%281,08
  • OMX Riga−0,54%874,29
  • OMX Tallinn0,23%1 767,81
  • OMX Vilnius0,29%1 093,73
  • S&P 5000,16%5 918,25
  • DOW 300,25%42 635,2
  • Nasdaq −0,06%19 478,88
  • FTSE 1000,72%8 310,08
  • Nikkei 225−0,94%39 605,09
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,97
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%105,94
  • OMX Baltic0,31%281,08
  • OMX Riga−0,54%874,29
  • OMX Tallinn0,23%1 767,81
  • OMX Vilnius0,29%1 093,73
  • S&P 5000,16%5 918,25
  • DOW 300,25%42 635,2
  • Nasdaq −0,06%19 478,88
  • FTSE 1000,72%8 310,08
  • Nikkei 225−0,94%39 605,09
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,97
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%105,94
  • 24.05.10, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Tulevikus valik oluliselt ahtam

Euroopa toidutootjad on tõsiselt mures jaekaubandust vallutanud private label'i ehk jaekettide omatoodete pealetungi pärast. Euroopa Toiduliidu (CIAA) eelmisel töökoosolekul leiti, et private label'ite laialdane levik on probleem kõikides ELi riikides, see pärsib tootearendust, innovatsiooni ja konkurentsivõimet toidutööstuses.
CIAA on ellu kutsunud töögrupi, et probleemi lahendada ja juhtida riikide valitsuste tähelepanu konkurentsiseadusele. CIAA töögrupp alustab protsessi laialdase uuringuga, kuhu kaasatakse Holland, Ungari, Prantsusmaa, Itaalia, Saksamaa, Inglismaa ja Hispaania. Erilist tähelepanu pööratakse levinumatele private label'i tootegruppidele, milleks on piimatooted, hommikusöögid ja konserveeritud või külmutatud juur- ja puuviljad.
Tarbijale soodsat hinda pakkuvate private label'ite levik on esmapilgul hea kõigile osapooltele: tootjad toodavad, jaekett müüb ja tarbijad saavad soodsa hinnaga tooteid. Samas on see tegevus ohtlik, sest sellisel võimalikult väikse kuluga tootmisel puudub eesmärk areneda. Tootearendus jääb soiku ja lõppkokkuvõttes võib senise kirju valiku asemel olla müügil kahte sorti jogurtit: roosat ja kollast.
Praeguses olukorras on tootja tootearendaja ja konkurents teiste tootjatega sunnib leidma ja katsetama uusi tehnoloogiaid. Kuigi toitumine on sama vana kui inimkond ise, ei ole näha, et arengud toiduainete tootmises pidurduma peaksid. Tarbijale loob see rohkem valikuid ja sellisel juhul saab olla tarbija lõplik hinna määraja. Kui poes müüakse ainult omatoodetena valmistatud roosat või kollast jogurtit, jääb müüjale ainuõigus hinda määrata.
Seega on praegu eluterves konkurentsis tarbija eelistust taotlemas tootjad, kes tegelevad tervikuna nii tootmise, tootearenduse, kui ka turundamisega. Private label'ite levikul saab kohalikust tootjast ainult alltöövõtja, kelle Maarjamaal toimiv tehas peab konkureerima samalaadse tehasega maailma kuklapoolel. Tarbijal puudub sel juhul võimalus valida, kas ta tahab kohalikust toorainest kohalikus majandusruumis toodetud toitu või eelistab mõnd tundmatut tootjat.
Säärases olukorras võib meid tabada karm veendumus, et hommikuse võileiva peale ei saa valida Hiirte juustu, Saaremaa juustu ja Edami vahel, vaid valik on ühe või teise jaeketi juust, mille tootmisprotsessist meil aimugi pole. Loomulikult ei pruugi private label'i levik olla nii drastiline kui näide kahe jogurtiga, siiski seavad jaekettide omatooted tootjad nõrgemasse seisu. Nende arendustöö tulemusena valminud uudistooteid saavad suurkorporatsioonid hõlpsasti kopeerida ja neil puuduvad väiketootja kuluartiklid toote turundamisel, kuna nad reguleerivad keskkonda, kus tarbija otsuste tegemise hetkel viibib.
Kokkuvõttes näeb CIAA private label'ite laialdases levikus ohumärke ja on alustanud laialdasi aktsioone, et sellele juhtida riikide valitsuste tähelepanu.
Tarbijatel on aga juba praegu õigus nõuda kaubanduskettidelt rohkem infot nende omatoodete päritolu kohta ja loomulikult avaldada kaubanduskettidele mõju, eelistades tuntud tootjate kaubamärke.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 17.12.24, 17:29
Foruse enam kui 10aastane koostöö Viru Keskusega – tehnohooldusest maineka rohesertifikaadini
Turvalisse ja jätkusuutlikku ühiskonda panustav Forus on igapäevaselt abiks paljudele kaubanduskeskustele. Teiste hulgas Viru Keskusele, mis on Eesti külastatuim ostu- ja meelelahutuskeskus. Forus hoolitseb juba enam kui kümme aastat kõikide tehnosüsteemide eest, teeb elektritöid ning hooldust. Lisaks on aidanud LEED-sertifitseerimisel ja üüripindade ümberehitustöödel.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Äripäeva TOPid

Tagasi Äripäeva esilehele