Peatselt 90% ulatuses Eesti riigile kuuluv Estonian Air on sügavas kahjumis, ütles peaminister Andrus Ansip riigikogus.
"Möödunud aastal me pidime panema raha selleks, et aktsikapitali suurendada Estonian Airis. Sel aastal on kahjumi tootmine jätkunud ja ka möödunud aasta lõppes küllalt ulatusliku kahjumiga, mille tagajärjel on kogu aktsiakapital praegu nulliks muutunud," rääkis ta.
"Ja nüüd me oleme valiku ees! Kas öelda, et lõpetame investeerimise sellesse ettevõttesse, las ta läheb pankrotti, või siis ütleme, et meile läheb lennuühendusi Tallinna ja muude Euroopa linnade vahel hädasti vaja ja et me jätkame investeerimist rahvuslikku lennukompaniisse. Valitsus valis selle teise tee," põhjendas peaminister riigikogus lennufirma enamusosaluse ostmist.
Estonian Air alandas tänavu jaanuaris pilootide ja stjuardesside palka kolmandiku võrra. "Üldisest majandusolukorrast tulenevalt ja oluliselt vähenenud nõudluse tõttu on Estonian Air otsustanud tähtajaliselt vähendada lendava personali töötasu, kuna meil ei ole kolmekuiseks perioodiks täismahus tööd pakkuda. Paralleelselt on töötajatel õigus vähendada samas mahus oma tööaega," rääkis Estonian Airi president Andrus Aljas toona Äripäevale.
Tema sõnul kaaluti eelnevalt läbi ka kõik muud võimalused. "Sealhulgas töötajate arvu vastavusse viimine töömahu hulgaga ehk siis töökohtade koondamine, aga kuna praegune olukord on kahtlemata ajutine, siis ei ole meie heade töötajate koondamine kuidagi põhjendatud," selgitas Aljas jaanuaris.
Samas ei nimetanud ta isegi mitte suurusjärku, kui palju raha õnnestub paarikuulise palgalangetamisega Estonian Airil säästa.
Estonian Air sai 2008. aastal 170 ja 2007. aastal 52 miljonit krooni kahjumit. Firma oli viimati kasumis 2005. aastal.
Seotud lood
Sõlmitud leppe kohaselt jääb Estonian Airist 10% SAS-ile ja 90%-lise osaluse saab Eesti riik. Riik peab suurendama omakapitali 280 miljoni võrra ja lennufirma maksma SASile tagasi ka 115,5miljonilise laenu.
Estonian Airi nõukogu esimehe, AS Cresco ainuomaniku Olev Schultsi väitel proovis ta SASilt tolle osaluse Estonian Airis välja osta, kuid tulutult.
Äripäevale teadaolevalt peab majandusministeerium eesotsas Juhan Partsiga Tallink Grupiga läbirääkimisi, et
reederid Estonian Airi enamusosaluse ostaks.
SASi president Mats Jansson teatas kirjas
peaminister Andrus Ansipile, et likviiduskriisi sattunud Estonian Air vajab
hiljemalt pühapäevaks rahasüsti, mida SAS nõustub tegema vaid Eesti riigi
osaluse saamisel lennufirmas.
Rahvamassid, ekstreemsed ilmastikuolud, elektrikatkestus, probleemid tehnikaga, vara lõhkumine, veekogude lähedus ja keelatud esemed – need on vaid mõned näited, millega tuleb arvestada ühe ürituse turvalisuse tagamisel. Iga turvapartner peab kõikvõimalikud stsenaariumid läbi mõtlema, mis võib juhtuda ning mis võib minna valesti. Vahel võib pisieksimus ühe meeldiva koosviibimise hetkega rikkuda.