Statistikaameti teatel suurenes jaemüük detsembris 2009. aasta sama kuuga võrreldes püsivhindades 5%. Eelmise aasta kokkuvõttes vähenes jaemüük aasta varasemaga võrreldes 4%.
Spordikaupade müüja OÜ Rademar juhi ning osaniku Margus Juksari kinnitusel suurenes nende müük detsembris üle 30% , võrreldes aasta varasemaga. "Eelkõige põhjustas detsembri väga head müüki korralik talveilm. Mingil määral võib-olla ka eurole üleminek," selgitas ta.
Sporditoodete müüki hakkab talv tema sõnul mõjutama novembri lõpus. "Kui 3-4 aastat järjest ei ole olnud korraliku talve, siis ikkagi igas peres leidub inimene, kellel on vaja välja vahetada jope, talvesaapad, kindad, mütsid. Raha ei ole kuhugi kadunud, inimesed teevad ratsionaalseid otsuseid ja on ettevaatlikud," rääkis ta.
Enne eurot läks kõvaks ostmiseks. OÜ Flex Sülearvutikeskus jaemüük kasvas detsembris 38%. Firma juhatuse liikme Reinar Ploomi arvates võis suurema ostmise põhjus olla euro tulek. "Minu meelest osteti ka kinnisvara rohkem ja osteti ka arvuteid rohkem, sest arvati, et euro toob kõrgemad hinnad," selgitas ta.
Ploomi sõnul mõjutab nende müüginäitajat ka see, et inimesed, kes majanduskriisi ajal uut arvutit ei ostnud, peavad nüüd selle lõpuks välja vahetama.
Juku Mänguasjakeskusi omava Jukat Eesti OÜ turundus- ja väljapanekujuhi Helen Vihtoli kinnitusel kasvas nende jaemüük detsembris tänu paremale kaubavalikule ja turundustegevusele. "Selgelt oli näha trend, et inimesed panustavad kvaliteeti, ja see tõi kaasa ka käibe suurenemise," kommenteeris ta.
Vihtol lisas, et ettevõtet mõjutas oluliselt ka nende Lego kaubamärgi sisenemine Baltimaade turule ja väga agressiivne turundustegevus, mis kajastus ka mänguasjakeskuste müügis.
Mänguasjamüüja ootab käibe kasvu. Jaanuar algas Jukat Eestile hästi ning ka eurole ülemineku mõju oli pigem positiivne. "Samas toonitan, et kaupmeestel on võrreldes 2009. aastaga laovarud otsakorral ning enam ei tehta hüperallahindlusi, mis müügitulu vähendasid," lisas Vihtol. Tema sõnul käib sisseost ja laovarude majandamine täpsemalt. "2011. aastalt ootame üldises mõttes positiivset arengut ning vähemalt kümneprotsendist tõusu," lisas Jukat Eesti turundusjuht.
Rademari juhi Juksari ütlusel kukkus nende müük jaanuaris, mis oli aga ootuspärane. "Võrreldes eelmise aasta jaanuariga, mis oli super kuu, on müük 30% väiksem," rääkis ta. "Olles kaubanduses üle kümne aasta, siis mingeid üllatusi siin ei ole," lisas ta.
Juksari sõnul ei tabanud pärast krooni ega euro paralleelkäibe perioodi lõppu inimesi eurošokk, aga selge on see, et pärast esimest palgapäeva hakkas nii mõnigi mõtlema nende numbrite peale täpsemalt.
Juksari kinnitusel prognoosivad nad selleks aastaks müügi kasvu 5-7%. "Sellega võib väga rahul olla, aga sõltub sellest, kas tööpuudus hakkab aasta teisel poolel vähenema või mitte," märkis ta. Juksar lisas, et suvekuudel on müük neil tavaliselt hea.
Ostuhuvi hakatakse realiseerima. Flex Sülearvutikeskuse juhatuse liikme Ploomi sõnul oli jaanuar suhteliselt hea, mis näitab, et masu on ilmselt läbi saamas. "Kuna majanduskriisi ajal ei ostetud eriti, siis vahetatakse nüüd arvuteid rohkem välja," lausus ta. "Pigem on ostuhuvi kogu aeg olnud, aga nüüd hakatakse seda realiseerima," märkis Ploom.
Järgnevatel kuudel on oodata seniste arengute jätkumist. Euro mõju jaekaubanduse mahtudele ei ole veel selge, kuid tõenäoliselt mingit tuntavat negatiivset mõju see ei ole olnud. Väikestena näivad eurohinnad ning asjaolu, et tõenäoliselt eelistati nii mõnelgi juhul oma viimastest sularahakroonidest vabanemiseks vahetamise asemel kulutamist, võisid mõjutada tarbimist esialgu positiivses suunas.
Seotud lood
“Meie naaber on agresiivsem, karta ei tule”
Peaminister Kristen Michal sõnastab 2025. aastaks Eestile kolm eesmärki, mille eest lubab seista: aasta lõpuks on Eesti kaitse hästi kindlustatud, majandus on konkurentsivõimelisem ja bürokraatiavabam ning kasvab, ühiskondlik debatt on lugupidav ja arukas.