Selle aasta jaanuar ja veebruar näitasid, et tarbija ei hoia eurot rahakotis ja on tarbimislainel - euro tulek on joogitarbimist kasvatanud. Sellelt suundumuselt ennustan, et joogituru maht kasvab müüdud liitrite osas 4-5% eelmise aasta 1% asemel. Eelmisel aastal müüs A. Le Coq kokku 108,4 miljonit liitrit jooke, mis teeb iga eestimaalase kohta imikust raugani 81 liitrit aastas. Euro tulekuga on näha kaubanduses hinnakampaaniate vähenemist - inimesed ei tunneta uue rahaga n-ö tava- ja kampaaniahinna erinevust, sest hinnad on eurodes väiksed ja hinnamuutus komakohas ei jää silma.
Joogitootja perspektiiv - toorainehinnad laes, konkurents tiheneb veelgi. Joogitootjatele tuleb see aasta kindlasti raske ja tiheda konkurentsiga, seda mitmetel põhjustel.
Esiteks on kõigi oluliste tootmissisendite hinnad mitu korda tõusnud. Jättes kõrvale õlle, mille tooraine tõusis juba eelmisel aastal, on paljude mittealkohoolsete ja alkohoolsete jookide toorainehinnad tõusnud minimaalselt 50% ning prognoos näitab edasistki kasvu.
Alustame suhkrust, mille hinnatõus mõjutab mahlade, karastusjookide ja siidri tootmist. Kuna tooraine hind on tõusnud 50% ja see jätkub, kajastub see mingil hetkel ka joogihindades. Arvan, et mahlakategooria läbimüük aastal 2011 langeb tervikuna, sest mahla toormehinnad on tõusnud kõige enam. Kallinevad ka siider ja karastusjoogid, sest nende baastooraineks on mahl.
Joogitööstust mõjutab ka nafta hinnatõus, mis on seotud plastpudeli tooraine hinnaga. Praegu "mängib" toorme hinnatõus tootjate taluvuspiiril - kui kaua jõuavad tootjad madalamaid hindu hoida -, kuid mingil hetkel tooraine kallinemisest tingitud hinnatõus tuleb. Usun, et see jääb 2-4% piiridesse ning tarbijad seda muutust eurodes väga ei tunneta.
Prognoosin ka konkurentsi tihenemist joogitööstuses, sest vahetult enne tarbimise positiivset kasvutrendi püüavad turule siseneda uued tulijad.
Ilma teevad uued joogikategooriad, tooted ja pakendid. Tarbimise kasvufaasis, kus inimesed on ostude suhtes positiivselt meelestatud, võidavad need tootjad, kes suudavad üllatada nii tootearenduslikult kui ka turunduslikult. Sellesse valdkonda investeerib A. Le Coq 2011. aastal 2,5 miljonit eurot.
Tootjad panustavad üha enam valdkondadesse, kus varem turgu ei nähtud. Näiteks loome uue, väga lahja alkoholi kategooria ja toome turule 2,9% lahja õlle ning alkoholivaba siidri. Õlleturul on tootjad välja tulnud rahvusvaheliste õllemaitsete tutvustamisega, pea ühel ajal tõi A. Le Coq turule tšehhi tüüpi õlle Pils ning Saku iiri õlle.
Seotud lood
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.