• OMX Baltic0,12%269,88
  • OMX Riga−0,13%874,27
  • OMX Tallinn0,19%1 726,29
  • OMX Vilnius−0,08%1 041,63
  • S&P 5000,35%5 969,34
  • DOW 300,97%44 296,51
  • Nasdaq 0,16%19 003,65
  • FTSE 1001,38%8 262,08
  • Nikkei 2250,68%38 283,85
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%108,68
  • OMX Baltic0,12%269,88
  • OMX Riga−0,13%874,27
  • OMX Tallinn0,19%1 726,29
  • OMX Vilnius−0,08%1 041,63
  • S&P 5000,35%5 969,34
  • DOW 300,97%44 296,51
  • Nasdaq 0,16%19 003,65
  • FTSE 1001,38%8 262,08
  • Nikkei 2250,68%38 283,85
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%108,68
  • 07.04.11, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Elektriautoga helgesse tulevikku

Siiani ei ole Teslal õnnestunud kasumit teenida, kuid autotootja võtmemudel Tesla S-klass tuleb müüki plaanide kohaselt alles 2012. aastal. Nii et kõik on ootel - kas läheb õnneks või mitte? Küsimus ei ole isegi niivõrd nõudluses. Huvitavam on toote tulevane rentaablus ning kas sellel õnnestub hõivata piisavalt suur nišš turul. Teisest küljest paistab esimene samm selles valdkonnas juba tehtud olevat: mitme suure tegija olemasolu sektoris kõneleb sellest, et puhta energia pooldajate jaoks on see tööstusharu, mitte mäng. Samas on see veel täielikult välja kujunemata haru. Mõne viimase kuuga on elektriauto loomisest teatanud mitu suurtootjat.
Ei hakka siin analüüsima Tesla konkurentsivõimet elektriautode turul (usun, et turgu jätkub kõigile), võrdlema erinevaid tootjaid, mudeleid ja tehnilisi näitajaid. Tahaks jõuda selgusele riskides ja eelistes investoritele ja isegi spekulantidele, rääkida hinnasihtidest ja ajamastaapidest, kuid alguses anname sõna skeptikutele.
Tesla aktsia hinna kukkumist ootavate "karude" argumente uurides tulid päevavalgele küll mõned skeptilisust äratavad asjaolud, kuid neid alahinnata ka ei saa. Vaatame üle skeptikute argumendid ja vastuargumendid neile.
Tesla eesotsas seisab autode maailmast kauge inimene. Skeptikuid teeb murelikuks, et Teslat juhib PayPali looja Elon Musk. Nii see on, Musk osales PayPali süsteemi loomises selle algstaadiumis. Kuid 2002. aastal lõi ta kosmoserakette Falcon tootva ettevõtte SpaseX ja on selle peadirektor, mistõttu ei saa öelda, et tehnika talle võõras on.
Pealegi tegeleb Muski meeskonnas turunduse ja müügiga tõeline staar George Blankenship firmast Apple. Peaaegu kõik kõrgemad juhid on varem töötanud sellistes ettevõtettes nagu Google, Mazda, Ford, Toyota, GM, Audi, BMW, Youtube. Meeskonna professionaalsuses ei tasu kahelda.
Väidetavalt rahastatakse Teslat riigieelarvest. Minu arvates on see isegi positiivne märk. Tarbija saab auto odavamalt kätte, ent ettevõte ei kannata sellise "allahindluse" tõttu.
Ettevõttel on ainult üks mudel. See maksab üle 100 000 dollari. S-mudel ei ole veel turule tulnud. See juhtub lähikuudel ning juba on sõlmitud auto müügilepingud. Paljud on maksnud ka 5000 dollari suuruse ettemaksu ja ootavad auto tarnimist.
Siiani on ettevõte olnud kahjumis. 2009. aastal oli kahjum 55 miljonit dollarit, 2010. aastal 155 miljonit. Kahjumid on seotud suurte kulutustega tootmise käivitamisel. Usun, et need on täiesti põhjendatud ja isegi kasulikud ettevõtte konkurentsivõime säilimise seisukohast.
Väiksed autotootjad ei jää turule püsima. Elektriautosid tootvate Nissani, Chevrolet', Volvo taustal võib Tesla oma konkurentsivõime kaotada, mis on tõepoolest tõsine riskifaktor.
Mudeli S rentaablus on madal. Nädalapäevad tagasi teatasid firma esindajad, et iga mudel - ka S-klass - on tulutoov. Vaatame, mida arvab turg, mis on juba arvestanud kõiki argumente Tesla aktsia noteeringus.
Aktsia langus peatunud. Lühikese aja jooksul pärast Tesla aktsia avalikku esmaemissiooni kallines aktsia kümnete protsentide võrra, misjärel kõikus hind pikemat aega 18 ja 22 dollari vahel. Edasine hüpe on minu arvates seotud teiste ettevõtete püüdlusega tutvustada elektriautode sektorit. Konkurendid tutvustasid oma uusi lahendusi pärast Tesla IPOt ja esmapilgul oleks see pidanud kahjustama Tesla käekäiku. Kuid ainult esmapilgul. Turg on suur ja hiidettevõtete sisenemine sellele turule osutab pigem tööstusharu edaspidisele arengule. On ju elektriauto olnud pikka aega ainult julge insenerilahendus, omamoodi kontseptuaalne auto.
Aktsia hinna kiiret tõusu 36 dollarini tumestas tähtaja lõpp IPOga aktsiaid ostnud investorite jaoks. Osa väärtpabereid müüdi maha just viimastel päevadel, kui reeglite järgi ei saanud esimesed investorid oma aktsiaid müüa. Spekulandid kartsid, et need, kes ostsid aktsiaid 17 dollariga, kiirustavad neid müüma hinna eest, mis kahekordselt ületab IPO-hinda. Tekkis langustendents, millest aktsia väljus alles aprilli lõpus. Kui uskuda tehnilist analüüsi, siis on langus lõppenud. Sellisel arvamusel on ka Morgan Stanley eksperdid, kes tõstsid aktsiasoovituse ja hinnasihi 70 dollarile.
Märgin veel kord - investeering Tesla aktsiasse peab olema pikaajaline, kuna prognooside kohaselt jõuab Tesla kasumlikkuseni alles 2014. aastal. Aktsia on suhteliselt volatiilne ning selle 7-8- või isegi 20protsendine kukkumine või tõus ühe päeva jooksul ei kujuta endast midagi erakordset. Kõik positiivsed ootused realiseeruvad ainult juhul, kui Teslal õnnestub säilitada liidripositsioon turul.
Autoril on Tesla aktsiate avatud positsioonid ning müüdud Put-optsioonid.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 14.11.24, 16:24
Lindström: müügiinimeste tugevuste arendamine hoiab tiimi motiveeritu ja tulemuslikuna
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele