Tulevast aastast ei tohi Tallinna linn kohaliku maksuna enam müügimaksu koguda, kuid reklaamimaks tõuseb 25%.
"Kui maksutõusu kehtestamisele väga formaalselt läheneda, siis hetkel, erinevaid muudatusi aegreas vaadates, tuleb välja, et 2012. aasta reklaamimaks otsustati ära juba 2010. aasta lõpus ning nüüd hoopis seda vähendati," kommenteeris Eesti Kaubandus-Tööstuskoja juht Mait Palts.
Ta selgitas, et algselt oli otsustatud tõsta kalendripäeva reklaamimaks 45 sendini ruutmeetrist, kuid nüüd tõuseb päeva maksumus vaid 40 sendini ruutmeetrist. 45 sendi tasemele jõuab Tallinna reklaamimaks aastal 2013.
"Samas on muidugi 25%-line tõus ilmselgelt suur. Alkohoolsete jookide reklaamimisel on tõus veelgi suurem, kuna suureneb kordaja, ja nõuab ettevõtjatelt täiendavaid kulusid. Seetõttu on maksutõus kindlasti negatiivne," lisas Palts.
Ettevõtjad reklaamimaksu tõusu pärast kaubandus-tööstuskoja poole pöördunud pole. Küll on aga Tallinnas tegutsevad firmad kurtnud Äripäevale, et said maksutõusust teada vaid nädal-paar tagasi, kui linnavalitsus neile vastava teate edastas. Seetõttu tuleb hüppeline maksutõus ettevõtjaile jahtuva majanduse valguses äärmiselt ootamatult.
Siinkohal ootaks, et linn kaasaks edaspidi rohkem erinevaid huvigruppe selliste otsuste ettevalmistamisse, mis omakorda aitaks ka muudatustest teavitamist parandada, märkis Palts.
Läbi aegade on ettevõtjad kaubanduskoja poole pöördunud mitte niivõrd maksu suurust puudutavate küsimustega, kui aga sisuliste küsimustega maksuobjektide suhtes. "Ehk küsimused sellest, kas näiteks informatsioon hindade või pakutavate teenuste kohta välisaknal on reklaam või lihtsalt tarbijale antav informatsioon müügikohas pakutavate teenuste või toodete kohta. Võib eeldada, et sellised küsimused sagenevad maksu tõstmisel," selgitas Palts.
Tallinna linn kehtestas praeguse reklaamimaksu linnavolikogu määrusega 17. detsembrist 2009. Määruse kohaselt on reklaam teave, mis on avalikustatud mis tahes kujul, tasu eest või tasuta, teenuse osutamiseks või kauba müügi suurendamiseks, ürituse edendamiseks või isiku käitumise suunamiseks avalikes huvides.
Teeviitasid ei maksustata reklaamimaksuga vaid siis, kui need vastavad liikluseeskirja suunaviida nõuetele. Selleks, et teeviita saaks lugeda liiklusmärgiks, peab märk olema kooskõlastatud pädeva ametiga. Reklaamina ei käsitleta toitlustusettevõtte peasissekäigu läheduses olevaid roogade ja jookide hinnakirju.
Maksulise välireklaami alla käivad aga kõik reklaamid, mis on paigutatud linnatänavatega külgnevatele aladele, väljakutele, hoonetele ja transpordivahenditele. Tallinna linnavalitsus loeb välireklaamiks ka näiteks kaupluse vaateaknale paigutatud üleskutsed, mis on suunatud möödujatele.
Reklaamimaksu tasumiseks ei väljastata arveid. 2009. aastal laekus Tallinna eelarvesse reklaamimaksu 29 099 976 krooni ning 2010. aastal 27 560 700 krooni. 2011. aastal oli reklaamimaksu prognoos 1 917 349 eurot.
Seotud lood
Uus Tallinna reklaamimaksu määrus seab ettevõtjad kahvlisse – valikus on iganädalane maksu deklareerimise ja tasumise bürokraatia või pikemast maksuperioodist tingitud viiviserisk.
Riigikogu põhiseaduskomisjon arutas Soraineni advokaadibüroo kriitikat reklaamimaksu osas ja jõudis sarnaselt advokaatidele järeldusele, et maks on põhiseadusega vastuolus.
Tallinna ettevõtlusameti reklaamimaksu osakonna juht Riina Koit õigustab reklaamimaksu ette deklareerimise ja maksmise nõuet sellega, et niisugune kord hoiab ära ebamugavused ja suurendab maksulaekumist.
Tallinna Ettevõtlusametiga kohut käinud Rävala Büroohoone AS kaotas, kuid Neste võitis reklaamimaksu alase vaidluse, selgub jõustunud kohtuotsustest.
"Investeerimisideede universumi" saates teeme juttu autodest ja autodesse investeerimisest. Kas eksklusiivse auto ostmine on kulu või investeering? Milliseid mudeleid valida, kui soovida, et nende väärtus aja jooksul tõuseks?