Uus Tallinna reklaamimaksu määrus seab ettevõtjad kahvlisse – valikus on iganädalane maksu deklareerimise ja tasumise bürokraatia või pikemast maksuperioodist tingitud viiviserisk.
Oht osutuda maksuvõlglaseks tuleneb nõudmisest, et reklaamimaks peab olema deklareeritud ja makstud ettevõtja poolt valitud perioodi alguseks, mitte lõpuks. Teisisõnu peab ettevõtja iga valitud perioodi alguses oma reklaamiplaanidest linnale teada andma. Kui plaan muutub ja ettevõte vajab lisareklaami, saab ta seda teha maksuvõla hinnaga.
"Tõenäoliselt tekitab ettevõtjale enim probleeme see, et deklaratsioon tuleb esitada perioodi kohta ette. See tekitab olukorra, kus peab hakkama omal käel tulevikku ennustama või siis pöörduma tähetarga poole," kommenteeris Soraineni maksuõiguse advokaat Priit Raudsepp.
Ta lisas, et seetõttu on ettevõtjatel kerge tekkima intressikohustus. "Seejuures tasub teada, et intressikohustuselt tuleb tasuda ka tulumaks. Lisaks ähvardab ettevõtjat väärteotrahv ning suuremate summade puhul pole välistatud ka karistus kuriteo eest," märkis Raudsepp.
Swedbanki turundusosakonna juhataja Ines Estrini sõnul on uut korda keeruline järgida. "Paraku täna rakendatavad meetmed Tallinna linna reklaamimaksu ja reklaami deklareerimise korra näol ei arvesta reklaamimaailma töövõtete ja praktikaga," lisas ta.
"Kui varasemalt võis reklaami deklareerida vahetult enne selle väljapanemist, siis praegu on valida kas suure bürokraatia või viiviste vahel," kirjeldas kütuse jaemüüja Alexela turundusjuht Merlis Orion.
Tallinna ettevõtlusameti reklaamimaksu osakonna juhataja Riina Koit väitis, et põhimõte, kus maksukohustuse suurenemine pärast maksetähtaja möödumist toob kaasa maksuvõla koos intressiga, kehtib ka riiklike maksude korral.Ta toonitas, et erinevalt riigimaksudest saab Tallinna reklaamimaksu puhul valida sobiva maksustamisperioodi. Linnaametnik jättis aga mainimata, et riiklike käibe-, tulu- või sotsiaalmaksu puhul peab deklaratsiooni esitama tagantjärele varasema perioodi kohta, mitte ette, nagu nõuab Tallinn.
"Olete ekslikult asunud seisukohale, et aasta alguses jõustunud reklaamimaksu deklareerimise ja tasumise muudatused on ettevõtjavaenulikud. Muudatuste peamine eesmärk on vähendada halduskoormust ning muuta reklaamimaksu deklareerimine maksukohustuslasele selgemaks ja lihtsamaks," kommenteeris abilinnapea Arvo Sarapuu. Linna soov muuta reklaamimaksu deklareerimine lihtsamaks, on aga kaasa toonud hoopis segaduse ja ettevõtjate pahameele.
Vaata, mis muutus:
* Eelnevalt sai maksumaksja Tallinna reklaamimaksu puhul ise vabalt valida maksustamiseperioodi, mille kohta deklaratsioon esitatakse. Tänavu 1. jaanuarist fikseeritakse maksustamisperioodid ning maksumaksja saab valida ühe maksustamisperioodi järgnevast valikust: kalendrinädal, kalendrikuu, kalendrikvartal ja kalendriaasta.
* Maksukohustuslane valib kalendriaasta esimese maksudeklaratsiooniga endale sobiva maksustamisperioodi. Ühe maksustamisperioodi jooksul saab esitada ainult ühe deklaratsiooni, seega kõik perioodi andmed peavad olema kajastatud ühel maksudeklaratsioonil.
* Maksukohustuslane ei saa samal kalendriaastal muuta valitud maksustamisperioodi, seda saab teha järgmisel kalendriaastal.
* Muutus ka maksudeklaratsiooni esitamise ja tasumise päev - maksudeklaratsioon tuleb esitada ja ka tasuda hiljemalt valitud perioodi esimesel tööpäeval.
Allikas: Tallinna linnavalitsuse kiri ettevõtetele detsembris
Autor: Piret Reiljan, Indrek Kald
Seotud lood
Riigikogu põhiseaduskomisjon arutas Soraineni advokaadibüroo kriitikat reklaamimaksu osas ja jõudis sarnaselt advokaatidele järeldusele, et maks on põhiseadusega vastuolus.
Tallinn plaanib muuta reklaamimaksu regulatsioone ja panna maksu koguma linna ettevõtlusameti asemel maksu- ja tolliameti.
Tallinna Linnavolikogus eelmisel aastal vastu võetud uus reklaamimaksu määrus on tekitanud ettevõtjate jaoks palju meelehärmi ja põhjendatult, kirjutab IRL-i liige ja Tallinna linnavolinik Madis Kübar.
Tallinna ringkonnakohtu otsuse kohaselt peab Hesburger kaubamärgi "H" ja "Hesburger" eksponeerimise eest reklaamimaksu maksma.
Rahvusvaheline reitinguagentuur S&P Global Ratings
tõstis Freedom24 kaubamärki omava Freedom Finance Europe Ltd. pikaajalist krediidireitingut B-tasemelt B+-tasemele.