Riigikogu põhiseaduskomisjon arutas Soraineni advokaadibüroo kriitikat reklaamimaksu osas ja jõudis sarnaselt advokaatidele järeldusele, et maks on põhiseadusega vastuolus.
Erinevalt advokaatidest leidis aga komisjon, et olukorra lahendus ei pea olema maksu kaotamine.
Põhiseaduskomisjon arutas reklaamimaksu küsimust rahanduskomisjoni palvel 22. aprillil ja leidis, et kehtiv reklaamimaksu regulatsioon kohalike maksude seaduses ei pruugi arvestada kujunenud riigikohtu praktikaga põhiseaduse tõlgendamise osas, sest reklaamimaksu regulatsioon ei sätesta kõiki maksukohustuse olulisi elemente.
Reklaamimaksu määr ja tasumise tähtpäev, kuid ka täpne maksu tasumise kord, ei ole kindlaks määratud seaduse tasemel õigusaktiga. Põhiseaduskomisjon leidis, et põhiseadusega ei ole kohalike maksude seadus kooskõlas eelkõige osas, milles see ei sätesta reklaamimaksu tasumise määra või arvestamise aluseid, samuti ka maksudeklaratsiooni vormi ja esitamise kuupäeva ning maksu tasumise tähtpäeva ja maksustamisele kuuluvate kuulutuste ja reklaami loetelu ehk maksu objekti.
Põhiseaduskomisjon leidis aga erinevalt Soraineni advokaatidest, et reklaamimaksu ei peaks kaotama. Maksu kaotamine võimaldaks küll likvideerida reklaamimaksu regulatsiooni vastuolu põhiseadusega, kuid reklaamimaksu kehtetuks tunnistamine ei pruugi olla eesmärgi saavutamiseks hädavajalik, märkis komisjon. Reklaamimaksu vastuolu põhiseadusega on komisjoni hinnangul võimalik kõrvaldada ka nii, et reklaamimaksu kohustuse täitmiseks vajalikud elemendid (sh maksumäär, tasumise kord, tähtpäev ja maksu objekt) sätestatakse kohalike maksude seaduses või muus seaduses.
Reklaamimaksu regulatsiooni tervikuna kehtetuks tunnistamine võib riivata ebaproportsionaalselt põhiseaduses sätestatud kohaliku omavalitsuse enesekorraldusõigust ja finantsautonoomia põhimõtet, märkis põhiseaduskomisjon. Kohalike maksude kehtestamise õigus kuulub põhiseadusega kaitstud kohaliku omavalitsuse finantsautonoomia struktuuri. Eelkõige seonduvad vastavad õigused valdade ja linnade majandusliku suutlikkusega täita oma ülesandeid. Ka Euroopa kohaliku omavalitsuse harta kohaselt tuleb osa kohalike võimuorganite rahalistest vahenditest kohalikest maksudest ja koormistest, tõi komisjon välja.
Põhiseaduskomisjoni arvamuse allkirjastas komisjoni esimees Rait Maruste. Arvamuse lõpus toodi välja, et kõik põhiseaduskomisjoni liikmed komisjoni koostatud arvamusega ei nõustunud. Komisjoni istungil avaldati ka sellist arvamust, reklaamimaksu regulatsioon on põhiseadusega kooskõlas, sest arvestab põhiseaduses sätestatud kohaliku omavalitsuse enesekorraldusõiguse ja finantsautonoomia põhimõttega.
Seotud lood
Kümmekond ettevõtjat on pannud seljad kokku, et Soraineni advokaadibüroo abiga kohalikelt omavalitsustelt enda makstud reklaamimaksu tagasi nõudma hakata.
Uuest aastast jõustusid Tallinnas reklaamimaksu muudatused, mille kohaselt haldavad reklaamimaksu kaks maksuhaldurit – Tallinna Ettevõtlusamet ning maksu- ja tolliamet.
Tallinna Linnavolikogus eelmisel aastal vastu võetud uus reklaamimaksu määrus on tekitanud ettevõtjate jaoks palju meelehärmi ja põhjendatult, kirjutab IRL-i liige ja Tallinna linnavolinik Madis Kübar.
Uuest aastast tõstab Tallinn reklaamimaksu tasemele, kus see oli enne majanduskriisi - reklaamipinna ruutmeetri eest tuleb linnale tasuda 45 eurosenti päevas.
Telia Digikoristuspäev toimub juba 31. jaanuaril. Meenutame, kuidas viidi sel aastal digikoristust läbi Eesti Kaitseväes, kus IT-süsteemidest ja seadmetest kustutati kokku kümnete terabaitide ulatuses digikeltsa.