Eesti ja Venemaa piiril kohtuvad kaks kütuseturu mõistes täiesti vastandlikku maailma. Seetõttu on võimalik kütuseturismi vaid piirata, mitte kaotada, arvab Olerexi turundusjuht Antti Moppel
Vastavalt Euroopa Liidu nõuetele kehtivad Eestis kütustele väga ranged kvaliteedinõuded ja kõrged aktsiisimäärad, selgitas Moppel. Venemaa kvaliteedinõuded on seevastu leebemad ja maksumäärad väiksemad ning ka kütusehinnad Venemaal ja Eestis on väga erinevad.
"Tänase seisuga on kütus Venemaal keskmiselt poole odavam kui Eestis. Tänased kütusehinnad Pihkva oblastis on: bensiin 95 - 0,7189 € ja diislikütus - 0,7088 €," täpsustas Moppel.
"Nii suur hinnavahe tekitab loomulikult nn "kütuseturismi", mis on Eesti-Vene piiril toiminud juba aastaid ja millega arvestavad kütusefirmad mõlemal pool piiri," lisas ta. "Eesti poolel tegutsevad kütusemüüjad arvestavad piirkonda investeeringuid planeerides, et kütuste müügimahud piiriäärsetes maakondades on kütuseturismi tõttu madalamad. Vastupidiselt Eesti poolele rajavad Vene suured jaemüüjad Surgutneftegas, Lukoil ja PTK aktiivselt oma tanklaid kõigi piiripunktide vahetusse lähedusse, et kütuseturismilt teenida."
Moppel lisas, et OSPA andmetel imporditi Eestisse 2011. aastal ametlikult 350 000 tonni mootoribensiine. Kui riigikontrolli eeldused vastavad tõele, peaks kütuseturismi teel toodama Eestisse lisaks 24 500 tonni mootoribensiine.
"Meil on raske anda hinnangut kütuseturismi ulatusele riiklikul tasandil, kuid Olerexi jaamades Ida-Virumaal ning Võru-ja Põlvamaal tunnetame ja arvestame kütuseturismi mõjuga. Elektroonilise piirijärjekorra sisseviimisel näiteks suurenes meie piiriäärsete jaamade müügimaht tuntavalt," kommenteeris Moppel.
Olerexi turundusjuhi hinnangul vettpidavat vastust küsimusele, kuidas kütuseturismiga võidelda, pole seni leitud ei Eestis, Euroopa Liidu idapiiril tervikuna ega ka Euroopa Liidu liikmesriikide vahel. Euroopa Liidus on näiteks Luksemburg tuntud naaberiikidest tunduvalt odavama kütuse poolest. Seetõttu on Luksemburgi rajatud Euroopa suurimad tanklad, mille müügimahud kujunevad konkurentsitult Euroopa suurimateks.
"Eesti-Vene piiril on kütuseturismi võimalik piirata, mitte kaotada. Üheks võimaluseks on piirata auto piiriületuste arv ühele korrale ööpäevas," arvas Moppel.
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!
Seotud lood
Rahandusministeerium loodab aprillikuu jooksul paika panna piiriäärse salakaubandusega võitlemise kontseptsiooni, mais-juunis hakkab maksuamet ette valmistama piirangute elluviimist.
Maksu- ja tolliamet tegi rahandusministeeriumile ettepaneku, kuidas lõpetada salakütusevedu üle Vene piiri. Ministeerium vormistab seda ettepanekut seaduseks.
Märkimisväärne osa Eesti piiripunktide töökoormusest kulub sõidukitele ja bussidele, mille ainus eesmärk on tuua Venemaalt odavat kütust.
Eesti investorid on oodatud mitme põneva riigi kinnisvaraturule – ka Dubaisse. Kiirelt kasvav linn ja lisandunud elanikkond annavad arendajatele põhjust rõõmustamiseks.